نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: مبارزات سیاسی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دوران امامت امام صادق(ع) بود.

مبارزات سیاسی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دوران امامت امام صادق(ع) بود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه تبلیغی-مذهبی شام شهادت امام جعفر صادق(ع)    بارگاه منور رضوی که ساعتی قبل از اذان مغرب به‌صورت استودیویی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار و در صحن‌های حرم مطهر رضوی از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر و همچنین در فضای مجازی پخش شد، به تبیین سیره سیاسی این امام همام پرداخت.
وی در این خصوص عنوان کرد: امام صادق(ع) به‌عنوان یک شخصیت بزرگ علمی در جهان اسلام شناخته‌شده است و همین امر سیره سیاسی آن حضرت را تحت‌الشعاع قرار داده.
امام‌جمعه مشهد با اشاره به ظلم و ستم حکومت عباسی نسبت به اهل‌بیت(ع) ابراز کرد: بنی‌عباس در ظلم و ستم به اهل‌بیت پیامبر(ع) به‌مراتب بدتر از بنی‌امیه بودند. آن‌ها درزمینهٔ غصب و تجاوز به‌حق اهل‌بیت(ع) دو حرکت داشتند. یکی غصب امامت که در این زمینه با بنی‌امیه هماهنگ و همسو بودند. و دوم که جنایتی بیشتر نسبت به اهل‌بیت(ع) بود این‌که بنی‌عباس درصدد بودند شخصیت معنوی و رهبری ائمه معصومین(ع) را در استخدام حکومت غاصبانه خود دربیاوردند و از آن برای مشروعیت بخشیدن و تثبیت حکومت و سلطه غاصبانه خود استفاده کنند.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ازآنجاکه بنی‌عباس با داعیه احقاق حق اهل‌بیت پیامبر(ص)   علیه بنی‌امیه قیام کردند، بعد از به حکومت رسیدن در ابتدا سعی داشتند اهل‌بیت(ع) را در استخدام جریان تثبیت قدرت خود درآورند.
وی ابراز کرد: منصور دوانیقی که امام صادق(ع) را به شهادت رساند، در ابتدا یکی از مبارزین علیه حکومت بنی‌امیه بود و بعدازاینکه به قدرت رسید، برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود سعی کرد امام صادق(ع) را در کنار حکومت خود قرار دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: عظمت سیاسی امام صادق(ع) با قرار گرفتن در کنار یک حکومت غاصب و شیطانی سازگار نبود. به همین خاطر هم بنی‌عباس علیه امام توطئه و کارشکنی بسیار کردند و شروع به اذیت و آزار ایشان نمودند.
وی بابیان اینکه توطئه منصور دوانیقی نسبت امام صادق(ع) تنها مسئله به شهادت رساندن و یا اذیت و آزار ایشان نبود، عنوان کرد: هدف این خلیفه عباسی سرکوبی عظمت مقام امامت و ولایت امام صادق(ع) بود.
وی ادامه داد: یکی از این توطئه‌های عباسیان به وجود آوردن رقبایی در برابر شخصیت معنوی امام صادق(ع) بود تا توجه مردم را به این افراد جلب کنند و مردم از امام صادق(ع) غافل شوند.
وی مبارزه با فرقه‌های معتزله، اشاعره، جبریه و مُرجعه که توسط عباسیان به وجود آمده بود را از دیگر اقدامات سیاسی امام صادق(ع) دانست و اظهار کرد: علاوه بر این‌ها حکومت عباسی  افرادی که شهرت به زهد و معنویت داشتند را تطمیع می‌کرد تا در حاشیه خلافت آن‌ها قرار بگیرند. این اقدام تا حدودی به خلافت نامشروع آن‌ها مشروعیت می‌بخشید.
علم‌الهدی افزود: این اقدام باعث می‌شد که مردم از امام صادق(ع) جدا و جذب خلافت نامشروع عباسی شوند. یکی دیگر از توطئه‌های منصور دوانیقی به وجود آوردن غلات بود. غلات به معنای کسانی بود که درباره امام غلو می‌کردند و برای ایشان مقام خدایی قائل بودند.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) از جایگاه علمی و معنوی بسیار بالایی برخوردار بودند و همه دانشمندان و علمای دینی به این موضوع اعتراف داشتند. منصور دوانیقی از این موقعیت به نفع حکومت خود استفاده کرد و جریان غلات را به وجود آورد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: این اقدام عباسیان نیز عده دیگری از یاران امام صادق(ع) را از ایشان جدا کرد. از طرفی هم دستگاه تبلیغاتی بنی‌عباس با تبلیغات گسترده به مردم اعلام می‌کرد که امام صادق(ع) ادعای خدایی کرده است.
وی ابراز کرد: امام صادق(ع) هوشمندانه با این توطئه‌ها مبارزه می‌کردند. وقتی حاکمان بنی عباس دیدند که هیچ‌کدام از توطئه‌های آن‌ها علیه امام صادق(ع) کارساز نیست ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.