نام‌نویسی برای پایه بالاتر دغدغه‌ای از جنس آموزش فرزندان است که معمولاً هر سال والدین برای فرستادن آن‌ها به مدرسه با آن مواجه‌اند.

باز آمد بوی ثبت نام مدرسه

قدس آنلاین: نام‌نویسی برای پایه بالاتر دغدغه‌ای از جنس آموزش فرزندان است که معمولاً هر سال والدین برای فرستادن آن‌ها به مدرسه با آن مواجه‌اند. چه آن‌هایی که قرار است فرزندشان در مدرسه غیرانتفاعی درس بخواند و به قول حالایی‌ها آپشن‌هایی که مدرسه برای آن‌ها ارائه می‌دهد، هزینه تحصیل در این مدارس را تعیین می‌کند، چه آن‌هایی که مدارس دولتی را انتخاب می‌کنند و ثبت نام در این مدرسه‌ها نیز برخی مواقع دستخوش دریافت مبالغی می‌شود.

تکلیف مدارس غیرانتفاعی که معلوم است شهریه‌هایی که مشخص شده را می‌گیرند و دانش‌آموزان را ثبت نام می‌کنند، اما دولتی‌ها بنا به مصوبه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده به جز هزینه‌ای اندک برای بیمه دانش‌آموز و خرید کتاب که در دوره‌های بالاتر تهیه کتاب به عهده خانواده است و خودشان مستقیم خرید کتاب را انجام می‌دهند، مجاز به دریافت هیچ وجه اضافی از خانواده نیستند حتی مدارس هیئت امنایی.

با وجود این اما شنیده می‌شود مدیران برخی از مدارس دولتی به بهانه‌های مختلفی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندشان مبالغی را طلب می‌کنند که خلاف قانون و مصوبات دولتی است.

میزان مطالبه پول برای ثبت‌نام دانش‌آموزان معمولاً از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود که بنا به موقعیت و شرایط مدرسه، این مبالغ بالا و پایین می‌شود.

•        دریافت پول در مدارس دولتی به هر شکل

شهروندی در این زمینه می‌گوید: چند روز پیش رفتم کارنامه فرزندم را بگیرم مسئولان مدرسه به من گفتند ۵۰۰هزار تومان برای ثبت نام سال بعد باید پرداخت کنید ۱۰۰ درصد هم پرداخت این هزینه اجباری است در صورتی که بارها مسئولان اعلام کردند دریافت هر مبلغی از طرف مدارس خلاف قانون است.

فرد دیگری با گلایه از شرایط موجود، گفت: مدرسه پسرم برای ثبت نام کلاس اول ابتدایی مبلغ ۲۸۰ هزارتومان به اجبار دریافت می‌کنند این کاملاً با آنچه قانون برای تحصیل در نظر گرفته و به رایگان بودن آن تأکید دارد در تناقض است.

•        جای خالی نظارت‌ها

شهروندی دیگر در همین خصوص اظهار کرد: مدرسه دولتی همان اول به ما اعلام کرده که ۳۵۰ هزار تومان برای ثبت نام فرزندم کارت بکشید. سؤال من این است آیا آموزش و پرورش اعلام نکرد فقط پول بیمه و کتاب باید بگیرند؟ مگر نظارتی از طرف اداره‌های آموزش و پرورش بر این موضوع نمی‌شود؟

یکی از والدین که گویا قرار است فرزندش را برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کند، می‌گوید: هنوز نام‌نویسی مدارس ابتدایی شروع نشده، برخی از مدارس می‌گویند جا نداریم و با بهانه‌های مختلف مانع ثبت نام می‌شوند. البته بیشتر این مانع تراشی‌ها برای گرفتن پول از والدین است!

نکته جالب توجه دیگری که برخی به آن اشاره دارند این است که وقتی والدین اعلام می‌کنند توان پرداخت مبالغ دریافتی از سوی مدارس دولتی را ندارند، راهکار اقساط بندی برای دریافت را پیش پای آن‌ها می‌گذارند تا به این صورت به مبلغ مورد نظرشان دست پیدا کنند!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.