فرماندار سرخس گفت: با تردد واگن‌های باری از مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان این مرز روز پنجشنبه بازگشایی شد.

مرز ریلی سرخس با ترکمنستان بازگشایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا رجبی مقدم افزود: صبح امروز ۳۰ واگن باری حامل کالای صادراتی به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از سرخس وارد کشور ترکمنستان شد و ۱۷ واگن حامل بار از این کشور نیز وارد خاک ایران گردید.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ واگن حامل کالای صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس در انتظار ورود به خاک ترکمنستان و طی مسیر به مقاصد خود در پنج کشور آسیای مرکزی هستند که امیدواریم در روزهای آینده با افزایش ظرفیت تردد ریلی در این مرز مهم، این کالاهای صادراتی به مقاصد خود برسند.

۱۴ اسفند ماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه و نیم با حصول توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی واگن‌های حمل کالا،  تبادل تجاری در این مرز ریلی از سرگرفته شد.

پارسال معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی انجام شد. ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی خراسان رضوی را سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی از جمله مواد شیمیایی و شوینده تشکیل می‌دهد.

سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. این استان تاکنون بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.