عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: دولت تا یک ماه آینده باید قانون مالیات بر خانه های خالی را اجرا کند که با اجرای این قانون قیمت ها در بازار مسکن کاهش پیدا خواهد کرد.

 دولت قوانین حوزه مسکن را به درستی اجرا نمی کند/اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی

حجت الاسلام جواد نیک بین در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: وضعیت بازار مسکن و بویژه اجاره  در شرایط بسیار تاسف باری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این وضعیت در کلانشهرها و بویژه تهران افسار گسیخته در حال افزایش است به طوری که حتی نمایندگان مجلس نیز با ۲۰۰میلیون تومانی که از طرف مجلس به عنوان پیش پرداخت و رهن مسکن در اختیار آنها قرار گرفته است از اجاره یک واحد مسکونی در هر منطقه ای از تهران  مستاصل و درمانده هستند.

نماینده کاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بازار مسکن نیاز به رسیدگی فوری دارد، افزود: دلیل شرایط بوجود آمده در حوزه مسکن این است که دولت قوانین مرتبط با این حوزه را به درستی اجرا نمی کند به طوری که مثلا اگرچه قانون مالیات بر خانه های خالی در سال ۹۵به تصویب مجلس دهم رسید  اما علی رغم گذشت ۴سال دولت هنوز از اجرای ان سر باز می زند که لازم بود مجلس قبلی در این زمینه جدی تر عمل می کرد.

حجت الاسلام نیک بین با بیان اینکه در شهرهایی نظیر تهران و مشهد تعداد خانه های خالی بسیار زیاد است ، تصریح کرد: مجلس یازدهم دولت را مکلف به اجرای قوانین خواهد کرد و در اولین مرحله  تا یک ماه دیگر دولت باید قانون مالیات بر خانه های خالی را اجرا کند  تا افرادی که خانه های خالی و بدون استفاده دارند مالیات انها را بپردازند که امید می رود با اجرای این قانون تقاضا برای فروش این خانه ها افزایش و به دنبال آن قیمت ها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره اینکه برخی بانگاه سوداگرانه به دنبال خرید چند واحد مسکونی هستند که این موضوع در افزایش تقاضا و قیمت ها بسیار تاثیرگذار است، افزود: در شرایط فعلی عرضه و تقاضا در حوزه مسکن وجود دارد ولی چون قیمت ها به طور عجیبی افزایش پیدا کرده است کسی توان خرید ندارد بنابراین اجرای قوانین باید در راستای کاهش قیمت و افزایش توان خرید مردم سوق پیدا کنند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از طرفی دولت در طول هفت سال گذشته عقیده ای به ساخت مسکن ارزان قیمت نداشته و سیاست های حوزه مسکن را هم به در ستی اجرا نکرده است،به طوری که نه تنها طرح هایی نظیر مسکن مهر را مزخرف عنوان کرد بلکه در طول این ۷سال اگرچه همیشه از مسکن اعتدال حرف زد اما یک واحد مسکونی در کشور تولید نکرد.  

حجت الاسلام نیک بین افزود: به منظور کاهش تب بازار مسکن ابتداباید  بهای تمام شده تولید مسکن برای سازنده کاهش پیدا کند و قانون مالیات بر خانه های خالی به طور جد اجرا شود ، همچنین وزارت جهادکشاورزی ، وزارت راه و شهرسازی و  سازمان منابع طبیعی باید  نقشه و حریم شهرها را بازنگری کنند و زمینه تبدیل کاربری زمین های زراعی به مسکونی را فراهم کنند تا با افزایش زمین مسکونی در شهر ها  قیمت  زمین کاهش پیدا کرده و زمینه برای ساخت مسکن ارزان فراهم شود.

وی تصریح کرد:  از طرفی مشخص نیست چرا مصالحی نظیر آهن که به طور کامل تولید داخلی هستند و ارز بری ندارند قیمت آن طی ماه های گذشته افزایش پیدا کرده است که در این زمینه دولت نیز باید پاسخگو باشد.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.