مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: در این شهرستان حدود ۵ هزار چاه غیرمجاز وجود دارد که این مساله سبب خشک شدن قنوات و چشمه‌های آب در بالادست می‌شود و آب‌های سطحی که باید جذب زمین شود و افت خاک نداشته باشد، از بین می‌رود.

حفر حدود ۵ هزار چاه غیرمجاز در باغات طرقبه شاندیز/ راه‌اندازی ۶ واحد تولید قارچ خوراکی

به گزارش قدس آنلاین، سید رضا ماه‌نگار بیان کرد: در بخش تغییر کاربری اراضی، طرقبه شاندیز جزو شهرستان‌هایی است که بیشترین هجمه در تغییر کاربری را داشته و به نوعی تفریحگاه مشهد شده است که متاسفانه تبدیل به معضلی شده، چون ما محدودیت آب داریم و هر باغ ۵۰۰ متری به اندازه یک هکتار زراعت آب مصرف می‌کند، بنابراین در ازای یک باغ ۵۰۰ متری یک هکتار زراعت خشک می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه بخشی از توان و انرژی این اداره در بحث نقل و انتقالات و صدور سند از بین می‌رود، تصریح کرد: یکی از معضلات در این شهرستان همین موضوع است به عنوان مثال، ۴۰۰هکتار از اراضی  به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر انتقال پیدا کرده که در بیشتر موارد این افراد برای تولیدات کشاورزی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ یک هزار و ۶۰۰مورد نقل و انتقال داشته‌ایم که ۱۶۰ مورد بناهای قدیمی بوده است، اظهار کرد: تبصره یک ماده یک که عوارض دولتی به آن اختصاص یافته ۶۶ مورد است که به نسبت  کل استان ۴۱۱ درصد به سایر شهرستان‌ها پیشرفت داشته‌ایم، همچنین، یکی از کارهای مفیدی هم که انجام شده و معضلات و مشکلات مربوط به اراضی ملی با اراضی مستعفیات مردم را رفع می‌کند رفع تداخلات بوده که ۶ پلاک در سال گذشته پیشنهاد شده که یک پلاک انجام شده است.

ماه‌نگار افزود: در سال ۹۸ با اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰، ۵۵۴ مورد تخریب صورت گرفته است که  این ماده قانونی به جهاد کشاورزی حق می‌دهد بدون اینکه پرونده به دادگاه برود، کارشناس‌های این اداره می‌توانند اخطار و توقف عملیات دهند و اگر فرد توجه نکرد تخریب انجام می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بیان کرد: امسال نیز تا اردیبهشت ماه ۳۰۰ مورد تخریب انجام شده و اجرای رای ماده ۳ نیز ۱۶۰ مورد بوده که ۸۳ مورد آن تخریب شده است، مزیت تبصره ۲ بر رای ماده ۳ این است که هزینه‌های مالی و معنوی را کاهش می‌دهد به عنوان مثال، در تبصره ۲ دیوارکشی  یا پی‌کنی ساده اخطار داده می‌شود و در صورت عدم توجه فرد تخریب می‌شود، ولی زمانی که رای اجرا می‌شود بنایی ساخته شده و کلی هزینه شده که در این صورت هم خطرات اجتماعی مانند اعتراض و تجمع پیش می‌آید وهم بحث از بین رفتن سرمایه  و پول کشور است.

ماه‌نگاربا اشاره به سال جهش تولید و اقدامات انجام شده در این زمینه، اضافه کرد: ۴ هکتار زمین برای پروژه‌های گلخانه‌ای واگذار می‌شود و ۲۹ مورد مجوز برای استخر صادر شده، همچنین، ۱۴ مورد فنس کشی باغات انجام شده و در سال ۹۸ حدود ۶۳ مورد مجوز گلخانه‌ای صادر کردیم، علاوه بر این، در بحث حفظ نباتات تولید محصول سالم را مد نظر داریم و میوه‌های تولید شده در شهرستان جزو محصولات سالم است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۸ هکتار صدور پروانه برای گلخانه در طرقبه شاندیز انجام شده، تصریح کرد: ۶ واحد تولید قارچ خوراکی راه‌اندازی  شده و  حدود ۷ هزار مترمربع با ۶۷۵ تن قارچ خوراکی تولید شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز ادامه داد: در بحث نوغان داری سهمیه اختصاص یافته به این شهرستان صد در صد جذب شده و تخم نوغان بین بهره‌برداران توزیع شده است که درآمد آن در هر جعبه حدود ۵ میلیون تومان بوده و رتبه ۱۹ استان در نوغان‌داری به  شهرستان ما اختصاص دارد.

