ویژه‌برنامه‌ «راهنمای مسافران کهکشان» از ساعت ۹ صبح اول تیر با پخش زنده‌ آخرین خورشیدگرفتگی قرن ۱۴ شمسی از جزیره کیش روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

پخش زنده‌ آخرین خورشیدگرفتگی قرن از تلویزیون

قدس آنلاین:  به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، در بخشی از ویژه‌برنامه دو ساعته‌ «راهنمای مسافران کهکشان»، مصطفی یاوری، پژوهشگر تاریخ نجوم، خورشیدگرفتگی‌های قرن ۱۴ شمسی را مرور خواهد کرد. در بخش‌های دیگر این برنامه، دکتر امیر حسن‌زاده، دکترای نجوم اخترفیزیک و دکتر انسیه عرفانی، دکترای کیهان‌شناسی و استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان جزییات خورشیدگرفتگی اولین روز تابستان را بررسی خواهند کرد.
بررسی این خورشیدگرفتگی در نقاط دیگری از دنیا، پخش آیتم‌هایی درباره‌ ویژگی‌های خورشید، کسوف و ... از قسمت‌های دیگر این ویژه‌برنامه «راهنمای مسافران کهکشان» خواهد بود.
زمان آغاز آخرین خورشیدگرفتگی قرن ۱۴ شمسی در نقاط مختلف ایران از حوالی یک ربع به ۹ تا حدود ۹ و ربع صبح متغیر است‌. اوج این گرفتگی هم حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح برای نواحی مختلف ایران روی می‌دهد. همچنین حوالی ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ ظهر این کسوف در نقاط مختلف کشور پایان می‌یابد. در این خورشیدگرفتگی در گوشه‌ی جنوب شرقی ایران، بیش از ۹۵ درصد قرص خورشید تاریک خواهد شد. این خورشیدگرفتگی در کشورهایی مثل یمن، عمان، اتیوپی و ‌... به صورت حلقوی دیده می‌شود. ویژه‌برنامه‌ی «راهنمای مسافران کهکشان» از جزیره کیش پخش زنده خواهد داشت که گرفتگی خورشید در این منطقه تا بیش از ۸۰ درصد قابل رصد است.
«راهنمای مسافران کهکشان» یک دایره‌المعارف تصویری درباره‌ی فضا و نجوم است که فصل اول آن سال گذشته در ۲۶ قسمت روی آنتن رفت و فصل دوم آن امسال از شبکه‌ی چهار پخش خواهد شد.
«راهنمای مسافران کهکشان» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است، که اسماعیل باستانی و سوگل دانائی مجری آن هستند و محمد جباری سردبیری برنامه و مریم نیکانلو تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.