عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جوانان توصیه کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حلقه وصل انتقال ویروس کرونا از جامعه به خانواده نشوند.

هر چه تعداد بیماران بیشتر شود، علایم کرونا متفاوت می‌شود/ جوانان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

مینو محرز روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: این روزها شاهد هستیم که خانواده ها در سایه غفلت از ویروس کرونا و جدی نگرفتن آن، به دورهمی و دید و بازدید پرداخته‌اند و سپس در مراجعه به پزشک، تست کرونای آنان مثبت اعلام شده است.

وی ادامه داد: وقتی همه مراکز بازگشایی شد، خانواده ها به بهانه اینکه در دوران قرنطینه حوصله‌شان سر رفته به این مراکز مراجعه کردند. این مراجعه اگر با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی بود مشکل آفرین نبود اما متاسفانه مسایل جدی گرفته نمی‌شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که همه مواردی که باعث شد ویروس کرونا در ماه های قبل تا حدودی مهار شود از میان رفته و شاهد افزایش مبتلایان هستیم، یادآور شد: استفاده از ماسک یکی از موارد کنترل کننده بود که این روزها شاهدیم که غیر از عده قلیلی، هیچ کس ماسک نمی زند به این گمان که کرونا تمام شده است.

محرز تصریح کرد: ویروس کرونا به هیچ وجه تمام نشده است و مدت زمان زیادی آن را خواهیم داشت.

رابطه تنگاتنگ علایم ویروس کرونا با تعداد مبتلایان

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه علایم ویروس کرونا تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: هر چه تعداد بیمار مبتلا بیشتر شود به همان اندازه علایم ویروس کرونا متفاوت می‌شود. در ابتدا که ویروس در چین تظاهر پیدا کرد، تب و سرفه از علایم اصلی برشمرده می شد اما بتدریج با گسترش در سایر نقاط دنیا، تظاهرات دیگری همچون تظاهرات پوستی هم از خود نشان داد.

محرز افزود: تنها راه مقابله و پیشگیری با این ویروس، حفظ فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی الامکان نرفتن به مراکز پر تجمع است. به شدت توصیه می شود که شهروندان در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند.

جوانان غفلت نکنند

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو به مقایسه تاب‌آوری مقاومت ایران در برابر کرونا با سایر کشورها پرداخت و یادآور شد: به دلیل طولانی شدن مدت زمان این ویروس، برای همه جهانیان خسته و کسل کننده شده است اما متاسفانه در این میان، جوانان تقریباً رعایت نمی‌کنند. در حالی که متصل کننده زنجیره بیماری از جامعه به خانواده هستند.

محرز با تاکید بر اینکه آمارها را باید جدی گرفت، خاطرنشان کرد: اوج بیماری شاید کاهش پیدا کرده باشد اما همچنان روزانه جان انسان ها را می گیرد و افراد را مبتلا می کند. در  برخی استان ها همچون کرمانشاه وآذربایجان غربی شدت یافته و گرما  هم نتوانسته مانع شیوع آن شود.

تلفیق آنفلوآنزا و کرونا خطرناک است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری این موضوع که هر ساله در فصل پاییز شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم، تصریح کرد: پاییز امسال متفاوت تر خواهد بود و تلفیقی از ویروس کرونا و آنفلوآنزا را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه آنفلوانزا دارای واکسن است و به شهروندان توصیه می‌کنیم جهت پیشگیری، واکسن آن را استفاده کنند. اما کرونا فعلا هیچ واکسنی ندارد و باید در پاییز دقت بیشتری داشته باشیم.

وی درباره چرایی خطرناک بودن تلفیق آنفلوآنزا و کرونا هم گفت: یکسان بودن علائم این دو ویروس، جامعه پزشکی را دچار اشتباه می کند چنانچه در اوایل شیوع کرونا، تصور بر ابتلای بیمار به آنفلوآنزا می رفت. الان هم تشخیص این دو کار آسانی نیست.   

وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس در فصل پاییز هم نیاز به رعایت پروتکل های خاص خود دارد، گفت: دانش آموزان و پرسنل مدارس باید دقت بیشتری به این پروتکل ها داشته باشند چرا که مدرسه جایی است که همه افراد در یک فضا جمع می شوند و احتمال انتقال ویروس از دانش آموزان به خانواده بیشتر می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.