جست و جوی نیروهای محیط زیست شهرستان رامسر برای اثبات ادعای کشته شدن یک قلاده پلنگ و زخمی شدن پلنگی دیگر از سوی شکارچیان پس از یک هفته بی نتیجه بوده درحالی که شایعات پیرامون ان در فضای مجازی پایان نیافته است.

ترس کشاورزان روستاهای رامسر از شایعه انتقام‌گیری پلنگ زخمی

قدس آنلاین: روز جمعه ۲۳ خرداد ماه بود که ادعای شکار یک قلاده پلنگ توسط شکارچیان در منطقه " یازن " روستای " اشکور " شهرستان رامسر در فضای مجازی دست به دست شد، برخی از کاربران محلی  مدعی شدند که یک قلاده پلنگ از سوی شکارچیان کشته و پلنگ دیگری نیز زخمی شده است و صدای غرش گاه و بیگاهش به گوش اهالی روستا می رسد.

وحشت از حمله پلنگ زخمی  در میان اهالی روستا و ابهام در سرنوشت پلنگ اول، پس از روزها همچنان در فضایی مجازی داغ است. روستاییان از بیم حمله پلنگ که ادعا می کنند زخمی است و خشمگین و صدای غرش ان به گوش می رسد، زمین های کشاورزی را به حال خود رها کرده اند و گوش بزنگ حمله،غرش و یا خبری از سوی محیط زیست برای ختم ماجرا هستند.

در این بین پیشتازی شایعات و خبرهای تایید نشده نظیر "خبر فوری، حمله دوباره پلنگ در روستای یازن، زخمی شدن یکی از اهالی روستا، نجات او توسط روستاییان" و مواردی از این دست که به سودای کلیک و دیده شدن، به تشویش و امنیت روانی روستاییان این منطقه دامن می زند، اکثر این خبرها بدون ذکر منبع معتبر و بر پایه حدس و گمان و شایعه منتشر می شود.

در همین ارتباط رییس محیط زیست شهرستان رامسر روز پنجشنبه در خصوص ادعای حمله پلنگ به اهالی روستا و نجات فرد از سوی روستاییان به ایرنا می گوید: حمله پلنگ به انسان به ندرت اتفاق می افتد ضمن انکه اگر بر فرض مثال حمله ای صورت گیرد نجات فرد از دست پلنگ غیر ممکن است، از سوی دیگر اگر حمله ای رخ داده و فرد نجات یافته باید جراحات و زخم ناشی از حمله پلنگ را بدن داشته باشد که تا این لحظه فرد مجروحی دیده نشده است.

محمدرضا نیاستی در ادامه با بیان اینکه جست و جو ها برای اطمینان از کشته شدن یک قلاده پلنگ و همینطور پلنگ زخمی دیگر با جدیت ادامه دارد توضح داد: حضور پلنگ با توجه به آثار و نشانه هایی مشکوک که در ان منطقه بوده تا اندازه‌ای از سوی همکاران ما تأیید شده، البته این به معنای اطمینان کامل از حضور پلنگ نیست، اما شکار ان توسط شکارچیان نیاز به اثبات دارد که به همین منظور هماهنگی هایی را  با دادستان و نیروی انتظامی انجام شده و به جد پیگیر این موضوع هستیم تا در نهایت این موضوع مشخص شود.

نیاستی در خصوص نشانه های مشکوک مبنی بر ظن حضور پلنگ در این منطقه می گوید: در جریان بازدید های انجام شده از منطقه، محدوده ای وجود دارد که علف‌ها صاف شده اند،لاشه سگی وجود داشت که قسمتی از بدنش خورده شده بود،با این حال این مورد هم حضور پلنگ را تایید نمی کند،زیرا احتمال اینکه این کارها توسط پلنگ انجام شده باشد ضعیف است. همچنین قسمتی از کله گراز هم در این منطقه وجود داشت، که با این حال بعید به نظر می رسد که یک پلنگ کل بدن یک گراز را خورده باشد، از طرفی دیگر اگر پلنگی در آن منطقه حضور داشته باشد تا چند روز اول هیچ حیوانی جرات ندارد به شکار و لاشه ای که برای پلنگ است نزدیک شود و ان را بخورد که با این وجود با جدیت دنبال کشف این موضوع هستیم.

وی همچنین در خصوص ادعای شنیده شدن صدای یک پلنگ زخمی افزود: سه شب متوالی نیروهای محیط زیست شهرستان رامسر در منظقه‌ای که ادعا می‌شود صدای غرش پلنگ به گوش رسیده مستقر شدند و در تمام مدت صدای که نشان از حضور پلنگ باشد شنیده نشد،چون پلنگ صدای خاص و بلندی دارد و صدایی که چنین صدایی به گوش نرسید.

نیاستی توضیح داد: علاوه بر این یک روز از صبح تا شب خودم در محل حضور داشتم و با اهالی روستا صحبت کردم عده ای معتقد بودند توله پلنگی را دیده‌اند اما کسی در مورد اینکه شکاری اتفاق افتاده باشد صحبتی نمی کند با این حال تمامی اظهارات آنان بر روی حدس و گمان است و برای اطمینان نیاز به سند و مدرک است.

این مقام مسئول با انتقاد از شایعه پراکنی های بی مورد در فضای مجازی گفت :‌  شایعات باعث حساسیت و وحشت زیاد در بین اهالی روستا شد به گونه ای که چنانچه بر فرض مثال افراد قصد داشتند گزارشی را به ما ارایه کنند  سکوت می کنند علاوه بر ان در حال حاضر شرایطی در روستا حاکم شده است که به گفته یکی از اهالی از ترس حمله پلنگ  مردم به سر زمین های کشاورزی خود  نمی روند و معتقدند که "پلنگی به سوی ان تیراندازی شده تا انتقام نگیرد دست بردار نیست " به همین خاطر برای ابیاری بر سر زمین های کشاورزی خود نمی روند.

وی افزود: ضمن اینکه افرادی که مدعی  هستند این شکار انجام شده می توانند مستندات خود را به ما ارایه دهندو یا اینکه معتقدند که اداره شهرستان پیگیری نمی کند به اداره کل و یا از طریق فرمانداری و بخشداری پیگیری کنند.

دهستان اشکور با ۱۱ پارچه  آبادی در بخش دالخانی شهرستان رامسر واقع است. جمعیت این دهستان بر اساس آخرین سرشماری سال ۸۶ یک هزار و ۶۰۰ نفر است.

مازندران یکی از سکونتگاه های مهم پلنگ به عنوان گونه مورد حمایت و در حال انقراض محسوب می شود . طبق آخرین سرشماری ناشی از ردگیری ، حدود یکصد قلاده از این حیوان در جنگل های مازندران زیست می کنند.

شکار پلنگ و دیگر گونه های نادر و در حال انقراض حیوانات وحشی همواره در فهرست کشتار شکارچیان متخلف و سودجو قرار دارد.

کارشناسان محیط زیست و دوستداران طبیعت تنها راه مهار شکارچیان متخلف را تعیین مجازات های قانونی مناسب از یک سو و آگاهی دادن به مردم برای همکاری در حفاظت از محیط زیست و ناامن کردن هرگونه فعالیت متخلفانه می دانند .
در حال حاضر جریمه یک قلاده پلنگ ایرانی ۸۰ میلیون تومان است .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.