۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 708407

 انتخابات الکترونیکی خانه مطبوعات تعدادی از استان ها به پایان رسید و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  برگزاری  انتخابات خانه مطبوعات آن دسته از استان‌ها را به مجموعه تحت مسئولیت خود به عنوان متولی برگزاری، تبریک گفته است.

ازآنجا که معاون کنونی پیش از پوشیدن ردای سیاست، سال ها قبای رسانه داشته ، خود پیش‌کسوت رسانه بوده و  نقد را به عنوان رسالتی اخلاقی در رسانه به رسمیت می‌شناسد، می‌توان با ذکر نکاتی، ایشان و تیمش را در برگزاری کیفی انتخابات سایر استان‌ها یاری رساند که اگر رسانه لکنت بگیرد، قدرت تکلم جامعه سلب خواهد شد.

آنان که رسانه را می شناسند به یقین جایگاه بلند و کم‌مانند خراسان را در حوزه فعالیت رسانه‌ای می‌دانند؛ که افزون بر ۱۵۰ سال سابقه مطبوعاتی، نیز معرفی ستارگانی درخشان به سپهر مطبوعات و رسانه های کهن و نو، از این خطه جزو این افتخارات بوده و  البته  آمدگانی پس از  فردوسی، خیام، عطار، جامی، خواجه نصیر، خواجه نظام‌الملک، بهار و..در ملک خراسان باید که آبروی پیشینیانی چنین نامدار  می‌بودند و بوده‌اند.

چنین مقدمه و پیشینه‌ای، توقع هر اهل اندیشه‌ای را از کیفیت فعالیت‌ها و فرایندهای به‌ویژه صنفی در این خطه تمدن‌ساز ایران‌ زمین بر جایگاه رفیعی نشانده و طبیعتا انتظار است که عملکردی هم‌ارز ظرفیت‌هایش به منصه ظهور برساند.

آنان که مویی در مطبوعات و رسانه‌های خراسان سپید کرده یا حتی دستی بر آتش داشته‌اند، به یاد دارند که اوایل دهه ۸۰ و نخستین دوره‌های خانه مطبوعات  این استان که بارقه های امید داشتن«خانه» بر دل‌ها افکنده شده بود، اقبال اهالی رسانه چنان بود که این تشکیلات صنفی افزون بر ۶۰۰ عضو داشت.

البته روند کاری خانه‌های مطبوعات  و عدم نظارت ماهوی، باوجود حضور گاه گاه خوش‌نامان رسانه، هیات‌های مدیره ادوار را به محلی تبدیل کرد که بیش از کار صنفی ، به صنف کاری نزدیک شد و ادامه این روند موجب شد که کمتر خبرنگار و روزنامه‌نگاری رغبت به حضور و عضویت در آن داشته باشد و البته امید اصلاح در زمانی که متولی مطبوعات کشور خود اهل رسانه بود،افزون شد!

اما فتح الفتوح این فرایند مداوم، امسال رخ نمود و خانه مطبوعات خراسان رضوی مفتخر شد از میان خانواده چندهزار نفری رسانه‌ای‌های استان اندکی بیش از ۲۰۰ نفر توسط اداره کل ارشاد استان، فیلتراسیون و عضو شده تا بنا بر آمار اعلامی، حدود ۱۵۰ تن در رای‌گیری شرکت کرده و انتخاباتی با نرخ  زیر ۱۰ درصد واجدین شرایط اعم از خبرنگاران، شاغلین تحریریه و...فعال در صدها محیط رسانه‌ای مجازی و مکتوب این خطه فرهنگ‌پرور به ثبت رسد.

طبیعتا در دولتی که ریاست آن،  افزایش نرخ مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مانند انتخابات را یک عنصر تقویت امنیت و همبستگی ملی می داند، فرض است که کارگزارانش نیز تابع این نظر بوده و پدیده به‌وقوع پیوسته را موجب افتخار ندانسته ، به بررسی قانونی علت چنین کاهش مشارکتی بپردازند که آشتی دادن صاحبان «خانه» با آن، هنر است .

نیک می‌دانید که ایجاد رغبت برای حضور صاحبان کسوت و بزرگان رسانه درکنار جوانان جویای نام و نیز تسهیل افزایش نرخ مشارکت همه اهالی رسانه در جایی که «خانه» می‌نامیدش و باید که کلیددارش  همه صاحبانش با تمام سلایق باشند، برگی زرین در کارنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.