همه مسائل مطرح شده در دادگاه «طبری» رشوه‌ها، پرونده‌های کارسازی شده، پول‌های جابه‌جا شده، متهمان فراری، زمین‌ها و منابع طبیعی خورده و هاپولی شده، یک طرف، بحث جزیره «سنت‌کیتس» طرف دیگر. حتماً شما هم که پیگیر محاکمه طبری هستید نام این جزیره که گویا برخی متهمان پرونده به آنجا گریخته‌اند را شنیده‌اید.

بهشت مفسدان اقتصادی

قدس آنلاین: همه مسائل مطرح شده در دادگاه «طبری» رشوه‌ها، پرونده‌های کارسازی شده، پول‌های جابه‌جا شده، متهمان فراری، زمین‌ها و منابع طبیعی خورده و هاپولی شده، یک طرف، بحث جزیره «سنت‌کیتس» طرف دیگر. حتماً شما هم که پیگیر محاکمه طبری هستید نام این جزیره که گویا برخی متهمان پرونده به آنجا گریخته‌اند را شنیده‌اید.

قهرمانی، نماینده دادستان به تازگی در یکی از جلسه‌های دادگاه طبری، با اشاره به خروج چند تن از متهمان این پرونده از کشور، گفت: «بسیاری از مفسدان اقتصادی که از کشور فرار می‌کنند، به جزیره‌ای به نام سنت‌کیتس می‌روند و از آنجا برای خود و خانواده خود تابعیت می‌گیرند... اسنادی که این افراد به سنت‌کیتس ارائه دادند، عموماً جعلی است و با توجه به این موضوع معاونت بین‌الملل قوه قضائیه با همکاری وزارت امور خارجه می‌توانند اقدام‌های لازم را انجام دهند تا تابعیت این افراد را لغو کنند». با این سخنان نماینده دادستان بود که تاکتیک مفسدان اقتصادی برای مردم و رسانه‌ها رو شد.

اقامت مادام‌العمر

اگر نام این کشور را در اینترنت جست‌وجو کنید اطلاعات و تبلیغاتی که درباره شرایط اقامت در جزیره وجود دارد بیشتر از همه چشمتان را خواهد گرفت. مثلاً: «زمان پردازش پرونده شخص متقاضی اقامت و تابعیت فقط سه الی چهار ماه است. انجام سرمایه‌گذاری پس از صدور نامه قبولی متقاضی توسط دولت آغاز می‌شود.

تابعیت مادام‌العمر به شما داده می‌شود... تابعیت چندگانه به رسمیت شناخته می‌شود...

امکان سفر بدون ویزا یا با ویزا در بدو ورود به ۱۳۲ کشور جهان شامل استرالیا، هنگ‌کنگ، کره، مالزی، سنگاپور، سوئیس، نروژ، بریتانیا و کشورهای حوزه شینگن و

امکان اقامت در ایرلند وجود دارد... امکان اخذ ویزای مولتی ۱۰ ساله ایالات‌متحده آمریکا به راحتی داده می‌شود... نیاز به انجام مصاحبه نیست...عدم نیاز به مسافرت به سنت‌کیتس و نویس در هنگام پردازش پرونده...شرایط مدرک تحصیلی و مهارت زبان برای پذیرش پرونده وجود ندارد... اعطای تابعیت نیاز به اقامت در سنت‌کیتس و نویس ندارد...در هیچ کجای جهان مالیات بر درآمد به شما تعلق نمی‌گیرد...امکان حضور فرزندان زیر ۳۰ سال و والدین بالای ۶۲ سال در پرونده به شرط وابستگی کامل به متقاضی اصلی وجود دارد و...».

اما این جزیره‌ای که نماینده‌ دادستان به آن اشاره کرد و آن را مقصد بسیاری از مفسدان و متهمان فراری دانست، کجاست؟

زیر نظر پادشاه انگلیس

بر اساس گزارشی که ایسنا درباره در این جزیره جنجالی تهیه کرده، «سنت‌کیتس» در دریای کارائیب واقع شده و شماری از «میراث جهانی یونسکو» و اقامتگاه‌های مجلل را در سواحل آفتابی خود جای داده است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر این جزیره را بررسی کنیم، باید بگوییم «سنت‌کیتس» از اوایل قرن هفدهم یعنی حوالی سال ۱۶۲۳ مستعمره‌ بریتانیا بود. نام اصلی‌اش هم تا همین چند سال پیش و قبل از آنکه از استعمار بریتانیا خارج شود، «سنت کریستوفر» بود. نامی که از نام دریانورد معروف، کریستف کلمب گرفته شده بود. پس از استقلال رسمی این جزیره در سال ۱۹۸۳، اما نام آن هم به «سنت‌کیتس» تغییر پیدا کرد.

البته این کشور اگرچه به طور کامل از زیر سلطه بریتانیا خارج شده، اما هنوز به شکل نمادین جزوی از قلمرو بریتانیا محسوب می‌شود و نظام سیاسی آن هم مثل کانادا و ۵۲ کشور دیگری که به صورت نمادین در قلمرو فرضی انگلیس هستند، پادشاهی است که در رأس آن ملکه انگلستان قرار دارد. با وجود این، اما این جزیره کوچک سیستم سیاسی مخصوص به خودش را دارد و انگلستان به صورت رسمی و غیررسمی، هیچ دخل و تصرفی در اداره امور آن ندارد.

