کرمان- هرسال به دلیل نبود یک سیستم برنامه‌ریزی‌شده در راستای تنظیم بازار لذا بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان هم‌زمان با فرارسیدن فصل برداشت محصول تولیدی آن‌ها بر روی دستشان مانده و خریداری ندارد.

گره مشکلات کشاورزان جنوب کرمان با حرکت جهادی سپاه گشوده شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: امسال هم به دلیل هم‌زمانی برداشت گوجه‌فرنگی و پیاز در جنوب کرمان و در سایر استان‌ها لذا این محصول بر روی دست بهره‌برداران ماند و به پائین ترین قیمت ممکن رسید تا جایی که حتی برخی از کشاورزان برداشت محصول را مقرون‌به‌صرفه ندانسته و حتی حاضر شدند محصول آن‌ها ضایع و یا خوراک دام شود اما به قیمت کیلویی ۵۰۰ تومان به دلالان نفروشند.

متأسفانه قیمت پیاز که سال گذشته با رسیدن به قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان اشک مصرف‌کننده را درآورد امسال به دلیل نبود مشتری و افزایش محصول موجب شد تا اشک تولیدکنندگان هم دربیاید.

با تعطیلی رستوران‌ها و کاهش تقاضا حالا قیمت محصول پیاز با روند نزولی شدید روبرو شد تا آنجا که پیازهای برداشت‌شده بیش از ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو در میدان میوه و تره‌بار کرمان مشتری نداشت.

مشکلات کشاورزان در جنوب کرمان حتی موجب شد تا پای قوه قضایی به این ماجرا بازشده و دادستان‌های شهرهای جنوبی کرمان طرح نظارتی ویژه‌ای را برای تسهیل حمل‌ونقل و هم‌چنین شناسایی دلالان به اجرا بگذارند.

اقدام جهادی سپاه

درست در زمانی که کشاورزان جنوب کرمان زانوی غم بغل کرده و چشم‌انتظار راهکار مسئولان نشسته بودند سپاه ثارالله در اقدامی جهادی و خودجوش آستین همت را برای کمک به کشاورزان بالا زد و با خریداری محصول کشاورزان و توزیع آن روزنه‌ای از امید را در دل این زحمت کشان ایجاد کرد.

درحالی‌که مسئولین متولی در حوزه وزارت کشاورزی و صمت و سایر سازمان‌های ذی‌ربط به چاره‌اندیشی به دنبال متقاعد کردن دستگاه قضایی برای برخورد با کشاورز معترض بودند، سپاه پاسداران با درایت و برنامه‌ریزی علیرغم مواجه نبودن با تکلیف قانونی با دو برابر قیمت پیشنهادی شبکه دلالی، پیاز را از کشاورزان جنوب استان خریداری و باقیمت خرید بین مردم توزیع  کرد و با این اقدام موجب خروج  کشاورزان از بن‌بست شد.

دستگاه‌هایی که فقط شعار می‌دهند

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن قدردانی از اقدام جهادی سپاه ثارالله در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان مستأصل جنوب استان، گفت: متأسفانه برخی دستگاه‌هایی که محور و متولی کار تولید هستند از رونق تولید فقط شعار آن را می‌دهند همان‌گونه که از اقتصاد مقاومتی فقط شعار آن را سر دادند. 

متأسفانه قیمت پیاز که سال گذشته با رسیدن به قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان اشک مصرف‌کننده را درآورد امسال به دلیل نبود مشتری اشک تولیدکنندگان هم دربیاید

داد خدا سالاری روز دوشنبه در جمع رسانه‌ها ضمن گلایه جدی از وضع تعرفه غیر کارشناسی بر محصولات جالیزی، افزود: وضع این تعرفه‌ها فسادپذیری بالایی داشته، صادرکننده را برای صادرات این محصولات بی‌انگیزه کرده و فرصت  فوق‌العاده موجود در بازارهای منطقه با ارزآوری بسیار بالا را تبدیل به چالش ورشکستی و بدهکاری کشاورزی و تولیدکننده داخلی وبی انگیزه شدن آن‌ها در امر تولید می‌کند.

مدیرانی که منابع را هدر می‌دهند

وی بیان کرد: مدیران و تصمیم‌گیرندگان که باعث این آشفتگی و هدر رفت منابع کشور شده‌اند، از باب قصور در انجام وظایف و خدای ناخواسته از باب تعمد یا سوءاستفاده در هر سطحی که قرار دارند مورد سؤال و جواب مدعی‌العموم قرارگرفته و موجب پیگیری قضایی قرار خواهند گرفت.

مدعی‌العموم در استان کرمان با اشاره به این مطلب که این مطلب که پیمان‌سپاری ارزی در جالیز فسادپذیر باید با سایر کالاهای صادراتی متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: بدیهی است تصمیم‌گیری برخلاف این بدیهیات قابل‌تأمل است.

سالاری اظهار داشت: طبیعی است وقتی به صادرکننده اعلام می‌شود که برای محصول فسادپذیری مانند پیاز باید کیلویی ده هزار تومان تعرفه صادرات بپردازد از قبل هم برای محصولی که معلوم نیست به‌سلامت به بازار مصرف خود در کشور مصرف‌کننده برسد یا به‌واسطه ضعف سیستم حمل‌ونقل و دیپلماسی اقتصادی ضعیف پشت مرزها فاسد شود،  اضافه شدن پیمان‌سپاری ارزی دیگر انگیزه‌ای برای صادرات  باقی نخواهد گذاشت و اصلاً کنار گذاشتن این مؤلفه‌ها یعنی بحث صادرات باید متوقف و تعطیل گردد. 

دلالی تسهیل شده است؛ صادرات سخت

دادستان عمومی و انقلاب کرمان افزود: سالاری افزود: متأسفانه برخی مسئولان تصمیم گیر و تصمیم‌ساز بازار را از جیب کشاورز، تولیدکننده و صادرکننده بی‌دفاع و ورشکسته  تنظیم می‌کنند درحالی‌که  همان‌طوری که برای تهیه اقلام اساسی کشور ازجمله برخی محصولات کشاورزی از طریق واردات یارانه اختصاص داده می‌شود حق آن است که دولت نیز از باب حمایت از تولیدات داخلی در سال جهش تولید در قالب بسته‌های حمایتی مانع از ورشکستگی و بیکاری هزاران کشاورز و تولیدکننده گردد. 

دادستان مرکز استان عنوان کرد: اینکه واردات و دلال گری روزبه‌روز تسهیل، بی‌ضابطه و شیرین اما صادرات با مشکل و تلخ می‌شود، نشان از ضعف عملکرد مسئولان و احیاناً فساد و رانت پنهان در این مقوله دارد که لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.