ماه‌نگار با اشاره به صنایع تکمیلی در طرقبه شاندیز، گفت: حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات از سامانه «کارا» به ۴ مورد طرح بسته‌بندی پروتئینی، خشکبار، عرقیات گیاهی، میوه و آجیل و ساخت انبار محصول با سود ۱۴ درصد اختصاص یافته و در این زمینه برای  ۶۱ نفر اشتغال مستقیم و ۹۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده، همچنین، درسال ۹۹ نیز تکمیل بسته‌بندی تخم مرغ، زعفران، غذای آماده، خشکبار و تخم ماکیان را داریم، پیش‌ بینی حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود که بخشی از طریق افراد و بخشی از طریق جهاد کشاورزی سرمایه گذاری و در این زمینه نیز برای ۹۹ نفر مستقیم و برای ۱۵ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به بخش دامپروری طرقبه شاندیز اظهار کرد: ۴۶ هزار و ۸۶۸ راس گوسفند و بز، ۸ هزار و ۶۳۴ راس گاو وگوسفند، ۳۳ نفر شتر، ۲۳ واحد مرغ گوشتی با ۴۴۰ قطعه و ۵۲ واحد مرغ تخم‌گذار با ۸۱۲ هزار و ۲۰۰ قطعه تولیدی، ۱۸۶ هزار و ۶۷۸ قطعه مرغ بومی و سایر ماکیان ۸۰ هزار قطعه و در دام سنگین رتبه ۲۰ استان در طیور رتبه ۱۴ استان، مرغ گوشتی رتبه ۲۰ استان و مرغ تخم گذار و تخم مرغ رتبه ۳ استان و از نظر تولید عسل رتبه ۱۸ استان را و در مجموع تولیدات دامی رتبه ۱۱ استان را داریم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز ادامه داد: همچنین، برای جلوگیری از قاچاق و سرقت دام،   پلاک‌گذاری و بیمه دام‌ها انجام شده که از این نظر نیز در خراسان رضوی رتبه دوم را داریم، در حال حاضر ایجاد و توسعه مکان‌های تولید و پرورش شتر مرغ ۶ مورد در طرقبه شاندیز انجام شده و بر روی پرورش کبک در حال انجام است.

ماه‌نگار بیان کرد: در بخش باغات باتوجه اینکه طرقبه شاندیز کوچک است و باغات اکثرا خرده مالکی است، باتوجه به اینکه آب رایگان در اختیار کشاورزان است عملکرد خوبی داریم، ولی بهره‌برداران باید بهتر از این باشند، متاسفانه در بخش بهسازی باغات بسیار کند بوده و طرح‌های بسیار عالی در زمینه تولید داریم که متاسفانه اجرای نمی‌شود.

وی افزود: طرح سرشاخه کاری گیلاس در مجموعه موقوفات عبدالله رضوی شاندیز انجام شده، همچنین در بحث درخت گردو نیز سرشاخه کاری  درختانی را که پایه سنتی و قدیمی و عملکرد پایین دارند، ممکن است یکسال محصول داشته باشد و یکسال نداشته باشند نیز انجام شده و در موقوفه ۶ هزار متر مربع انجام شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز اضافه کرد: در بخش تولید محصولات باغی  رتبه اول استان را در تولید آلبالو، رتبه دوم تولید گیلاس، رتبه سوم تولید گلابی، رتبه ۴ استان در سیب و آلو را داریم، سطح زیر کشت شهرستان رتبه ۲۷ درصد استان را و در آلبالو و گیلاس ۲۵ درصد و در سیب و آلو ۶ تا ۷ و نیم درصد را داریم.

