سخنگوی دولت با بیان اینکه اعضای شورای حکام انتظار داریم از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری آمریکا حفاظت کنند، گفت در عین حال به آژانس هشدار هم می‌دهیم که استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی به تعهدات و منافع کشورها نتیجه‌ای جز تقویت بی‌ثباتی جهانی ندارد.

بازرسی‌های آژانس نباید سیاسی شود/همواره آماده‌ایم دسترسی‌های موجه را برای بازرسان فراهم کنیم

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری  خود با اصحاب رسانه در مورد نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و بررسی پرونده ایران و گزارش اخیر مدیر این نهاد در مورد کشورمان و انتظار تهران از این نشست، با با بیان اینکه اعضای شورای حکام انتظار داریم از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر  قلدری آمریکا حفاظت کنند، گفت در عین حال به آژانس هشدار هم می‌دهیم که استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی به تعهدات و منافع کشورها نتیجه‌ای جز تقویت بی‌ثباتی جهانی ندارد.

وی با یادآوری اینکه ایران بیشترین حد دسترسی ممکن را به آژانس داده و به بازرسان آنها امکاناتی را داده‌ایم که سابقه ندارد، خاطرنشان کرد: ما شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را داریم. ایران انتظار دارد آژانس درخواستهای خود را در چارچوب مقررات پادمانی و اساسنامه خودش ارائه کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد: ما به تعهدات خود پایبندیم و نشان آن ۱۷ گزارش آژانس در تایید پایبندی و عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران است. ما بر مبنای مقررات همواره آماده‌ایم دسترسی‌های موجه را برای آژانس فراهم کنیم. اما بازرسی‌ها نباید سیاسی شود این مسئله کمکی به حل مسائل نمی‌کند و آنها را پیچیده‌تر می کند.

ربیعی گفت: امیداوریم اعضای شورای حکام این بار هم اجازه ندهند اهداف سیاسی جای نگاه فنی و حقوقی  آژانس بنشیند. ما تحریکات رژیم صهیونیستی را در این ماجرا کاملا مشاهده می‌کنیم.

کارشکنی دولت کره پیامدهای بدی برای آینده دارد

سخنگوی دولت درباره دستور رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی برای پیگیری آزاد شدن دارایی های ایران در کره و اینکه تهران چه اقدامی مد نظر دارد؟ با اشاره به اینکه منابع ایران در کره متعلق به بانک مرکزی و پول میعانات گازی و نفت صادر شده به این کشور است، اظهار داشت: این صادرات در گذشته و با مجوز آمریکا به کره انجام شده و یبا وجود اینکه ما قصد داریم از این منابع برای خرید دارو و غذا استفاده کنیم،  الان احساس می‌کنیم دولت کره به دلایلی در حال کارشکنی است.

ربیعی خاطر نشان کرد ما از سال ۹۷ تا کنون با همکاری بانک مرکزی و معاونت حقوقی وزارت خارجه پیگیر دریافت این پول هستیم و راهکارهای مختلفی هم به طرف کره‌ای ارائه شده و کارشکنی کره قابل قبول و توجیه نیست. پیامدهای این رفتار غیر قابل قبول است و در چشم انداز همکاری های ما در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

معنی پیش‌بینی ظریف در مورد رای ترامپ

ربیعی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی ظریف در مورد بخت ترامپ برای انتخاب مجدد  به معنای آنست که دولت مجوز تنظیم مجدد سیاست خود در مورد آمریکا را دارد و مذاکره بین دو کشور محتمل است؟ با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاستهای اصولی ما در  مورد آمریکا ندارد، گفت: ما برای بهره‌گیری از دیپلماسی منتظر تغییر دولت در آمریکا نیستیم. هر گاه آمریکا آماده مذاکره با جدیت و احترام مقابل و تن دادن به مقررات بین‌المللی باشد دیپلمات‌های ما سر میز مذاکره‌ای که آمریکا آنرا ترک کرد حاضر خواهند بود. چیزی تغییر نکرده است.

وی افزود:اظهار نظر ظریف پیش بینی بوده که هر دیپلماتی ممکن است ارائه دهد اما چارچوب سیاست ایران همان است که قبلا اعلام شده.

