۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
کد خبر: 708567

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، گفت: شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع ایران را به خطر بیندازند.

ظریف: چیزی برای پنهان کردن نداریم

قدس آنلاین؛  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) در توئیتی خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دسترسی‌های ایران به آژانس در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ و همچنین تعداد بازرسی‌های بازرسان آژانس در این بازه زمانی نوشت: شورای حکام آژانس نباید اجازه دهد دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.

وی افزود: سه کشور اروپایی عضو برجام نباید بعد از عدم پایبندی به تعهداتشان، لوازم جانبی این کار را فراهم کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، تصریح کرد: بیشترین بازرسی‌ها در طی پنج سال اخیر در تاریخ آژانس در ایران صورت گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه‌حل قابل توافق امکانپذیر است، یادآور شد: ولی قطعنامه آن را از بین خواهد برد.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز (پنجشنبه) در نشست فصلی شورای حکام با موضوع بررسی گزارش مدیرکل در مورد موافقتنامه پادمان ان.پی.تی ایران که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، دو درخواست دسترسی آژانس را مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر و ادعایی خواند و تصریح کرد: ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنانش به روی آژانس باز نمی‌کند.(اینجا بخوانید)

غریب آبادی در این اظهاراتش به نمونه‌های همکاری ایران با آژانس اشاره کرد از جمله اینکه:

• ایران، پروتکل الحاقی را در نتیجه برجام، به طور موقت و داوطلبانه اجرا می‌کند.
• ایران، به تنهایی با ۴۳۲ بازرسی در سال ۲۰۱۹، پذیرای بیش از ۲۰ درصد از کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی بوده است.
• ایران در سال ۲۰۱۹، ۳۳ دسترسی تکمیلی را برای آژانس فراهم کرد که ۷۳ درصد از کل دسترسی‌های تکمیلی آژانس در بین دولت‌های دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده (۶۲) کشور است.

• سهم بازرسی‌های ایران در بازه سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، از ۴ درصد به ۲۰ درصد در سطح جهانی افزایش یافت و تقریبا هفت بازرس به طور پیوسته و روزاه در طول سال در ایران حضور دارند.

سه کشور اروپایی روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه بیانیه‌ای با موضوع ادعایی «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر و عنوان کردند که اقدام آنها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از سر حسن نیت بوده است. 

سه کشور اروپایی در ادامه ضمن متهم کردن ایران به «نقض» برجام مدعی شده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند: «به عنوان طرف‌های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می‌شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.