ماه‌نگاربا اشاره به اینکه منابع آبی شهرستان منابعی است که در طول سال نیست و فقط ۴ ماه از سال فراوانی آب داریم و بعد از آن با خشکی روبه رو هستیم، گفت: جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بیشتر به سمت ایجاد گلخانه‌ها رویکرد دارد و در حال حاضر ۱۱۲ واحد گلخانه، سبزی، صیفی، گل شاخه بریده، گل‌های آپارتمانی و گل‌های فضای سبز داریم.

وی افزود: در بحث تولید شیلات ۶۵۰ استخر ذخیره آب کشاورزی ۲ منظوره، ۴۰۰ استخر تولید ماهی کپور، ۵۰ استخر تولید ماهی قزل آلا با ۴۵۰ تن تولید، ۲۰۰ استخر تولید ماهی کفور و ۲۰ استخر تولید ماهی زینتی با یک میلیون ۲۰۰ قطعه ماهی داریم که در سال جهش تولید تصمیم برآنست که تولید ماهی قزل آلا را از ۴۰۰ تن به ۸۰۰ تن  برسانیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بیان کرد: ۴۸۶ رشته قنات داریم که ۲۵ درصد آنها متاسفانه خشک شده، به دلیل اینکه اکثرا سال‌ها خشک بودند و در بسیاری از آنها ساخت و ساز شده است، قنات موجود است، ولی سد شده، بنابراین ۳۷۰ رشته قنات هم اکنون در سطح شهرستان فعال است که ۶۰ درصد این قنوات در بخش طرقبه و ۴۰ درصد در بخش شاندیز است.

ماه‌نگار اضافه کرد: طول کل قنوات طرقبه شاندیز ۱۸۵ کیلومتر است و در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۴ رشته قنات احیا شده، در سال ۹۹ نیز احیای  ۱۰ رشته قنات در برنامه این اداره است، از ابتدا تاکنون ۱۶۳ رشته قنات احیا شده است که حدود یک میلیارد تومان در قنوات، استخر و کانال کشی اعتبارات هزینه شده و در سال ۹۹ نیز یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در بحث آموزش و ترویج کشاورزی باهدف تولید و بهره‌وری و درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی یک روزه با ۲ هزار نفر و کارگاه‌های آموزشی و مهارتی با یک هزار و ۵۰۰ نفر در مزرعه و در ترویج و تشویق به هرس صحیح در باغات شهرستان انجام شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز ادامه داد: طرقبه شاندیز به عنوان پایلوJ کشور قرار گرفته، ۴۷ نفر مرد در کار ترویجی در روستا فعال هستند و ۳۰ نفر زن نیز تسهیل‌گر که رابط بین جهاد کشاورزی و زنان روستا هستند و تهیه نشریه‌های ترویجی در کشور و تکثیر آن بین استان انجام شده و اجرای سایت های الگویی با مقایسه ارقام در بلوک اردمه انجام شده است.

ماه‌نگار به خسارات باغات و کشاورزی طرقبه شاندیز ناشی از سیل، تگرگ، سرمازدگی و شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به باغات و بخش کشاورزی این شهرستان وارد شده، امسال نیز بارش تگرگ و سرمازدگی و سیل و کرونا به بخش تولیدات گلخانه‌ای خسارات سنگینی وارد کرده، همچنین، در بخش تولید قارچ خوراکی و مرغداری نیز خسارات سنگینی وارد شده است و تگرگ نیز به محصولات گردو، آلو، هلو و زردآلو خسارت وارد شده، امسال در این بخش محصولی نداریم و فقط در بخش سیب درختی، گلابی و آلبالو مقدار کمی محصول داریم، در بخش دامپروری نیز به دلیل کرونا خساراتی به دامپروران شهرستان وارد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.