نخست وزیر رژیم اسرائیل در نشستی غیرعلنی با نزدیکان خود اعلام کرد، رئیس جمهوری روسیه مانع از تصویب قطعنامه آمریکا برای تشکیل کشور فلسطین شد.

نتانیاهو: پوتین پیشنهاد اوباما برای تشکیل کشور فلسطین را ناکام گذاشت

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه اسرائیل الیوم نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گروهی از نزدیکان خود طی یک نشست محرمانه که چند روز پیش برگزار کرد، گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ابتکار عمل باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا را برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت پیرامون تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ ناکام گذاشت.

این روزنامه نوشت، باراک اوباما در پایان دوران ریاست جمهوری‌اش و چند هفته بعد از یپروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت بود که به موجب آن شهرک سازی‌ها غیرقانونی دانسته می‌شد و از رژیم صهیونیستی خواسته می‌شد شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی را متوقف کند. در این قطعنامه قدس شرقی منطقه اشغالی می‌شمرد. به پیش‌نویس این قطعنامه که نیوزیلند، سنگال، ونزوئلا و مالزی آن را ارائه کرده بودند، ۱۴ کشور رأی مثبت دادند اما آمریکا به آن رأی ممتنع داد بدون آنکه آن را وتو کند.

طبق گزارش روزنامه مذکور، در پی تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ در شورای امنیت، نتانیاهو گفت، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ با پوتین تماس گرفته و از او خواسته با استفاده از حق وتویی که روسیه در سازمان ملل دارد، قطعنامه مذکور را رد کند با این استدلال که "چنین قطعنامه‌ای ثبات منطقه را تضعیف کرده و به رژیم صهیونیستی آسیب می‌زند". پوتین این درخواست نتانیاهو را رد کرده و اما دو ماه بعد از آن و یک ماه پیش از آنکه دوره ریاست جمهوری اوباما پایان یابد، تیم کاخ سفید درصدد تصویب قطعنامه دیگری در شورای امنیت برای تشکیل کشور فلسطین برآمد. نتانیاهو دوباره برای ممانعت از تصویب این قطعنامه با پوتین تماس گرفته و گفته که حمایت روسیه از رژیم صیهونیستی در برابر این مصوبه در دولت ترامپ به نفع روسیه خواهد بود و "اینجا بود که پوتین متقاعد شد و وعده کرد که قطعنامه آمریکا را وتو کند".

اسرائیل الیوم نوشت، نخست وزیر اسرائیل می‌دانست که چگونه این موضع روسیه را به اوباما منتقل کرده و او را مستاصل کند. چون اوباما می‌دانست که اگر روسیه در دفاع از رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کند جایگاه آمریکا به عنوان اصلی‌ترین متحد این رژیم متزلزل خواهد شد و وجهه اوباما در میان یهودیان آمریکا آسیب خواهد دید و به همین دلیل از طرح خود عقب‌نشینی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.