تابستان مشهد در حالی نخستین روزش از یکشنبه آینده آغاز می شود که بر اساس مدل های پیش بینی و داده های اغلب سایت های معتبر هواشناسی داخلی و خارجی بیشینه دما به مثبت ۴۴ درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد.

از هشدارهای مسئولین خبری نیست؛ شاید بهتر باشد یکشنبه  تعطیل شود

احمد فیاض

به گزارش قدس آنلاین، همین اوایل خرداد ماه بود که ‌رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در گفتگو با رسانه ها از افزایش بی سابقه دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد بالای صفر خبر داد و البته متذکر شد که این میزان گرما در مشهد بی سابقه نیست اما نکته ظریف آنکه این دما برای خرداد ماه مشهد بی سابقه بوده است.
حالا و در واپسین روزهای بهار سال ۹۹ در حالیکه دمای مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد را طی هفته های گذشته و در فصل بهار تجربه نمودیم اما  پیش بینی ها حاکیست که روزهای آغازین تابستان مشهد طی رخدادی کم نظیر با نفوذ توده های بسیار گرم و آتشین، دمای هوا  به ۴۴ درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد. نکته مهم پیش بینی ۴۵ درجه ای دما توسط سایت معتبر هواشناسی فورکا برای روز یکشنبه است  که در صورت محقق شدن؛ یک رکوردشکنی به حساب می آید. خوانش این اعداد و ارقام و بیشینه های دمایی در مشهد، حقیقتا جای نگرانی دارد و در عین حال بی تفاوتی مسئولان و مدیران استانی و شهری در اعلام هشدارهای لازم نیز بر این نگرانی های شهروندان و افکار عمومی می افزاید. مطابقه با الگوهای هواشناسی و مدل های پیش بینی بیشینه دمای مشهد در یکشنبه آینده به ۴۴ درجه  و در دوشنبه به ۴۳ درجه بالای صفر خواهد رسید. روزهای قبل و بعد نیز میزان دما در حدود ۳۸ درجه بالای صفر خواهد بود و از آب و هوای خنک خبری نیست.
بنظر می رسد؛  مسئولان و مدیران  به صدور اخطاریه و یا هشدار صرفا در موسم زمستان عادت کرده، و با این تصور که آب و هوای سرد فقط می تواند خطرآفرین باشد؛ لذا بی تفاوتی پیشه کرده، اما باید اذعان کرد که گرما و تف هوای اینچنینی نیز در نوع خود می تواند خطرآفرین باشد و شهر و استان را با شبه بحران و وضعیت قرمز مواجه سازد.
"وضعیت قرمز"؛ کلمات نام آشنای این روزهای مشهد به خاطر کروناست اما بد نیست بدانیم که در برخی حوزه ها نیز تا پیش از بسط و نفوذ گرمای تابستانه، با وضعیت های قرمز مواجه بوده ایم. همین دو روز قبل بود که رسانه ها با تیتر "مشهد در چندقدمی وضعیت اضطراری مصرف برق" به نقل از علیرضا کاشی، سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد؛ نوشتند: مشهد از نظر آنالیز وزارت نیرو در مصرف برق در وضعیت قرمز قرار دارد و اگر چنین رویه‌ای ادامه داشته باشد برای تأمین برق مردم مشهد با مشکل مواجه خواهیم شد.
وضعیت در حوزه مصرف آب نیز قرمز است!.

چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به افزایش مصرف آب توسط شهروندان مشهدی در آستانه فصل تابستان اشاره و بیان کرد: روند صعودی افزایش مصرف آب در این کلانشهر نگران‌کننده و قابل اعلام هشدار عمومی برای تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در مصرف این مایع حیاتی است.
در کنار این هشدارها اما در حوزه نظام سلامت نیز، این حجم گرمای سوزان و بی سابقه می تواند دردسرساز و مشکل آفرین باشد. گرمازدگی در انتظار مشهدی است اما هیچ توصیه و هشدار جدی در این زمینه توسط دست اندرکاران ذیربط داده نشده است.

آیا اورژانس استان خراسان رضوی و مشهد برای رشد احتمالی پدیده گرمازدگی شهروندان از آمادگی مطلوب برخوردار است؟!. و اصولا شهروندان در مواجه با گرمازدگی خود و یا افراد گرمازده چه اقداماتی بایستی انجام دهند؟!. کودکان، سالمندان، کارگران و مشاغل پرخطر در روزهای داغ و سوزان چه بایدها و نبایدهایی بایستی داشته باشند؟! و پرسش های دیگری که مطرح می شود.
در عین حال؛ گرمای مثبت ۴۴ درجه سانتیگراد در مشهد و در سایه، به معنای افزایش چند درجه ای دما، در آفتاب است. شاید گزافه گویی نباشد که کف خیابان های شهر طی روزهای نخست تیر ماه با دمای حدود ۵۰ درجه بالای صفر مواجه خواهند شد و لذا ضروری است تا هر چه سریعتر اتاق فکر مدیریت واحد استانی و شهری در این زمینه هشدارها، اخطار و توصیه های لازم در تمامی حوزه ها را ارائه نماید تا غافلگیری صورت نگیرد و شهروندان نیز با آمادگی بیشتری به استقبال تابستان داغ و آتشین بروند. شاید لازم باشد روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده به جهت پیشگیری از وضعیت های قرمز کرونا، آب، برق و گرمازدگی و ... مشهد تعطیل گردد!.
و سخن آخر اینکه بیشتری گرمای ثبت شده در مشهد تاکنون مربوط به ۱۵ تیر( ونه روزهای اول تیر) سال ۱۳۷۷ بوده که دمای هوا به ۴۴ درجه سانتی گراد رسیده بود. آیا شهروندان مشهدی پس از ۲۲ سال دمای مثبت ۴۴ درجه بالای صفر را تجربه خواهند کرد؟! برای پاسخ به این پرسش بایستی به انتظار هفته آینده ماند!.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.