مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به سرانجام نامعلوم پروژه احداث شهرک گلخانه‌ای کاشمر از ۱۲ سال قبل گفت: با اقدامات انجام ‌شده درزمینهٔ تأمین زیرساخت‌ها به‌زودی این پروژه احداث و از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

شهرک گلخانه‌ای کاشمر پس از ۱۲ سال از بلاتکلیفی خارج می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حسین محمدی امروز در نشست خبری که هم‌زمان با هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: از ۱۲ سال قبل اقداماتی در خصوص احداث شهرک گلخانه‌ای در این شهرستان انجام‌شده است که به دلیل رها شدن به یک سریال و یک پروژه بلاتکلیف رها شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بابیان اینکه از سال گذشته موضوع احداث و راه‌اندازی این گلخانه در دستور کار جدی این مدیریت قرارگرفته است، افزود: خوشبختانه در سایه تعامل و همکاری مدیران مجموعه‌های مختلف خدماتی در سطح شهرستان برق‌رسانی و آب‌رسانی به این پروژه انجام‌شده است و عملیات گازرسانی بااعتباری بالغ‌بر ۴ میلیارد تومان توسط پیمانکار در دست اجراست.

اولویت در واگذاری واحدهای گلخانه‌ای با کارشناسان و سرمایه‌گذاران بومی است

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار درزمینهٔ کشت‌های گلخانه‌ای، فعال شدن این پروژه را گامی ارزشمند در زمینهٔ توسعه تولید محصولات متنوع کشاورزی و افزایش ایجاد اشتغال دانست و یادآور شد: اولویت در واگذاری واحدها با کارشناسان، فارغ‌التحصیلان و سرمایه‌گذاران بومی است که به‌زودی با فراهم شدن زیرساخت‌ها اقدامات لازم برای واگذاری ۴۲ واحد این گلخانه انجام می‌شود.

محمدی بابیان اینکه کاشمر با دارا بودن ۱۹ هزار و ۶۱۷ هکتار سطح زیر کشت آبی و ۱۴ هزار و ۸۸۰ هکتار سطح زیر کشت دیم و وجود ۳۷۴ واحد دامی سبک و سنگین در شهرستان ابراز کرد: سالانه ۲۱۶ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در کاشمر تولید می‌شود که برآورد ارزش ناخالص این محصولات در سال گذشته ۹ هزار و ۵۷ میلیارد ریال بوده است.

وی با تأکید بر اینکه کاشمر با دارا بودن پتانسیل و توانمندی در زمینهٔ تولید محصولات انگور، طالبی، بادام و خیار رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارد، بیان کرد: اگرچه در حوزه صنایع تبدیلی با فعال بودن ۶۲ واحد صنعتی وابسته به بخش کشاورزی از شهرستان‌های پیشرو در سطح استان هستیم، اما با توجه به تولید محصولات متنوع کشاورزی، ضرورت افزایش و فعال شدن واحدهای دیگر نیز احساس می‌شود.

خرده مالکی در اراضی کشاورزی کاشمر رو به افزایش است

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به وجود ۲۴۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۲۰ رشته قنات، ۱۸۸ دهانه چشمه و ۳۲ رودخانه فصلی و استحصال ۸۸ میلیون مترمکعب آب از این منابع برای استفاده در بخش کشاورزی بیان کرد: وجود خرده مالکی در اراضی کشاورزی شهرستان علاوه برافزایش بی‌رویه آب و تحمیل هزینه‌های بالا در تولید محصولات کشاورزی به یک آسیب جدی در این حوزه تبدیل‌شده است به‌طوری‌که متأسفانه این میزان خرده مالکی هرسال رو به افزایش است.

وی بابیان اینکه از ۲۲ هزار هکتار بادامستان دیم کوهسرخ به‌عنوان بزرگ‌ترین بادامستان دیم کشور، در سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح نجات اجراشده است، گفت: در این راستا به دنبال جایگزین کردن ارقام مقاوم در برابر سرما هستیم تا بتوانیم مجدداً این بادامستان را احیا کنیم.

افزایش ۴ برابری سطح زیر کشت پنبه و ۷۰ درصدی کشت گیاهان دارویی

محمدی با اشاره به برگزاری دو همایش ملی در حوزه پنبه و گیاهان دارویی به میزبانی معین‌های اقتصادی کاشمر خاطرنشان کرد: خوشبختانه برگزاری این دو همایش که به همت معین‌های اقتصادی کاشمر و بدون هزینه دولتی برگزار شد برکات و آثار خوبی به همراه داشت به‌طوری‌که سطح زیر کشت پنبه در کاشمر نسبت به سال گذشته ۴ برابر افزایش یافت و در حوزه کشت گیاهان دارویی نیز شاهد افزایش ۷۰ درصدی سطح کشت گیاهان دارویی در منطقه بودیم.

وی فعالیت بزرگ‌ترین واحد بسته‌بندی گیاهان دارویی در کاشمر را یکی از دلایل ترغیب و تشویق به  کشت گیاهان دارویی دانست و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی و افتتاح واحد اسانس گیری، باریچ و شربت‌گیری در هفته دولت شاهد افزایش سطح زیر کشت و تولید گیاهان دارویی بیشتری در شهرستان باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بابیان اینکه کاشمر با ضریب جذب ۸ درصدی اعتبارات مکانیزاسیون در آبان سال گذشته، پایین‌ترین میزان جذب اعتبارات این حوزه را در سطح استان داشته است، اظهار کرد: با پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده در ماه‌های پایانی سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت‌شده است به‌طوری‌که این رقم در سال جاری با افزایش دو برابری به ۴ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

برخورد با تغییر کاربری در اراضی کشاورزی

وی با اذعان به تغییر کاربری‌های انجام‌شده در اراضی کشاورزی و باغات کاشمر در سال‌های گذشته ابراز کرد: اگرچه برای بسیاری از این تخلف‌ها پرونده قضایی تشکیل‌شده و در دست پیگیری است، اما از سال گذشته با برخورد جدی و تخریب در همان مراحل اولیه تلاش می‌کنیم از گسترش این پدیده جلوگیری کنیم.

محمدی همچنین با اشاره به استفاده کشاورزان از پلاستیک در تولید محصولات جالیزی و رهاسازی آنان پس از جمع‌آوری محصول تأکید کرد: در این خصوص نیز با هماهنگی حفاظت محیط‌زیست از کشاورزانی که از روش مالچ پلاستیکی برای تولید محصول استفاده می‌کنند، تعهداتی اخذ شده که نسبت به جمع‌آوری پلاستیک‌ها پس از جمع‌آوری محصول اقدام کنند در غیر این صورت افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.