بازخوانی جعبه سیاه در اوکراین یا فرانسه

ربیعی درباره تصمیم دولت برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در خارج از کشور و زمان انجام آن هم با یادآوری اینکه  ما از نخستین روزها آمادگی خودمان را به منظور بررسی جعبه سیاه اعلام کردیم، اظهار داشت: هیچ چیزی از جانب ما برای پنهان کردن وجود ندارد ولی ما هم باید اعتماد لازم را برای بررسی شفاف و درست جعبه سیاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد امکان بازخوانی جعبه سیاه در  داخل کشور نیست تصمیم به ارسال آن به خارج گرفته شده  و کمیسیون بررسی سانحه منتظر هماهنگی و عزیمت به اوکراین هستند. در صورتی که بنا بر ادعای طرف اوکراینی امکان بازخوانی  در این کشور باشد این کار انجام می شود در غیر این صورت در فرانسه این کار انجام خواهد شد. البته شیوع کرونا تعللی ناخواسته در این کار ایجاد کرد و با بازگشایی پروازها و روشن شدن نتایج مذاکره با ۵ کشور ذینفع این کار انجام خواهد شد.

توصیه متقابل ربیعی به سخنگوی قوه قضائیه

ربیعی در واکنش به انتقاد توصیه سخنگوی قوه قضائیه به مقامات دولت درباره اینکه سر خود وعده آزادی همه زندانیان را ندهند و تاکید او بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد مبادله و آزادی زندانیان با قوه قضائیه است، گفت: من تلفن ایشان را دارم و زنگ هم زدم اما ایشان جواب ندادند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بهتر است بجای تریبون از طریق تلفن  با هم حرف بزنیم. استقلال قوا از بدیهیات است و  کسی منکر نشده.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه دولت اعلام می کند بر اساس تصمیمات در سطوح عالی نظام است. اینکه با یک کشور صحبت کنیم برای تبادل زندانیان که یک اقدام انسانی است در شورایعالی امنیت ملی بحث و تصمیم‌گیری شده و این کار لازمه‌اش و مذاکره با دولتهای دیگر  است که حتما کار دولت است اما برای این موضوع کار قضایی هم صورت می‌گیرد.

ربیعی گفت: ما از دولت آمریکا خواسته‌ایم مقدمات را برای بازگرداندن همه ایرانیانی که به دلایل واهی در آنجا زندانی هستند و ما این موضوع را گروگان‌گیری می‌دانیم. ما با حفظ استقلال قوا اعلام کردیم آمادگی تبادل همه زندانیان را داریم. منظور ما رو کردن عدم صداقت آمریکایی‌ها بوده  و قطعا تصمیم در مورد زندانیان را قوه قضائیه است.

جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا برای شرایط خاص تحریم بود

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزار نشدن جلسات هماهنگی اقتصادی در سطح سران قوا و این گمانه که جلسات ستاد اقتصادی دولت جایگزین نشست سران قوا شده؟ گفت: جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا در شرایطی تشکیل شد که در وضعیت خاص تحریمی نیاز به مصوبه فوری در مورد برخی قوانین و تصمیمات وجود داشت و ارتباط این جلسه با ستاد اقتصادی دولت غیر منطقی است.

نتیجه گزارش بررسی خودکشی یک کارگر

ربیعی درباره نگاه دولت به موضوع خودکشی یک کارگر به دلیل فشارهای اقتصادی  نیز با بیان اینکه بررسی این اتفاق آغاز شده، گفت: نباید در این زمینه‌ها با پیش داوری سوال و قضاوت کرد. خودکشی عوامل و علت های متعددی دارد و بدون مطالعه درباره علل خودکشی یک فرد نمی‌توان درباره یک حادثه نظر داده و آنرا تعمیم بخشید.

وی افزود: خودکشی از علل اقتصادی و فقر می تواند ناشی شود تا علل روانشناختی و محیطی. در جهان ۱۲ تا ۱۴ از هر ۱۰۰ هزار نفر متوسط خودکشی جهانی است این امر در ایران بر اساس  مطالعات ساال ۹۷ عدد ما ۵ تا ۶ است اما در برخی استانها به بیش از ۲۰ در صد هزار می رسد. درباره علل خودکشی باید فردی و محلی بررسی کرد.

وی با بیان اینکه ما اورژانس اجتماعی را گسترش داریم و مشاوره ها مد نظر بوده اضافه کرد: قطعا فشار های اقتصادی  هم می‌تواند موثر باشد. ما سیاست‌هایی را دنبال می‌کنیم که با حمایت اجتماعی انگیزه خودکشی را کاهش دهیم و برخی انگاره ها را که عامل خودکشی است در برخی مناطق کاهش دهیم.

