۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 708496

یادداشت/

بازار سرمایه یا استقراض از نظام‌ بانکی؟

الله وردی رجایی سلماسی، اقتصاددان

مسئله تورم سال‌هاست بر اقتصاد کشور سایه سنگینی افکنده است. تورم نه‌تنها در حوزه معیشتی بلکه در سطوح مختلف اقتصادی بخش‌هایی چون تولید را درگیر کرده که دوباره اثرات آن به صورت مستقیم به زندگی و رفاه مردم بازمی‌گردد.

قدس آنلاین: مسئله تورم سال‌هاست بر اقتصاد کشور سایه سنگینی افکنده است. تورم نه‌تنها در حوزه معیشتی بلکه در سطوح مختلف اقتصادی بخش‌هایی چون تولید را درگیر کرده که دوباره اثرات آن به صورت مستقیم به زندگی و رفاه مردم بازمی‌گردد. اثرات تورم بر اقتصاد و مردم از افزایش گرانی‌ها تا سایر ابعادی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، دهه‌هاست زندگی را روی مردم ایران سخت کرده است. افزایش فقر و بالا رفتن آمارهای فلاکت در ایران نشان می‌دهد تورم پیامدهای خود را به خوبی به جا گذاشته است. کاهش یا مهار تورم هر چند در همه دولت‌ها برنامه محوری انتخاباتی نامزدها بوده است، اما متأسفانه به دلیل فراهم نبودن عوامل مؤثر در کاهش تورم، دولت‌ها نتوانسته‌اند تورم را برای همیشه کاهش دهند. کاهش تورمی هم که بعضاً شاهد آن بودیم توأم با رکودی بود که باز هم تبعات اقتصادی دیگری را بر اقتصاد و بر معیشت و بیکاری و سطح درآمد و رفاه خانوار به جا گذاشت. قطعاً یکی از دلایل افزایش تورم، کسری بودجه‌دولت است. تأمین کسری بودجه دولت، موضوع مهمی است که کوچک‌ترین اشتباه یا قصوری در آن می‌تواند به منزله تشدید تورم به شمار رود، از این رو تأمین بودجه دولت از راه‌های معقولی که پایه تورمی را افزایش ندهد، باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

تأمین کسری‌بودجه دولت زمانی به تورم منتهی نمی‌شود که دولت در شرایط کنونی این بودجه را از بازارسرمایه و کشاندن نقدینگی جامعه به سمت بازار بورس تأمین کند. در صورت استفاده از سرمایه‌های مردم از بازارسرمایه، افزایشی در نرخ تورم نخواهیم داشت. زمانی تأمین کسری بودجه دولت اثر تورمی از خود به جا می‌گذارد که دولت با استقراض از بانک‌مرکزی، پول پرقدرتی را وارد بازارها کند و در  این زمان تشدید تورم یک بار دیگر فشار مضاعفی بر سفره و سبد معیشتی و خرید مردم وارد می‌کند. اگر دولت کسری‌بودجه خود را از محل بازارسرمایه یا فروش اوراق بدهی، اوراق مشارکت یا اسناد خزانه تأمین کند، تورم کمتری خواهیم داشت. در حالی که استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی فشار تورمی بیشتری به مردم وارد می‌کند، بنابراین حساس بودن وضعیت اقتصادی و تورمی که منجر به کاهش قدرت خرید مردم و از دست رفتن معیشت معمولی بسیاری از افراد جامعه و زیر خط فقر رفتن دهک‌های زیادی از جامعه شده است، به مسئولان هشدار می‌دهد مراقب سیاست‌های پولی و مالی و تأمین کسری‌بودجه باشند، در غیر این صورت افزایش تورم دیگری به اقتصاد، تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.