حدود 30 سال است که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک مقام والای کشور، فرهنگ و ادبیات را دغدغه خود می‌دانند و توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارند.

گزارشی از آثار تقریظ شده رهبر معظم انقلاب در کتابخانه‌های رضوی

ایشان از هر راهی در تلاش هستند تا فرهنگ کتاب‌خوانی به‌خصوص آثار مربوط به انقلاب و دفاع مقدس را گسترش دهند. رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب به‌عنوان یکی از چهره‌های فرهنگی علاقه‌مند به حوزه شعر و ادبیات در میان ادبا و فعالان این حوزه شناخته‌شده بودند. این روحیه اینک نیز در ایشان دیده می‌شود. روحیه‌ای که سبب می‌شود هرساله به بازدید از نمایشگاه کتاب بیایند و نکاتی را در خصوص آثار متعدد بیان کنند. آنچه این روزها از تقریظات ایشان بر آثار متعدد به چاپ می‌رسد، نشان‌دهنده همین روحیه است. به همین بهانه، با همکاری صدیقه جهانی کارشناس کتابداری تالار مطالعه بانوان گذری می‌کنیم بر آثار تقریظ شده ایشان که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

آن بیست‌وسه نفر
آن بیست‌وسه نفر، نوشته احمد یوسف زاده و از انتشارات سوره مهر ازجمله آثار موجود در کتابخانه نوجوانان دختر است که رهبر معظم انقلاب بر آن تقریظ نوشته‌اند. ایشان در بخشی از متن تقریظ خود پیرامون این اثر می‌فرمایند: «... یک‌بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آن‌چنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت‌رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم». کتاب آن بیست‌وسه نفر حاوی خاطرات بیست‌وسه نوجوان است که توسط ارتش بعث، در عملیات بیت‌المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند.

پنجره‌های تشنه
روزنوشت‌های انتقال ضریح جدید امام حسین(ع) از قم به کربلا با عنوان «پنجره‌های تشنه» نوشته مهدی قزلی اثر دیگری است که موردعنایت رهبر معظم انقلاب قرارگرفته است. «پنجره‌های تشنه»، حاصل روایتگری مهدی قزلی از اتفاقی است که شاید هر صدسال یک‌بار رخ دهد. کتابی با «ادبیات ساده و بی‌غل و غش»، درست مانند تمام شخصیت‌ها و کاراکترهایی که در صفحه صفحه‌ کتاب می‌آیند و خود را به «ضریح حسین علیه‌السلام» می‌رسانند و تبرک می‌جویند و می‌روند. رهبر انقلاب در این تقریظ می‌فرمایند: «‌ای شعله‌ی فروزان، ای فروغ تابان، ای گرمابخش دل‌های خلایق! تو کیستی با این شکوه و جلال، با این شیرینی و دل‌نشینی، با این هیبت و اقتدار، با این‌همه لشکر دل به همراه، با غلغله‌ی فرشتگان که در کنار موکب تو با آدمیان رقابت می‌کنند؟ تو کیستی ای نور خدا، ای ندای حقیقت، ای فرقان و ای سفینةالنجات؟ چه کرده‌ای در راه خدایت که پاداش آن خدایی‌شدنِ هر آن چیزی است که به تو نسبت می‌رساند؟ بنفسی انت، بروحی انت، بِمُهجَةِ قلبی انت و سلام‌الله علیکَ یومَ وُلِدتَ و یوم اُستُشهِدتَ مظلوماً و یوم تُبعَثُ فاخِراً و مَفخَراً.
بسیار خوب و باذوق و سلیقه نوشته‌شده است؛ و با نگاه هنرمندانه و کنجکاو و نکته‌یاب...»


سفر به قبله
سفر به قبله، اثر هدایت‌الله بهبودی که توسط انتشارات سوره مهر منتشرشده است. این کتاب گزارش سفر نویسنده و چند تن از دوستانش به کعبه است‌. این نخستین مراسم حج پس از کشتار ایرانیان در مکه به سال 1366 بوده و نخستین نگاه نویسنده به این مراسم معنوی. نویسنده با دو نگاه سیاسی و معنوی در این کتاب گزارش روزانه سفر خود را نوشته است و لحظه‌به‌لحظه انسان در موقعیت قرار می‌دهد. رهبر معظم انقلاب در خصوص این اثر فرمودند: «این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت آلود زیارت‌خانه‌ی خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سال‌های دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته‌ام؛ اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی‌معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می‌توانست در خط حج قرار بگیرد... و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرئت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی‌های خود -چه رسد به‌عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله حتی در آن دوران سخت هم‌دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود... و این امید، اگرچه با حج ده‌روزه‌ سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد... این کتاب، شیرین، موجز، باروح و هوشمندانه نوشته‌شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده! زیارت قبول ۷۰/۱۲/۱۰»


