استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام جعفر صادق (ع) باب مناظرات علمی را توسعه دادند و خود حضرت براین موضوع نظارت داشتند.

در معرفی شخصیت علمی و معنوی امام صادق(ع) کوتاهی کرده‌ایم

قدس آنلاین: حجتالاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با قدس آنلاین درباره شخصیت عظیم امام صادق علیه السلام گفت:  امام صادق علیه السلام سال ۸۳ هجری پا به گیتی گذاشتند و سال ۱۴۸ به شهادت رسیدند، یعنی این امام همام ۶۵ سال عمر کردند هر چند که برخی روایت‌ها عنوان می‌کند که امام صادق سال ۸۰ هجری متولد شده یعنی هنگام شهادت عمر شریف ایشان ۶۸ سال بوده است. امام صادق علیه السلام از این جهت بین سایر ادیان الهی معروف تر از سایر ائمه اطهار علیهم السلام است چرا که در دوران فترت بین بنی امیه و بنی عباس بود که بعد از سقوط حکومت بنی امیه و بنی مروان بود تقریبا فرصت ۳۵ ساله ای برای امام به دست آمد تا اینکه حکومت عباسی به طور کامل زمام امور حکومت را در دست بگیرد، این فرصت زمان مغتنمی بود چرا که دشمنان اسلام نمی توانستند برای امام مانع چندانی ایجاد کنند،  لذا امام صادق علیه السلام از این فرصت استفاده کرد تا با کار فرهنگی عظیمی که به دنبال آن بتواند بتواند دین اسلام را با قرائت روشن تری و شیعه را به درستی تبیین کند.

 وی دراین باره افزود: در این دوره  ۳۵ ساله  در روایت ها آمده است که حدود ۴۰۰۰ شاگرد در محضر امام تربیت شده و از آن حضرت مطالبی را فرا گرفتند و حتی امامان اهل سنت مثل ابوحنیفه و شافعی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شاگردی حضرت را کرده اند و مطلبی از ایشان نقل کرده اند. تقریبا عمده روایات شیعه بنحوی به امام صادق علیه السلام برمی گردد اگر کتاب رسائل الشیعه یا کتب اربعه را بررسی کنیم کمتر صفحه ای در آنها وجود دارد که به قال الصادق نپرداخته و این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از معارف شیعی از امام صادق علیه السلام به ما رسیده و منتقل شده است.

  استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: خدمت دیگری که امام صادق علیه السلام به ما کردند این بود که معارف دینی شیعی را در بخش‌های مختلف دسته بندی کردند، ایشان با تربیت شاگردان در حوزه های مختلف اعم از مباحث کلامی، مباحث فقهی، تفسیری و اخلاقی خدمت بزرگی به معارف اسلامی کردند. بنا بر روایات موجود جابربن حیان که اولین تحقیقات و پژوهش های خود را در شیمی انجام داد و کسان دیگری که مطالب علمی زیادی را در زمینه های طبی رواج دادند همگی از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده‌اند. حتی تاسیس برخی از علوم را می‌توان به آن حضرت نسبت داد، مثل اصول فقه که حضرت پایه گذار برخی از اصول و قواعد فقه بودند که امروز مثل قاعده استحقاق یا برائت که از آن تحت عنوان قواعد اصول فقه معروف است در کلمات و سخنان امام صادق پایه گذاری شده است این‌ها شاید بعضی از نکاتی است که در رابطه با امام صادق علیه السلام می‌توان مطرح کرد.

حجت الاسلام مسعود آذربایجانی بیان داشت: نکته دیگری که به درد جامعه امروز می خورد نحوه مواجهه امام صادق علیه السلام با مخالفین، ملحدین و منکرین بود. یکی از کسانی که در این زمینه خیلی معروف است ابن ابی العوجاست که داستان آن در حدیث مفضل در کتاب توحید مفضل مستقلاً چاپ شده است در بحارالانوار هم جلد دوم یا سوم ذکر شده است.  حدیثش مفصل است ابن ابی العوجا یکی از ملحدینی است که معتقد به خداوند نبوده و در مسجد پیامبر عده‌ای را دور خود جمع می کرده و دیدگاه‌های خود را بیان می کرده است.یک روز مفضل که از دیدن این وضعیت ناراحت می‌شود با وی به تندی رفتار می‌کند که به چه حقی دیدگاه های ملحدانه خود را در مسجد پیامبر بیان می کند، ابن ابی العوجا از او می رسد مگر تو شاگرد امام صادق نیستی؟ به این دلیل که خود امام با من  چنین برخورد تندی نمی‌کند، بلکه حرف های ما را کاملا گوش می‌کند بنحوی که گمان می‌بریم ایده‌های ما را قبول دارد و تسلیم اما شده اما بعد از آن با متانت و عقلانیت به ما جواب می‌دهد. مفضل از این جواب متاثر می‌شود و خدمت امام صادق علیه السلام می‌رود و مدتی آموزش‌هایی به او داده می‌شود تا در برخورد با این افراد بتواند جواب قانع کننده ای بدون برخورد تند به آنها بدهد.

وی افزود: این نحوه مواجهه حضرت با مخالفین  که کاملا به روش عقلانی است و به هیچ وجه با آن ها تندی و پرخاش نمی کردند و شاگردان خود را به این مساله دعوت می کردند یا کسانی که از شهرها و کشورهای دیگر می آمدند امام آنها را به شاگردانی که در آن بحث ها تخصص کافی داشتند می‌سپرد، لذا می توان گفت امام باب مناظرات علمی را توسعه دادند و خود حضرت براین موضوع نظارت داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به غفلت در باب شناساندن امام صادق به جامعه راهکارهایی ارائه داد: بنده معتقدم در باب شناساندن شخصیت امام صادق علیه السلام کم کاری زیادی داشته ایم، لذا در ساخت فیلم و سریال برای شناساندن ابعاد عمیق تری از زندگی امام صادق علیه السلام غفلت کرده ایمو زندگی امام صادق علیه السلام صحنه های جالبی دارد ، اگر مناظرات حضرت و شاگردانی که ایشان تربیت کرده اند به تصویر کشیده شود قطعا غوغایی به پا می‌شود. بی تردید اگر می خواهید امام را بشناسید باید شاگردان آن حضرت را به خوبی بشناسید، چرا که شاگردان آن حضرت افراد بسیار بزرگی بودند که هر کدام از این ها همانند ستاره‌ای می‌درخشیدند. همچنین می‌توان با شناساندن معارف ، دسته بندی و طبقه بندی آن ها آثار خوبی از امام را به مردم معرفی کرد این موضوعات می تواند راهکارهای خوبی برای شناساندن بهتر امام به مردم باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.