وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، یکی از مباحثی که آن را تحت تأثیر خود قرار داد، بحث آموزش بود. به طور قطع باید برای آموزش از مقطع دبستان تا تحصیلات تکمیلی راه حلی اندیشیده می‌شد.

آموزش آنلاین؛ فرصتی که مغفول مانده است

سرور هادیان/

وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، یکی از مباحثی که آن را تحت تأثیر خود قرار داد، بحث آموزش بود. به طور قطع باید برای آموزش از مقطع دبستان تا تحصیلات تکمیلی راه حلی اندیشیده می‌شد. بنابراین بهترین گزینه، آموزش مجازی بود. بدون شک برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان ورود به این سیستم کار ساده‌ای نبود. اما براساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل شیوع این بیماری همه در راستای این نوع آموزش گام نهادند. از این رو نظرات دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان را درباره این تجربه جدید مرور می‌کنیم.

•        نبود زیرساخت‌ها

یک دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی مشهد درباره مشکلات آموزش مجازی می‌گوید: در برخی مناطق شهر و حتی در منزل شاهد مشکل آنتن‌دهی هستیم، این درحالی است که با ضعف اینترنت مواجه‌ایم و همین موضوع بزرگ‌ترین مشکل برای دسترسی به کلاس‌های آنلاین بود.

غزاله صبوری می‌افزاید: کار کردن با نرم‌افزارها برای ما که تاکنون با آن‌ها آشنا نبودیم، کار راحتی نبود و تا چند جلسه استفاده از کلاس‌ها را از دست دادیم.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مشکل آموزش غیرحضوری را نداشتن بسترسازی مناسب عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی گوشی‌ها امکان نصب نرم‌افزارهای ورود به کلاس‌های آنلاین را ندارند، همچنین بسیاری از دانشجویان نیز لپ‌تاپ یا کامپیوتر ندارند تا بتوانند نرم‌افزار را نصب کنند، پس عملاً برای استفاده از کلاس‌ها دچار مشکل می‌شدند.

حسین امیری خاطرنشان می‌کند: مشکل نصب نرم‌افزار یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از دانشجویان بود و امکان حضور برای هرجلسه از کلاس‌ها در کافی‌نت نیز به دلیل پرهزینه بودن آن مقدور نبود، همچنین به خطر افتادن سلامتی دانشجویان هم مطرح بود.

•        ضعف در تبادل

نگار کاشفی نیز تأکید می‌کند: کیفیت کلاس‌های غیرحضوری نسبت به کلاس‌های حضوری پایین‌تر است و تبادل لازم بین استاد و دانشجویان انجام نمی‌شود.

این دانشجو تأکید می‌کند: برخی استادان تدریس آنلاین را بلد نیستند به همین دلیل کیفیت کلاس‌ها پایین می‌آید، از طرفی برخی دروس را استاد به راحتی نمی‌تواند در کلاس‌های مجازی به شاگردانش تفهیم کند و یا به عنوان مثال وسط حل یک مسئله یا معادله ریاضی اینترنت قطع می‌شود و تا مجدد وصل شود، زمان توضیح آن مسئله تمام شده و نمی‌توان متوجه درس شد.

وی با اشاره به اینکه در تدریس مجازی استادها دستشان برای تغییر ساعت کلاس‌ها بازتر است، می‌گوید: این درحالی است که شاید در آن زمان دانشجو نتواند برنامه‌ریزی برای حضور در آن کلاس آنلاین را داشته باشد یا کلاس دیگری در آن ساعت دارد.

•        کاربری مثبت فضای مجازی

یک استاد دانشگاه علمی کاربردی شهرمان اما درباره برگزاری کلاس‌های مجازی، می‌گوید: به اعتقاد من این نوع آموزش اتفاق خوبی بود که در آموزش ما این قضیه مغفول واقع شده است.

وی تأکید می‌کند: بسترها وجود داشت، اگرچه نقطه ضعف داریم و سرعت اینترنت پایین است، اما سواد کامپیوتری دانشجویان و استادان بالا رفت و حداقل به این نکته نیز می‌توان توجه داشت از فضای مجازی که همیشه به عنوان تهدید قلمداد شده است، حداقل یک کاربری مثبتش به صورت عام دیده شد.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: به طور قطع شروع کار دارای نواقصی است و در هر پیشرفتی همیشه مقاومت وجود دارد.

می‌توان یادآور شد مردم هنگامی که به پرداخت قبوض یا جابه‌جایی اینترنتی وجوه آشنا شدند، اکنون احساس رضایتمندی از خدمات الکترونیک دارند، اما در ابتدا این موضوع چندان برایشان خوشایند نبود.

•        فرصت سازی

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: میزان رضایتمندی دانشجویان از این شیوه به۷۰ درصد رسیده است که می‌توان از این تجربه به نحو احسن بهره برد تا جایی که در صورت وقوع حوادث مختلف، سیستم آموزشمان مختل نخواهد شد، همچنین در شرایط مطلوب هم می‌توان برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و بهره‌وری بیشتر دانشجویان دروس نظری غیرحضوری و دروس عملی حضوری تدریس شود.

•        الزام کشوری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت برگزاری کلاس‌های غیرحضوری این دانشگاه می‌گوید: با توجه به شرایطی که پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمان اعلام شد، ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزار نشدن حضوری کلاس‌ها این مصوبه را به دانشگاه‌ها اعلام کرد و دانشگاه علمی کاربردی مانند سایر دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزش عالی و مؤسسه‌های آموزشی ملزم شد کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کند.

دکتر مرتضی تشکری در واکنش به گلایه‌های دانشجویان، اظهار می‌کند: این دانشجویان می‌توانند به واحد نظارت ارزیابی اطلاع دهند و پیگیری لازم انجام خواهد شد، این در حالی است که تمامی همکاران ما روند کلاس، کیفیت مطالب ارائه شده و میزان حضور و غیاب دانشجویان را چک می‌کنند و حتی در هنگام برگزاری کلاس، ستاد مرکزی دانشگاه نیز به عنوان ناظر حضور دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه ما نیز ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها حضوری برگزار شود، ولی در شرایط فعلی کشور امکانش فراهم نیست و کلاس‌های مجازی آنلاین بهترین گزینه بود که اجرایی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.