سخنگوی دولت گفت: در این مورد خاص خواستیم تحقیقاتی  انجام شود و گزارشهای آن برای دولت و من هم ارسال شد و در این مورد عامل فردی بیش از هر عامل دیگری موثر بوده است.

هفت سال را منهای ترامپ و تحریم نقد می‌کنند

سخنگوی دولت درباره اینکه نمایندگان مجلس نسبت به افزایش بی رویه گرانی های اخیر و عدم اهتمام دولت برای حل آن در ۷ سال گذشته ابراز نگرانی کرده‌اند، و اینکه دستورات تلفنی آقای روحانی به وزرا در این خصوص، می‌تواند تاثیر داشته باشد؟ گفت: در این نقدها که من طی روزهای اخیر ناها را دیده ام سه گزاره مطرح شده از جمله اینکه هفت سال دولت پوچ بوده.

وی افزود:  معتقدم نقد باید زمینه منصفانه داشته باشد و همه ابعاد موضوع را در بر بگیرد تا بتواند پیش روی مخاطب تصویر مناسبی ایجاد کند، در خصوص هفت سال گذشته آمار اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و وجدان جمعی جامعه گواه است. سال ۹۲ که دولت یازدهم شکل گرفت، قدرت خرید مردم و اقتصاد کوچک شده بود، میزان تورم مشخص بود؛ رشد منفی که داشتیم، بیش از ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم، بی ثباتی اقتصادی و کاهش قدرت خرید حاکم بود، این در حالی است که حدود ۸۰۰ میلیارد دلار صادرات نفتی را هیچ وقت در دروه ما رقم نخورد. ‌ ما با این شرایط آمدیم.

ربیعی یادآور شد کشور در آن دوره با تحریم ترامپی هم روبرو نبود، تحریم ترامپی در نوع خود یک تحریم بی نظیر است.   در این ۵۶ ماه این نبود که تورم تک رقمی شد و آیا این نبود که  رشد ۱۲ درصد را در صنعت تجربه کردیم؟ آیا بازار ارز با ثبات نشد؟ آیا اقتصاد ما قابل پیش بینی نبود؟ آیا ورود شرکت‌های سرمایه گذاری به ایران آغاز نشد؟ متوسط اشتغال ما در طول این سال‌ها بالای ۴۵۰ هزار بود، شما که هفت سال را می‌گویید این چند سالش را هم بگویید.

ربیعی بیان داشت: ما با پدیده ترامپ، در راس کشوری که ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی قوی دارد روبرو بودیم گفت: نقد می‌کنند اما تحریم را نمی‌گویند و نمی‌گویند شما درآمد ارزیتان امسال چقدر بوده و چگونه کالای اساسی مردم را تامین کردید و زندگی مردم را نگه داشتید. من ادعا نمی‌کنم امروز جامعه خوشحال از زندگی خود است اما علتش را هم بگویید که اگر این دولت نبود شمایی که مدعی هستید وضع صد برابر خراب‌تر می‌شد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل  تشکیل نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز گذشته در سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن مجلس به آن اشاره شده بود، گفت: در دوره شیوع کرونا به غیر از جلسات شورای عالی امنیت ملی که مهم است و ۱۱ عضو دارد، سایر جلسات در این سطح برگزار نمی‌شد و آن هم به دلیل رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت است، در دوران کرونا مجلس هم تعطیل شد و حتی بسیاری از دیدارهای حضوری در کشور تعطیل شد که تعطیل شدنی نبود.

کرونا باعث شد نرخ باروری کاهش یابد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون اعلام خبر احتمال صفر شدن نرخ رشد جمعیتی کشور در فاصله سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ و به صدا درآمدن زنگ خطر پیری و همچنین سیاست‌های عملیاتی دولت نسبت به تشویق جوانان در حوزه ازدواج و فرزندآوری، گفت: این نگرانی تقریبا وجود دارد، کرونا باعث شد که هم ازدواج‌ها به تاخیر افتاده و همچنین نرخ باروری ما کاهش یابد.

وی ادامه داد: سیاست‌های جمعیتی که ما دنبال کردیم، اخیرا در یکی از کمیسیون‌های فرعی دولت مطرح شد، یکی از محورها ایجاد مشوق در حوزه‌های بهداشت و درمان بود، همچنین محدودیت تحت پوشش قرار گرفتن فرزند در تامین اجتماعی را برداشتیم. در حوزه مسکن یکی از طرح‌ها مسکن جوانان بود برای کسانی که قصد تهیه اولین مسکن را دارند تا مشوقی برای ازدواج جوانان باشد.

