مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است، گفت: در صورت ادامه روند موجود، اتوبوس‌های تهران حداکثر تا ۶ سال دیگر دوام می‌آورند و تا آن زمان ۱۰۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند!

ناوگان اتوبوسرانی تهران تا ۶ سال آینده ۱۰۰ درصد فرسوده می‌شود!

به گزارش قدس آنلاین، روند رو به رشد جمعیت تهران نیاز مردم  را برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش داد و متناسب با این نیاز به تعداد اتوبوس‌های پایتخت اضافه شد.

در حال حاضر حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد اما حال و روز اتوبوس‌های موجود مناسب نیست و ۶۲ درصد ناوگان به سن فرسودگی رسیده است.

در حالی با حجم انبوه اتوبوس‌های فرسوده مواجه هستیم که سال‌هاست پایتخت‌نشین‌ها با آلودگی هوا مواجه هستند و اقدامات صورت گرفته به جایی نرسیده است و با توجه به جابه جایی بیش از ۳ میلیون نفر در روز توسط اتوبوس‌های شرکت واحد، یکی از راه‌های موثر در کاستن از آلودکی هوا، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است اما طی این سال‌ها این حوزه مورد بی‌مهری مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان دولتی قرار گرفته است و آمار اتوبوس‌های ارائه شده توسط دولت طی سال‌های اخیر مؤید این ادعاست.

دولت از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران تحویل نداده است و شهرداری تهران در سال گذشته تنها توانسته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای این حوزه از دولت دریافت کند اما این رقم بسیار ناچیز است و راه به جایی نمی‌برد.

محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با تاکید بر اینکه بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت منوط به تامین بودجه و پرداخت منابع مالی مورد نیاز است، افزود: اگر منابع و قطعات تامین شود، آمادگی کامل داریم تا با تمام توان نسبت به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازسازی اتوبوس‌های مستهلک، یک راهکار موقت برای برون رفت از چالش موجود است و راه حل نهایی برای خروج از این بحران نوسازی ناوگان است، اظهار کرد: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، میانگین سن اتوبوس‌های دیزل ۱۰ سال و اتوبوس‌های گازسوز ۱۲ سال است در صورتی که در حال حاضر متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی فراتر رفته و ۱۲.۴ سال است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۷۸۶ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ دستگاه یعنی ۶۲ درصد به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید از رده خارج شوند، خاطرنشان کرد:  از سال ۸۹ تاکنون یعنی در ۱۰ سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس نیز از سوی دولت به پایتخت تحویل نشده است و در صورت ادامه روند موجود و عدم نوسازی ناوگان، اتوبوس های تهران حداکثر تا ۶ سال دیگر دوام می آورند و تا آن زمان ۱۰۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده و از رده خارج می‌شوند. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    از اين جملات نتيجه مي گيريم ؛ الف ) ابتداي خصوصي سازي اتوبوسراني مردم و شهروندان تاوان آن را با افزايش كرايه ، اتلاف وقت ، بي نظمي ، انحلال خطوط و ... دادند و مي دهند ولي در سالهاي اخير مالكان و رانندگان اتوبوسها نيز متضرر شده اند و اين نتيجه اشتباه در اين امر بوده است در همان سالها بنده در معاونت بهره برداري شركت واحد به فردي كه هم اكنون مديركل بهره برداري شركت واحد هست اين موارد را اعلام نمودم كه در بلند مدت طرح خصوصي سازي شكست خواهد خورد ولي ايشان با اينكه شغل شان اين بود با برافروختگي گفتند ما 60 درصد اتوبوسها را خصوصي نموده ايم و مابقي آن را نيز انجام خواهيم داد شما پرتوقع هستيد و منافع عمومي را تشخيص نمي دهيد و دنبال مسير و منافع شخصي ! خود هستيد ولي از مدير عامل محترم اتوبوسراني و نامبرده مي خواهيم لطفاً اين مطالب را بخوانند و حداقل براي عبرت در سوابق خودشان نگه دارند ولي پذيرش اشتباه امري مبارك و پسنديده است . ب) خصوصي سازي ناوگان اتوبوسراني از ابتدا اشتباه بوده است و طرحي شكست خورده هست كه شهرداري ، شوراي شهر ، وزارت كشور و دولت بايد مسئوليت آن و اصلاح را بپذيرند و نسبت به اصلاح آن و بازگشت سرمايه هاي عمومي به دست شهروندان اقدام نمايند تا وضعيت حمل و نقل عمومي بهتر شود و امكان تخصيص بودجه سنگين به آن فراهم باشد در شرايط فعلي تخصيص بودجه به اين امر رانت و تخلف بوده و باعث ثروتمندي يك شبه عده اي از جمله مالكان و مديران شركت هاي خصوصي خواهد شد و يارانه به دست مردم به عنوان خدمات گيرندگان اصلي نمي رسد . ج) در اتوبوسراني اصلاً و ابدا بحث صرفه مطرح نيست بلكه بحث جابجايي شهروندان و كاهش ترافيك و آلودگي هوا مهم بوده و اگر فردي با اين ديدگاه ( صرفه اقتصادي ) سرمايه گذاري نموده بايد سرمايه خود را از اين بخش خارج و در اموري سرمايه گذاري نمايند كه با سرنوشت عمومي شهر و شهروندان ارتباط نداشته باشد . د ) در واگذاري اتوبوسها به بخش خصوصي تمامي اين ناوگان با يارانه 82/5 درصدي از سال 85 تا سال 90 واگذار شده و اين يارانه و ارزش افزوده آن در سالهاي مذكور و اخير براي خدمت رساني بي منت و آسان به شهروندان بوده و گرنه هدف پولدار شدن ! تعدادي از رانندگان و مديران شركت هاي خصوصي نبوده ، نيست و نخواهد بود . ر) ....