گیلان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گیلان با بیان اینکه تنها استان تولیدکننده پاچ باقلا کشور است گفت: تولید پاچ باقلا ضمن حفاظت از خاک کشاورزی به افزایش درآمد کشاورزان نیز کمک شایانی می کند.

گیلان تنها استان تولیدکننده پاچ باقلا کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان، علی درجانی  از آغاز برداشت محصول بهاره پاچ باقلا در سطح ۴۷۰۰ هکتار از اراضی استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در کشت بهاره در حدود ۱۹ هزار تن پیله تر توسط ۱۵هزار بهره بردار و با ارزش اقتصادی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان از فروش پاچ باقلا در آمد خوبی را نصیب خانوارها می کنند، ادامه داد: این محصول از بازار پسندی بالایی برخودار است.

درجانی خاطرنشان کرد: استان گیلان تنها استان تولید کننده پاچ باقلا بوده و همه ساله در فصل بهار و پاییز و کشت دوم پس از برداشت برنج در اراضی شالیزاری در کلیه شهرستان های استان در سطحی بالغ بر ۱۲هزار هکتار و با تولید ۴۵هزار تن پیله تر و با ارزش اقتصادی ۳۱۵ میلیارد تومان کشت می شود.

وی مناطق عمده تولید این محصول را شهرستان های رشت، تالش و آستانه نام برد و تصریح کرد: کشت پاچ باقلا نقش مهم در تامین پروتئین گیاهی، اصلاح خاک و تثبیت ازت به دلیل رابطه همزیستی با باکتری ریزوبیوم دارد.

گفتنی است، در گیلان به باقلای محلی پاچ باقلا می گویند. باقلا قاتق از معروفترین غذاهای محلی گیلان است که با پاچ باقلا پخت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.