مقابله با کرونا وارد فاز جدیدی شده است

ربیعی در بخش دیگری از این نشست در تشریح مصوبات دولت و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سیاست گذاری در دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدی شده است و ما روزهای تازه‌ای را  تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دولت گفت: روزهای پس از کرونا مطرح است، البته ما به دوران پسا کرونا نرسیده‌ایم  این بیماری از ماه‌های قبل شروع شده است و آثار آن همانطور که گفتیم باقی مانده است و کرونا تمام نشده است.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور در همین راستا تاکید کرد تاکید کرد:اگر بتوانیم سه اصل فاصله گذاری، ماسک گذاری و بهداشت را رعایت کنیم علاوه بر کنترل بیماری به پویایی اقتصاد هم خواهیم رسید.

سخنگوی دولت  با اشاره به بازگشایی حرم‌ها و اماکن متبرکه نیز گفت: گزارشات ما نشان می‌دهد در بعضی از اماکن فاصله گذاری خوب رعایت شده است و در بعضی دیگر ضعیف بوده است.

ربیعی افزود: گزارشات می‌گوید رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در مترو ۹۰ درصد بوده است، اما فاصله گذاری رعایت نشده است. برای همین به وزارت صمت دستور داده شد تولید ماسک را افزایش دهد.

در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم

سخنگوی دولت همچنین گفت: ما در شرایط  فعلی در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم؛ این به معنای پیک جدید نیست، بلکه استان هایی که وارد پیک نشده‌اند، امروز وارد پیک شده‌اند. نباید به اشتباه گفته شود وارد پیک جدید شدیم. ما از ۲هزار تست به ۲۶ هزار تست رسیدیم و پیک سرپایی ما افزایش داده شده است.

تصمیمات جدید دولت برای  مستاجران

وی همچنین گفت: بعد از کرونا درباره افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره بهای خانه ها در دولت بحث شد. معاون اول دولت مامور شد کارگروهی برای مسکن تشکیل دهد. به طور خلاصه می گویم در سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت کرده و برای هر دوره تصمیمات لازم گرفته می شود.

ربیعی افزود: اول برای مستاجران تصمیماتی گرفتیم که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. وزارت مسکن مکلف شد برای تامین مسکن پایدار برای کم درآمدها طرح ملی مسکن را به کمک وزارت خانه‌های ذی ربط و بانک‌ها برای تامین ۴۰۰ هزار مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی تا وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش وزارت کار  و مناطق آزاد توافق نامه‌هایی برای کنترل قیمت و افزایش تولید مسکن بسته‌اند.

ربیعی گفت: تفاهم نامه هایی بین نهادهای مختلف امضاء و برخی آز ان ها کار را آغاز کردند. سایر دستگاه ها که پای کار نیامدند از طریق مصوبه دولت برای در اختیار گذاشتن زمین در طرح ملی مسکن پای کار خواهند آمد.
ربیعی همچنین یادآور شد: برای جاهایی که مجوز صادر می کنند و هزینه دارد مشغول رایزنی  برای تخصیص هستیم.

وی با اشاره به آمار متقاضیان اخذ مسکن ملی گفت: یک میلیون و ششصد متقاضی در مرحله اول تقاضا دادند. یکی از تصمیماتی که برای کوتاه مدت و بلند مدت گرفته شد؛ این بود که تسهیلات بانک مسکن دراختیار  افرادی که بخواهند ساخت و ساز کنند، قرار می گیرد.

محدودیتی در ورود ارز به ایران وجود ندارد

ربیعی با اشاره به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی  گفت: مصوبات پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به تایید مقام معظم رهبری رسید و قرار شد، ورود ارز به صورت اسکناس و بدون محدودیت به داخل کشور آزاد شود. مطابق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پول شویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند که بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند.

بخشودگی جرایم مالیاتی

 وی همچنین اظهار داشت: بخشودگی جرایم مالیاتی از جمله اقداماتی است که دولت برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی در نظر دارد. امسال وزارت اقتصاد و دارایی قصد دارد، بخشودگی را اجرایی کند، این دستورالعمل ابلاغ شده است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.