یک دهم ورامین

برای آنکه بهتر ابعاد این جزیره کوچک را درک کنید، بد نیست بدانید مساحت کل این کشور تقریباً یک‌دهم مساحت شهرستان ورامین است و جمعیت حدود ۵۲ هزار نفری آن تقریباً برابر با جمعیت شهرستان دماوند در استان تهران است. از این تعداد ۴۶ هزار نفرشان در جزیره‌ سنت‌کیتس اقامت دارند و پایتخت کشور نیز شهری به نام «باستر» در همین جزیره‌ است.

از لحاظ جغرافیایی هم این کشور در محدوده‌ آمریکای مرکزی قرار دارد که از ساحل غربی به دریای کارائیب و از ساحل شرقی به اقیانوس اطلس منتهی می‌شود و آن را تبدیل به مکانی دنج با آب و هوایی استوایی می‌کند.

معمولاً ثروتمندان از سراسر دنیا، این جزیره را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خودشان انتخاب می‌کنند. به خصوص عزیزان مختلس ایرانی که به واسطه تحریم‌ها، توانایی سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی را ندارند و از طرف دیگر مثل اکبر طبری ریسک ماندن در ایران را هم به جانشان نمی‌خرند! اما واضح است که این افراد برای آفتاب‌گرفتن و قایق سواری در سواحل بکر «سنت‌کیتس» رنج سفر تا ینگه دنیا را به جانشان نمی‌خرند و انتخاب این جزیره به عنوان مقصد نهایی، دلایلی دارد که در ادامه بخشی از آن‌ها را می‌خوانید.

صادرات شکر

اقتصاد جزیره سنت‌کیتس تا همین چند وقت پیش برپایه صادرات شکر می‌چرخید که سال‌ها پس از استقلال، نقطه عطفی در تاریخ این جزیره بود و اقتصاد آن را متحول کرد. از زمان استقلال تاکنون، تمرکز اصلی در سنت‌کیتس بر ارائه‌ «خدمات مالی» و «توریسم» است. یکی دیگر از راه‌های درآمد این کشور «برنامه‌ اعطای شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری» است که از سال ۱۹۸۴ در این کشور آغاز شده و از این نظر در دنیا بیشترین سابقه را دارد. تابعیت دوم، خدمات بانکی و تفریحات سالم، سه موردی است که این کشور را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد برای مجرمان، مختلسان و مفسدان اقتصادی کرده است!

خرید پاسپورت دوم

احتمالاً مطلع هستید که یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کسب تابعیت کشورهای دیگر و برخورداری از مزایای آن، «خرید پاسپورت دوم» است. کشورهای مختلف برنامه‌ها و قوانین گوناگونی برای ارائه‌ پاسپورت کشورشان در قبال «سرمایه‌گذاری» در آن کشور دارند. فرایند این کار و نوع سرمایه‌گذاری هم برای افراد متقاضی - به خصوص اگر فراری باشند - چندان مهم نیست؛ مبلغ معینی پول می‌پردازید و پاسپورت آن کشور به نام شما صادر می‌شود. شهروند آن کشور محسوب و از حمایت‌های قانونی آن برخوردار می‌شوید.

سنت‌کیتس هم برای کسب درآمد و برای تنظیم جمعیت خود از این قبیل برنامه‌های سرمایه‌گذاری به اتباع کشورهای دیگر ارائه می‌دهد. البته به ندرت افراد پس از دریافت پاسپورت این جزیره‌ کوچک، آنجا ساکن می‌شوند؛ هدف اصلی دریافت پاسپورت است که به افراد اجازه می‌دهد با داشتن یک حاشیه‌ امن بدون نیاز به ویزا به ۱۴۰ کشور از جمله کشورهای اتحادیه‌ اروپا، بریتانیا و کانادا سفر کنند.

طبق قوانین این کشور، شما می‌توانید با یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در املاک یا سرمایه‌گذاری در صنعت شکر که بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت برای خود و سه نفر از بستگانتان پاسپورت سنت‌کیتس بگیرید.

غم غربت کیلویی چند!؟

دلیل دیگری که مفسدان اقتصادی را مجاب می‌کند تا به این جزیره مهاجرت کنند، حفظ تابعیت قبلی است. یعنی کسانی که تابعیت این کشور را می‌گیرند، در واقع دوتابعیتی شده و تابعیت قبلی خودشان را هم خواهند داشت، همچنین همراه با تابعیت، حق اقامت، شهروندی و تابعیت را هم کسب می‌کنند و تمام این حقوق به نسل‌های بعدشان هم منتقل می‌شود.

خبر خوب دیگر برای مفسدان اقتصادی این است که این عزیزان لازم نیست مثل کشورهای دیگر، در این جزیره مالیات بپردازند و تمام پول‌هایی که از طریق نامشروع بدست آورده‌اند را بدون نگرانی در بانک‌های این کشور پس‌انداز ‌کنند!

براساس آخرین گزارش‌ها، بسیاری از مفسدان اقتصادی فراری کشورمان از جمله چند متهم مرتبط با پرونده اکبر طبری درحال حاضر در سنت‌کیتس به سر می‌برند و شماهم اگر آن قدر وضعتان روبه‌راه است که با دیدن تصاویر این جزیره لاکچری، قصد سفر به سنت‌کیتس را کرده‌اید، زیاد نگرانِ غم غربت و از این جور حرف‌ها نباشید، چون احتمالاً بخش زیادی از ویلاهای لوکسِ لب دریا را مفسدان اقتصادی فراری کشورمان خریده‌اند و هنگان قدم زدن در سواحل سنت‌کیتس، هر چند قدم، یک هموطن را می‌بینید و حال و هوایتان عوض می‌شود!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.