هم‌زمان با فرارسیدن ۲۵ شوال، به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق(ع) ویژه‌برنامه‌ای به‌صورت استودیویی در حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد.

مراسم سوگواری روز شهادت امام صادق (ع) در حرم رضوی به‌صورت استودیویی  برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، هم‌زمان با فرارسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت صاحب مکتب جعفری بارگاه مطهر امام رضا(ع) غرق در سوگ و ماتم شد و ویژه‌برنامه روز شهادت این امام همام به‌صورت استودیویی برگزار شد.

این آیین معنوی که از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر در اماکن متبرکه پخش می‌شد، از ساعت ۱۱ صبح با قرائت قرآن و زیارت امین‌الله آغاز شد. در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین رجایی خراسانی پیرامون سیره اجتماعی امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

سخنران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: عصر امام صادق (ع)، عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود، به همین دلیل دوران امامت امام جعفر صادق(ع) به فرصتی مناسب برای ترویج معارف اصیل اسلامی مبدل شد.

 وی گفت: امام صادق(ع) با توجه به فرصت به‌دست‌آمده و نیاز جامعه، نهضت علمی و فرهنگی پدر گرامی‌شان را دنبال کردند و حوزه علمی وسیع و دانشگاهی بزرگ به وجود آوردند و در رشته‌های گوناگون علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت نمودند.

رجایی خراسانی افزود: امام جعفر صادق(ع) درزمینهٔ دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام تلاش زیادی کردند و در مناظرات با سران فرقه‌های گوناگون با استدلال‌های متین و استوارشان پوچی عقاید آن‌ها وبرتری دین اسلام را به اثبات رسانیدند.

رجایی خراسانی بابیان اینکه معرفت الله بالاترین موضوعی است که همه اولیای الهی برای متوجه کردن انسان‌ها به آن تلاش کرده‌اند، افزود: معرفت الله فلسفه آفرینش تمام عالم هستی است.

سخنران حرم مطهر رضوی بابیان اینکه شیعه واقعی کسی است که محبت امام صادق(ع) در تار پود وجودش نهادینه شود و سیره این امام همام مبنای تمام برنامه زندگی‌اش باشد، ابراز کرد: امروز سیره امام صادق(ع) بهترین الگو برای مقابله با مخالفان دین است.

وی بابیان اینکه پایه تمام علوم دنیا خداشناسی، خودشناسی، هستی‌شناسی و درک حقیقی از جهان آفرینش است، تصریح کرد: معرفت الله و خودشناسی تنها راه رسیدن انسان به کمال معنویت است.

سخنران حرم مطهر رضوی بابیان آیه‌ای از قرآن کریم که خداوند می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند»، افزود: بر اساس این آیه، خداوند مردم را نیافرید مگر برای معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت می‌کنند و هر که او را عبادت کند، از بندگی غیر او بی‌نیاز می‌شود.

این برنامه‌ها با مرثیه‌سرایی سید حمید کهربایی در سوگ رئیس مکتب شیعه ادامه پیدا کرد و صدا و تصویر آن از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر در صحن‌های حرم پخش شد تا زائران حاضر از سخنرانی و مرثیه‌سرایی بهره‌مند شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.