مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در اسفند سهم بیمه بیکاری استان ۱۰ هزار نفر بوده، بخش عمده‌ای مربوط به فروردین است که امیدواریم در هفته آینده شاهد پرداخت آن باشیم.

بیمه بیکاری فروردین هفته آینده پرداخت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری امروز، ۲۷ خرداد ماه، در نشست خبری به منظور تبیین شیوه‌نامه فرایند پرداخت تسهیلات ویژه بنگاه‌های به شدت آسیب‌دیده از کرونا که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در سطح استان، ضرورت ایجاب می‌کرد دولت برای حمایت از برخی افراد و اقشار مختلف، برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی را در سطح ملی ایجاد کند.

وی افزود: افراد و گروه‌های مختلفی از این شرایط آسیب دیده بودند و به همین جهت دولت چهار برنامه مهم و کلیدی را در سطح کشور اجرا کرد. در ابتدا سلامت مردم برای دولت مهم بود و باید در اولویت قرار می‌گرفت، به همین جهت با راه‌اندازی ستاد ملی و به تبع آن در سطح استان، جلسات متعددی برگزار و تصمیمات متعددی گرفته شد.

سنجری با بیان اینکه ما در حوزه کار و کارگری وظیفه صیانت از نیروی کار شاغل در بنگاه‌ها را برعهده داشتیم، عنوان کرد: ضرورت ایجاب می‌کرد مردم در خانه بمانند، اما قشر کارگر ما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل کار حاضر می‌شدند تا بتوانند خدمات، نیازمندی‌ها و کالاهای مورد نیاز مردم را تولید کنند، به همین جهت وظیفه داشتیم از روزهای اولیه بیماری با ظرفیت ۵۰ نفر از بازرسان کار در سطح استان و همکاری وزارت بهداشت، با راه‌اندازی کمیته هماهنگی بیمه‌شدگان سطح استان، بازرسی‌های مشترکی را انجام دهیم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آنها را در سطح بنگاه‌ها رصد کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: علیرغم اینکه این محل‌ها کانون تجمع بود، اما با پیگیری‌ها، تعاملات و همراهی‌ها کمترین آسیب را در واحدهای تولیدی و صنعتی داشتیم. شیوه‌نامه‌ها، بروشورها و دستورالعمل‌ها در این زمینه و پروتکل‌های وزارت بهداشت را به کارخانه‌ها و کارفرمایان منعکس کردیم که تمامی آنها در سایت اداره کل بارگزاری شد، به همین دلیل در این حوزه کمترین آسیب و مشکل را داشتیم.

ثبت نام ۳۵ هزار کارگر در مرکز نیکوکاری کارگران استان

وی اظهار کرد: برخی کارگران بیکار شده بودند که بحث معیشت آنها مهم بود. با راه‌اندازی قرارگاه مواسات در سطح استان، در بحث تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی سهمیه خاصی را به جامعه کارگری اختصاص دادند و ما با کمک تشکل‌های کارگری در صحنه بودیم. علاوه بر این اولین مرکز نیکوکاری کارگران استان را راه‌اندازی کردیم که تا امروز بیش از ۳۵ هزار نفر از کارگران در این مرکز ثبت نام کردند که امیدواریم بتوانیم بعد خروج از این شرایط در دسته‌بندی و تامین نیازمندی‌ها اقداماتی انجام دهیم.

سنجری بیان کرد: در سطح ملی بحث تامین اقلام را داشتیم که اولین طرح، سبد معیشت برای ۳ میلیون خانوار در سطح کشور در قالب کارت اعتباری ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی بود که از ابتدای شروع کرونا این سبد در پنج نوبت تهیه شد و افرادی شمول این بسته بودند که درآمد، خانه و ماشین نداشتند و تحت پوشش سازمان حمایتی نبودند. در ماه رمضان نیز سه نوبت در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دومین حمایت دولت تقویت توان مالی خانواده‌ها بود تا بتوانند اقلام و نیازمندی‌های خود را تهیه کنند که در این راستا یک میلیون تومان به سرپرست خانوارهای یارانه‌بگیر پرداخت شد و کمک بسیار خوبی بود. ما در سطح استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار یارانه‌بگیر داریم که از آنها افراد متقاضی برای دریافت وام ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: حمایت سوم دولت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگرانی بود که شغل خود را در زمان کرونا از دست داده و بیکار شده بودند. قرار شد مبلغ بیمه بیکاری آنها توسط دولت تامین شود که دولت ۵ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی کرد. در استان حدود ۴۸ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شناسایی شدند و بعد بررسی درخواست‌های آنها به سازمان تامین اجتماعی ارسال شد، سازمان تامین اجتماعی نیز در اختیار برنامه و بودجه قرار داد و قرار است بیمه بیکاری افراد بیکار شده در اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.