گلستان یازدهم
گلستان یازدهم اثر بهناز ضرابی‌زاده است که با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک ‌سال و هشت‌ماهه مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرشان زهرا پناهی روا، پرداخته است. فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به‌اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کرد که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. رهبر معظم انقلاب در خصوص این اثر تقریظی بدین شرح مکتوب کردند: «این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد... راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود به‌روشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.»


وقتی مهتاب گم شد
«وقتی مهتاب گم شد» شرح زندگی علی خوش لفظ یکی از مردان خدا در جبهه‌های جنگ است. روایتی عینی از یک واقعه تاریخی که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند. او با نویسنده این اثر؛ حمید حسام، چند شرط را برای بازنویسی و نگارش خاطراتش گذاشته است. اول اینکه قول بدهد اگر برای خدا نیست ننویسد. دوم اینکه برای تائید مطالب، به‌ویژه فراز و نشیب‌ها در عملیات‌ها یا چند و چون گشت و شناسایی‌ها مطالب را از چند هم‌رزم دیگر بپرسد و اگر تائید کردند، بنویسد و سوم اینکه به روایت او چیزی نفزاید که شائبه تخیل پیدا نکند. بخشی از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب پیرامون این اثر بدین شرح است: «بچه‌های همدان؛ بچه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادعا؛ یاران حسین‌(علیه‌السلام)؛ یاوران دین خدا... راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ به‌شدت آزرده او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد و الحمدلله رب‌العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه‌دیدگان است. بر او و بر همه آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان شاء الله. درباره نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از این‌ها است. مقدمه کتاب یک غزل به تمام معنی است.»

دختر شینا
کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی
قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. رهبر معظم انقلاب در تقریظ این اثر می‌فرمایند: «بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و باایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توان‌فرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ جهاد دشوارش باز دارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود. شهریور91»


آب هرگز نمیمیرد
«آب هرگز نمی‌میرد» اثری از حمید حسام است. اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی که با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل و چهار فرمانده لشکر انصار الحسین(ع) به سامان رسیده است که این روش برای جامعیت روایت با توجه به اینکه راوی روایت خاطرات خود را حدیث نفس می‌دانست انجام شد. استشمام عطر علقمه را از خاطرات علمدار گردان حضرت ابوالفضل(ع) در این کتاب می‌توان دریافت. رهبر معظم انقلاب در تقریظ این اثر می‌فرمایند: «درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم‌/ لبی تر کرده زان صهبای جام پر فسون من هم/ هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم ...
در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همت بلند، همه باهم دست‌به‌کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرابی در شرح‌حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند».

فرنگیس
خاطرات فرنگیس حیدر پور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد. رهبر انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره‌کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تأکید داشتند. فرنگیس حیدر پور زنی کرمانشاهی است که ازقضا در روستایی نزدیک گیلان غرب زندگی می‌کند، رفتارش پر ابهت‌تر از تندیس تبر به دستش در کرمانشاه است و دلی مهربان دارد. فرنگیس برای سالیان سال خسته و کلافه از دوربین و مصاحبه زیر بار تعریف خاطراتش نمی‌رفت تا اینکه بالاخره در این کتاب، حاضر به روایت بخشی از حوادثی شد که در طی سالیان جنگ بر وی گذشته است.
«بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح‌حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه‌ استوار و پُرقدرت و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزییاتش به ما نشان داده است... ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است و نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ کتاب -خانم فتاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.» و این بخشی از متن تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر بود.
این مقال فرصتی بود تا به نام ولی‌نعمتان علی بن موسی‌الرضا (ع)8 اثر از آثاری که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشته‌اند معرفی شود؛ اما آنچه از آثار تقریظ شده ایشان در کتابخانه نوجوانان دختر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است بسیار فراتر از آنی است که بدان پرداختیم. امید است با توجه به اهمیت منابع مطالعاتی نوجوانان و جوانان این مرزو بوم، بیش از گذشته آثاری ارزشمند و این‌چنین به مخاطبان معرفی و به سهولت در دسترس قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.