۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
کد خبر: 708437
مراقب اروپایی‌ها و ترفند جدیدشان باشید

منابع خبری امروز چهارشنبه گزارش دادند دیپلمات‌های اروپایی در تلاشند با پیشنهاد دادن تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با مصالحه‌ای با آمریکا بر سر حفظ توافق هسته‌ای برجام برسند. 

این موضوع در حالی مطرح می شود که پیش از این اروپا در ماجرای اینستکس هم بهانه اش این بود که برای حفظ برجام این سازوکار را راه انداخته اما عملا در پازل واشنگتن و گویا با دست فرمان آنها حرکت کرد تا هم از خروج ایران از برجام جلوگیری کند هم ایران را به بهانه اینستکس سرکار بگذارد و هر روز ما را به ماجرایی تازه مشغول کند.

اکنون روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی نوشته است: «همزمان با حرکت آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی به سمت درگیری بر سر توافق هسته‌ای ایران، دیپلمات‌های اروپایی در تلاشند با طرح پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مصالحه‌ای در این خصوص دست پیدا کنند.»

خبرگزاری فارس هم نوشته است: در حالی که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده هدف این اقدام اتحادیه اروپا حفظ توافق هسته‌ای برجام است، منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یکی از مزایای اعطاشده به تهران ذیل مفاد همین توافق است. 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تصریح کرده که توافق، تنها به معنی اجرای برخی تکالیف از سوی ایران نیست و سایر طرف‌ها نیز باید به تعهداتشان پایبند باشند. 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این توافق آغاز کرده است. 

از سوی دیگر باید به برخی پالس های مثبت از سوی برخی دیپلمات های خودمان هم توجه کنیم. حمید ابوطالبی که سمت مشاورت رئیس جمهوری را بر عهده دارد و پیش از این آمریکا از دادن ویزا به وی برای حضورش در سازمان ملل خودداری کرده بود حالا در توئیتی که هشتک آن یعنی #تاملات_تاریخی زاویه روشنفکری و دانشگاهی به آن داده است مدعی شده الزما مذاکره نباید در بستر اعتماد طرفین انجام شود.

از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی هم در اظهارات خود از وضع تحریم‌های تازه صحبت می‌کنند و حتی آژانس هم خواستار بازرسی بیشتر از کشورمان شده است. اینها نشان می دهد غربی ها دوباره بازی فشار و امتیاز گیری را آغاز کرده اند.

از سوی دیگر فضای ذهنی برخی افراد در دولت ورود دوباره به بحث اروپا و مذاکره و برخی بازیهای سیاسی است در حالی که مردم ایران هنوز کلاه گشاد اینستکس را از طرف اروپایی فراموش نکرده اند. لذا دولت محترم تدبیر و امید باید مراقب کند که آنها دوباره به بهانه‌ای تازه عرصه را بر دولت و ملت ایران تنگ تر نکنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلبل ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    باشه