دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق‌(ع) نسخه‌های خطی نفیس امام جعفر صادق‌(ع) موجود در گنجینه رضوی رونمایی می‌شود.

 نسخه‌های خطی نفیس امام جعفر صادق‌(ع) رونمایی می‌شود

مهدی قیصری نیک  اظهار داشت: در حال حاضر در گنجینه رضوی بیش از 106 هزار نسخه خطی، 65 هزار کتاب چاپ سنگی، 13 میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی و هزاران شی موزه‌ای و بیش از 2 میلیون نشریات ادواری نگهداری ‌می‌شود که از این تعداد 143 نسخه خطی در رابطه با امام جعفر صادق‌(علیه‎السلام) به زبان‎های عربی و فارسی با موضوع‎های اخبار، احادیث، ادعیه، عقاید، اخلاق و کلام در میان این مجموعه موجود است.

وی نسخه خطی کتاب «مصباح‎الشریعه و مفتاح‌الحقیقه» را یکی از نفایس این مجموعه عنوان کرد و گفت: این نسخه ارزشمند قرن 11 هجری قمری به روی کاغذ نخودی و حنایی آهارمهره در 62 برگ کتابت شده است.

دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نسخه خطی «توحید مفضَّل» گفت: این اثر نیز در قرن 11 هجری قمری خط نسخ خوش 14 سطری روی کاغذ حنایی آهارمهره در 106 برگ کتابت شده است.

قیصری نیک در ادامه گفت: «الإهلیلْجِه» که به خط نسخ 15 سطری در قرن 11 هجری قمری بر روی کاغذ حنایی آهارمهره در 39 برگ کتابت شده است، سومین نسخه خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی است و  از زمره آثاری است که در این برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی از آن رونمایی خواهد شد.

گفتنی است به دلیل عدم امکان برگزاری مراسم سه‌شنبه‌های فرهنگی به‌صورت حضوری در موزه آستان قدس رضوی، برنامه مذکور در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir در فضای مجازی رونمایی و منتشر می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.