استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان ظرف سه ماه هفته‌ای دو جلسه برای حل موانع خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین بحث در خصوص اطراف حرم و طرح ثامن است که کلافی پیدا کرده است.

موضوعات روی میز ستاد تدابیر ویژه اقتصادی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم‌حسینی امروز، ۲۹ خرداد ماه در هفتاد و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ستاد ویژه تدابیر اقتصادی که مطرح شده، سابقه ۶، ۷ ساله دارد و منطق آن نیز کاملا شفاف و روشن است.

وی بیان کرد: نظامات اداری ما مربوط به ۱۰۰ سال پیش است. در آن زمان که این نظامات تمرکزگرایی ایجاد شد، تنها دانشگاه تهران بود و دانشگاهی در سراسر کشور نداشتیم، بعد از آن تعداد دانشگاه‌ها اضافه شد و امروز دو هزار و ۵۶۹ دانشگاه در سراسر کشور داریم که بیشترین تعداد دانشگاه‌ها در خاورمیانه بوده و حتی از چین هم بیشتر است، بنابراین اگر سرمایه اجتماعی شکل گرفته و جوانان ما تحصیل کرده هستند، روزگار فعلی ما متفاوت از گذشته شده و دانش به سراسر کشور، استان‌ها و روستاها رفته است.

رزم‌حسینی افزود: آن زمان مخابراتی نبود، اما امروز اینترنت، شبکه مجازی و مخابرات وجود دارد و یک فرد روستایی می‌تواند کار خود را در روستا انجام دهد. در گذشته حمل و نقل نداشتیم، اما در حال حاضر حمل و نقل هوایی ما گسترش پیدا کرده و در همه شهرها وجود دارد،  در ابتدا تنها بانک سپه وجود داشت و بعد بانک ملی آمد، اما امروز به قدری بانک داریم که دولت می‌خواهد آنها را ادغام کند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نظاماتی که اکنون در اداره کشور وجود دارد، بر اساس گذشته بوده و موجب شده بروکراسی اداری به وجود بیاید،  در حالی که در همه برنامه‌های بعد انقلاب بر تمرکززدایی از نظام اداری تاکید شده، اما همواره تمرکزگرایی افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته با تعدادی از مسئولان و ارکان حکومتی دیدارهایی داشتیم و حرف ما این بود که اگر قرار است جهش تولید اتفاق بیفتد، باید متناسب با آن حرف تصمیمات استانی صورت گیرد، عنوان کرد: در نهایت به این رسید که ستاد ویژه تدابیر اقتصادی از یک استان و آن هم خراسان رضوی به عنوان یک الگوی مدیریتی منطقه‌ای شروع شود و بعد بتوانند در سایر استان‌ها نیز اجرایی کنند. ستاد تدبیر سابق تصمیمات خوبی در خصوص موسسات اعتباری، میزان و پدیده گرفت.

رزم‌حسینی اضافه کرد: ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان ظرف سه ماه هفته‌ای دو جلسه برای حل موانع خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین بحث در خصوص اطراف حرم و طرح ثامن است که کلافی پیدا کرده است. چند کار مهم را در دستور کار گذاشتیم که با کمک بخش خصوصی، دولت، دستگاه قضایی، ارکان حکومتی و نمایندگان این کارها را انجام دهیم. شروع این ستاد بد نیست، حرکتی را شروع می‌کنیم تا ببینیم چه می‌خواهیم انجام دهیم. بعد گزارش خواهیم داد. با همه ملاقات کردیم، گفت‌وگوها بی‌پرده بود و بعد جمع‌بندی به این نقطه رسید.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت‌های موجود در استان نتوانست دستور کارها را حل کند، در ستاد تدبیر سعی می‌کنیم این کار را انجام دهیم و اطلاع‌رسانی هم می‌کنیم. هر دو هفته دبیرخانه این تصمیمات را به اطلاع می‌رساند. اگر در سطح ملی نیز حمایت‌های لازم صورت گیرد می‌تواند شروع کاری برای سایر استان‌ها شود، حتی نمایندگان در مجلس می‌توانند آن را به صورت طرح یا لایحه بدهند و قانونی کنند که سایر استان‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات منطقه‌ای صورت گیرد، تصریح کرد: بسیاری از مسایل را می‌توان در منطقه حل کرد،  ستاد تدبیر با اجماع حرکت می‌کند، اگر یکی از اعضا مخالف باشد سعی می‌کنیم او را قانع کنیم. نمی‌توان اداره کشور را به سبک ۶۰ یا ۷۰ سال و حتی ۴۰ سال پیش و گام اول اداره کرد، باید تغییرات اساسی در سبک اداره و نظامات اداره کشور صورت گیرد. هدف این است که از ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای بیشتر استفاده کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.