سنندج- راه‌آهن همدان- سنندج در زمره طرح‌های مهر ماندگار در سال ۱۳۸۳ است که قسمت نخست آن یعنی تهران- همدان در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد اما برای رسیدن به ایستگاه پایانی در کردستان با تأخیر مواجه شده است.

قطار همدان-سنندج با تأخیر به مقصد می‌رسد/تلاش برای شتاب‌دهی اجرای پروژه

قدس آنلاین-گروه استان ها: اوایل تابستان سال ۹۶ بود که راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر رسماً افتتاح شد تا علاوه بر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان‌ همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.

قرار بود پروژه‌ راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.

مسیر خط آهن راه‌آهن همدان - سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث‌شده و بخش‌هایی از آن هنوز در دست اجراست.

این طرح توسعه‌ای از سال ٨۵ آغاز شد ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت تا اینکه یک‌بار دیگر در صدر برنامه‌های مدیریت استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت .

افزایش اعتبار ساخت

در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بابیان اینکه پروژه راه‌آهن همدان-سنندج در سال ۹۷ در قانون بودجه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده این میزان به ۳۹۰ میلیارد تومان و سه برابر رقم مصوب تخصیص یافت.

بهرام نصراللی‌زاده، افزود: در قانون بودجه سال ۹۹ هم ۳۵۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه راه‌آهن همدان-سنندج تخصیص داده‌شده که امکان افزایش تخصیص بیشتر از این میزان هم وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بابیان اینکه پروژه راه‌آهن همدان-سنندج از پیشرفت خوبی برخوردار است، اظهار کرد: دستگاه وزارت راه و شهرسازی، شرکت زیرساخت و همه پیمانکاران به‌خوبی مشغول کار و امیدواریم این پروژه تا پایان سال مالی ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

پروژه اولویت‌دار

معاون فنی امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه‌وبودجه کشور بابیان اینکه در سال جاری ۳۵۰ میلیارد تومان برای اتمام راه‌آهن سنندج - همدان تخصیص یافت، گفت: در سه‌ماهه اول تمام این اعتبار تأمین و در اختیار طرح قرارگرفته است.

حمیدرضا عدل اظهار داشت: رساندن خطوط راه‌آهن به نقاط مختلف کشور به‌منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر حمل‌ونقل از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی است که این مهم در دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

وی یادآور شد: در این دولت، استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به راه‌آهن سراسری متصل شدند و هم‌اکنون نیز راه‌آهن سنندج - همدان ازجمله طرح‌های اولویت‌دار این حوزه در کشور است.

عدل اضافه کرد: این طرح توسعه‌ای از سال ٨۵ آغاز شد ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در صدر برنامه‌های مدیریت عالی استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت و با تزریق اعتبارات مناسب تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بابیان اینکه در سال گذشته و با سفر دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ۳٨۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تأمین شد، افزود: امسال ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر به تکمیل مسیر راه‌آهن همدان به سنندج تخصیص‌یافته و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در فاز نهایی برای آن تأمین اعتبار خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر سیاست دولت اتمام راه‌آهن همدان به سنندج است بر این اساس طی دو سال اخیر اعتبارات موردنیاز برای این پروژه تأمین شد.

عملیات اجرایی پروژه ایستگاه راه‌آهن سنندج - همدان با ۱۲۶ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۵۱ هکتار بهمن ۱۳۹۸ آغاز شد.

این طرح ۱۳ هزار و ۲۸۲ مترمربع فضای سرپوشیده دارد که ساختمان اصلی آن چهار هزار مترمربع و بر اساس نیاز ۲۵ سال آینده استان کردستان طراحی‌شده و هم‌اکنون از ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.