سنجری افزود: هفته گذشته بیمه بیکاری افراد بیکار شده در اسفند ماه پرداخت شد. دو مشکل وجود داشت که موجب شد پرداخت بیمه بیکاری طولانی شود، زیرا تامین منابع مالی مشکل داشت که با موافقت مقام معظم رهبری برداشت از صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد، دوم این بود که قرار شد سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، به همین دلیل همه ۶۵۰ هزار نفر در سطح کشور و ۴۸ هزار نفر در استان که متقاضی بیمه بیکاری بودند، باید در ۶ بانک حساب باز کرده و شماره شبا دریافت می‌کردند. از هفته گذشته این رفت و برگشت‌ها و اصلاح ثبت شماره حساب‌ها به حداقل رسیده و مشکلات برطرف شده است.

بیمه بیکاری فروردین هفته آینده پرداخت خواهد شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای خرداد فرایند بررسی بیمه بیکاری افرادی که بیکار شوند، به روال عادی در سطح استان برمی‌گردد، البته آمار آنها به شدت کاهش یافته است. تعداد ۴۸ هزار نفر متقاضی به این معنا نیست که الان بیکار هستند، بلکه تعدادی فقط در اسفند و تعدادی در فروردین بیکار شدند و بعد بخش عمده‌ای به کار برگشتند. در اسفند سهم بیمه بیکاری استان ۱۰ هزار نفر بوده، بخش عمده‌ای مربوط به فروردین است که امیدواریم در هفته آینده شاهد پرداخت آن باشیم. اگر قرار بود تمامی این فعالیت‌ها مشابه گذشته در استان انجام شود، یک مورد نارضایتی را شاهد نبودید.

وی با بیان اینکه حمایت چهارم، حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی یا خدماتی بود که ناشی از کرونا آسیب دیدند، عنوان کرد: در این فرایند دو گروه فعالیت‌های اقتصادی را داشتیم که برخی به دلیل محدویت‌های موقت نمی‌توانستند فعالیت کنند و برخی نیز به جهت اجرای مصوبات ستاد هنوز هم محدودیت دارند، بنابراین دولت به فکر افتاد که از آنها حمایت و بخشی از زیان‌ها را تامین کند. در همین راستا سامانه‌ای طراحی و اطلاع‌رسانی لازم انجام شد تا کارفرمایان در آن ثبت نام کنند.

سنجری ادامه داد: دولت فعالیت‌هایی که متاثر از کرونا آسیب دیده بودند را به ۱۴ فعالیت تقسیم کرده که عمدتا در بخش‌های تولید و خدمات هستند. علاوه بر این ۱۳ رسته، رسته جدید واحدهای پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر، مراکز تولید محصولات گلخانه، سبزی و صیفی‌جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی اضافه شده است. این ۱۴ رسته بر اساس مصوبات ستاد ملی مشمول دریافت تسهیلات و حمایت دولت هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این ۱۴ رسته باید شرایطی جهت دریافت تسهیلات داشته باشند. وزارت‌خانه بر اساس کد بیمه این کارگاه‌ها، ۵۰۰ زیررسته و فعالیت را از ۱۴ رسته احصا کرده، از طرف وزارتخانه ما برای تمام این بنگاه‌ها پیامک ارسال شده و افراد متقاضی می‌توانند برای ثبت نام مراجعه کنند. برای پرداخت تسهیلات ۲۰ بانک و موسسه مالی در سطح کشور پیش‌بینی شده است.

کارفرمایان برای دریافت تسهیلات کرونایی نیاز به شرط عدم تعدیل نیرو ندارند

وی اضافه کرد: شرایطی که برای کارفرما پیش‌بینی کردند این بوده که کارگاهی می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند که از سال گذشته تاکنون فعال باشد. شرطی وجود داشت که اگر کارگاهی کارگران خود را کم نکرده باشد، می‌تواند استفاده کند، اما هفته گذشته آن را اصلاح کردند و قرار شد به هر تعداد کارگر بیمه شده تسهیلات بگیرند. در حوزه خویش‌فرما، رانندگان ناوگان مسافربری نیز می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

سنجری گفت: مبلغ تسهیلات بسته به تعداد نیرو متغیر بوده و کارفرما می‌تواند به ازای هر نفر نیروی شاغل در بنگاه، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند. برخی بنگاه‌ها به دلیل مصوبه ستاد تعطیل شدند و الان نیز ادامه دارد، کارفرمایان این بنگاه‌ها به ازای هر نفر نیروی شاغل ۱۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند، نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده، ۳ ماه دوره تنفس است و پرداخت اقساط از مهرماه شروع می‌شود، مدت زمان بازپرداخت اقساط به مدت دو سال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ثبت نام تنها به صورت مجازی انجام می‌شود و متقاضیان مراجعه‌ای ندارند، تصریح کرد: متقاضی تنها در زمان ارجاع درخواست به مراجعه می‌کند.

