قزوین- خط دوم راه‌آهن کرج - قزوین به طول ۱۰۳ کیلومتر توسط حسن روحانی رئیس‌جمهوری ، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان‌های قزوین و البرز به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد تا بدین‌وسیله مسیر توسعه این استان را هموار و شتاب ببخشد.

قطار توسعه قزوین شتاب گرفت

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها: خط دوم راه‌آهن کرج - قزوین قطعه‌ای در مسیر پرترافیک و ترانزیتی است  که بنا بر اظهارات مسئولان راه‌آهن ایجاد این خط  صرفه‌جویی در مصرف ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر  سوخت به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در طول سال را در برداشته  و هم‌چنین موجب افزایش سرعت قطارهای مسافری شده است.

با گشایش این خط ریلی مسیر راه‌آهن  مشهد - تبریز که تاکنون ۱۵۸۰ کیلومتر بوده به ۱۰۷۰ کیلومتر کاهش یافت .

خط دوم راه‌آهن  کرج - قزوین ضمن ایجاد ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، تأثیر مثبتی بر زندگی و معاش ساکنان این مسیر در سال جهش تولید دارد ضمن آنکه مسیر رشد اقتصادی و مبادلات بین‌المللی را هموارتر ساخته است.

قزوین قطعه‌ای در مسیر پرترافیک و ترانزیتی است  که بنا بر اظهارات مسئولان راه‌آهن ایجاد این خط  صرفه‌جویی در مصرف ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر  سوخت به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در طول سال را در برداشته  و هم‌چنین موجب افزایش سرعت قطارهای مسافری شده است

قرار گرفتن خط دوم راه‌آهن کرج - قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و همچنین کریدور  شمال به جنوب، موجب افزایش حمل‌ونقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی شده و شکوفایی اقتصادی در تمام سطوح را نوید می‌دهد.

افزایش سرعت قطارها

وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح این خط اظهار کرد: با افتتاح خطوط دوم راه‌آهن کرج - قزوین حداکثر سرعت قطارها از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافت.

محمد اسلامی افزود: خط دوم راه‌آهن کرج - قزوین یکی از نیازهای مبرم ما برای توسعه بهره‌وری و ایجاد جذابیت بیشتر برای راه‌آهن است.

وی اظهار داشت: ایجاد خطوط دوم راه‌آهن ایمنی، سرعت حرکت و راندمان را افزایش می‌دهد و واجب می‌شود راندمان خود را در جابجایی بار و مسافر از این طریق را ارتقا دهیم.

اسلامی تصریح کرد: این پروژه به طول ۱۰۳ کیلومتر افتتاح شد که به ثبت صرفه‌جویی زمانی و راندمان جدید در مسیر غربی کشور به ترکیه کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این اقدام در مسیر رشت به‌تنهایی ۴۵ دقیقه کاهش سفر را در پی دارد، گفت: قطار پنج ستاره‌ای که امروز می‌تواند حرکت کند، مسیر چهار ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای را  به ۴ ساعت کاهش داده است.

تغییرات اقتصادی

استاندار قزوین نیز بابیان اینکه  افتتاح خط راه‌آهن کرج به قزوین، شروعی برای احداث و راه‌اندازی هاب لجستیک در این استان بوده و تحقق این مهم را تسری می‌بخشد اظهار کرد: با راه‌اندازی این راه‌آهن تغییرات اقتصادی بزرگی در منطقه غرب کشور به راه می‌افتد.

هدایت الله جمالی پور اضافه کرد: با توسعه خط ریلی قزوین و تکمیل کریدور شمال - جنوب، شهرک‌های صنعتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و اقدامات بارانداز خودشان را پیگیری کنند.

راه‌آهن قزوین برای متصل شدن به زنجان به طول ۶۳ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که اکنون به علت وجود معارض در تاکستان بلاتکلیف مانده است

جمالی پور تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ هزار دانشجو از استان‌های البرز و تهران به قزوین تردد می‌کنند که با احداث خط ریلی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

استاندار قزوین بابیان اینکه ریل باکس‌های قزوین باید به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد، گفت: خط راه‌آهن قزوین به تهران قابلیت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت تردد را دارد و این مهم نیازمند توسعه ریل باکس است.

وی خاطرنشان کرد: خط راه‌آهن کرج - قزوین تنها اقدام برای این استان نیست و کمربندی راه‌آهن آبیک به تهران و سپس قم نیز در دستور کار قرار دارد و می‌تواند کریدور شمال و جنوب را تکمیل کند.

جمالی پور یادآور شد: راه‌آهن قزوین برای متصل شدن به زنجان به طول ۶۳ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که اکنون به علت وجود معارض در تاکستان بلاتکلیف مانده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.