وی افزود: تضامین نیز بسیار مهم است، تا ۱۶ میلیون تومان سفته خود متقاضی، ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان سفته خود متقاضی و یک نفر ضامن، ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته متقاضی و دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته متقاضی و سه نفر ضامن و از ۲۰۰ میلیون تومان به بالا اسناد صندوق ضمانت یا وثایق متعارف بانک‌ها که عموما سند بوده، مورد نیاز است،  مبلغ تسهیلات به خویش‌فرما بابت رانندگان، به ازای هر نفر ۶ میلیون تومان بوده و فرایند آنها متفاوت است. راننده تنها ثبت نام کرده و درخواستش مستقیم به بانک فرستاده می‌شود.

سنجری با بیان اینکه کل اعتبار ملی برای تسهیلات کرونایی ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و سهم استان دو هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان، معادل ۷.۲ درصد سهم تسهیلات کشور است، عنوان کرد: سهم بانکی در سطح استان ۱۹ بانک و موسسه مالی برای پرداخت این تسهیلات است. بیشترین سهم اعتبار مربوط به بانک ملی با ۵۳۹ میلیارد تومان و کمترین سهم مربوط به بانک حکمت با ۱۱ میلیارد تومان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در قالب ۱۳ رسته به جز رسته جدید، ۶۷ هزار واحد را در سطح استان داریم که مشمول دریافت این تسهیلات بوده و بیشترین سهم مربوط به حمل و نقل عمومی مسافری درون‌شهری با ۵۳ هزار و ۱۳۴ نفر است. افراد در این ۶۷ هزار واحد، ۱۸۳ هزار نفر بوده که ۱۲۹ هزار نفر مرد و ۵۴ هزار نفر زن هستند. ما بر اساس پیش‌بینی حدود دو هزار میلیارد تومان نیاز داریم، اما دو هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان به استان تعلق گرفته است،  اعتبارات شناور بوده و هر استان بیشترین جذب را داشته باشد، می‌تواند سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد واحدهای آسیب‌دیده مربوط به مشهد با ۲۷ هزار و ۶۲۸ واحد است که حوزه خدمات و گردشگری بیشترین آسیب را دیدند، سبزوار، نیشابور و تربت حیدیه نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به لحاظ مبلغ اشتغال آسیب دیده، مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه رتبه‌های اول تا چهارم را دارند. بر اساس تفکیک مالکیت، ۶۵ هزار واحد حقیقی و دو هزار و ۱۶۰ واحد حقوقی یعنی شرکت‌ها هستند. در سطح استان نیاز است ظرفیت و شرایطی فراهم کنیم که زمینه جذب این دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع در سطح استان فراهم شود، زیرا جامعه هدف بسیار گسترده است.

دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های حمل و نقل در اختیار وزارت راه قرار گرفته است

سنجری بیان کرد: روز گذشته در خصوص تسهیلات کرونایی برای حوزه حمل و نقل، جلسه ویدئوکنفرانسی با وزارت‌خانه داشتیم. در شیوه‌نامه تسهیلات برای حوزه مسافربری در نظر گرفته شده، اما دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل این منابع مستقیم در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته تا مستقیما در اختیار شرکت‌های حمل و نقل قرار دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کرونایی پای کار هستند و اعلام آمادگی کردند. خود ما عملکرد آنها را ارزیابی خواهیم کرد و نظارت لازم انجام خواهد شد. بانک‌ها باید همکاری کنند و امیدواریم در این شرایط سخت، سهل بگیرند و گره‌گشای بنگاه‌های اقتصادی باشند.

وی عنوان کرد: در شیوه‌نامه ‌مصوبه ستاد کرونا پیش‌بینی شده اگر رسته شغلی جدیدی بر اساس اعلام وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های ذیربط شناسایی شد، به ستاد ملی پیشنهاد و در آن طرح شود و اگر تصویب شد، به این رسته‌ها اضافه شود. این احتمال وجود داشته و به این بستگی دارد که محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه یابد. اگر قرار باشد کسب و کارهای متاثر شده از کرونا اضافه شود، با تصویب ستاد ملی خواهد بود.

سنجری با اشاره به اینکه ما اطلاعی از مبلغ پرداختی بیمه بیکاری نداریم، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه خودش دستورالعمل و شیوه‌نامه نوشته و بر اساس آنچه ستاد تصویب کرده، پرداخت می‌کند. بیمه بیکاری معادل ۵۵ درصد مزد سال ۹۸ کارگران بوده و به ازای هر نفر عائله، ۵ درصد به این عدد اضافه شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.