۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 708683

یادداشت/

بدون سرمایه‌گذاری امکان همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با خودروسازان وجود ندارد

امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو

اعلام همکاری شرکت‌های خودروسازی ایران با مجموعه‌های دانش‌بنیان برای همکاری‌های مشترک در راستای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کشور که به تازگی مطرح شده، موضوعی مربوط به گذشته است، هر چند مسئولان از این طرح مهم تاکنون پشتیبانی مالی و حمایتی چندانی به عمل نیاورده‌اند.

قدس آنلاین: اعلام همکاری شرکت‌های خودروسازی ایران با مجموعه‌های دانش‌بنیان برای همکاری‌های مشترک در راستای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کشور که به تازگی مطرح شده، موضوعی مربوط به گذشته است، هر چند مسئولان از این طرح مهم تاکنون پشتیبانی مالی و حمایتی چندانی به عمل نیاورده‌اند.

مجموعه‌های دانش‌بنیان با ایده‌ها و استفاده از فناوری‌های روز و همکاری با شرکت‌های قطعه‌سازی می‌توانند در روند پیشرفت صنعت خودروسازی کشور نقش پررنگی داشته باشند، چرا که این مجموعه‌ها در تمام کشورهای با صنعت خودروسازی پیشرفته، نقش مهمی در ایده‌ها، طرح‌ها و فناوری‌های به‌روز صنعت خودرو ایفا می‌کنند.

بنابراین اهمیت این موضوع موجب شد ۶ ماه آخر سال گذشته فعالیت‌های خوبی برای داخلی‌سازی قطعات با کمک شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان صورت بگیرد، اما دلایل متعددی منجر به عقیم‌ماندن این همکاری و رساندن به نقطه ایده‌آل شد.

 بی‌شک یکی از موارد تأثیرگذار در ادامه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و علم مبنا با شرکت‌های خودروسازی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه است. قطعاً سرمایه‌گذاری نه‌تنها در  صنعت خودرو بلکه برای توسعه، تحقق ایده‌ها و طرح‌ها و تولید کالای بهتر، امر واجب و مستلزمی است که متأسفانه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در همه حوزه‌ها و در صنعت خودرو، برای شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت مناسبی ایجاد نشده است.

قطعاً تا زمانی که صنعت خودرو از سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز این بخش برای داخلی کردن قطعاتی که به دلیل تحریم‌ها مشکلات زیادی بر صنعت خودرو کشور وارد کرده است، بهره‌مند نشود، نمی‌توان به تداوم همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان و دست یافتن به آثار این همکاری امید بست. از سوی دیگر آنچه موجب قفل شدن صنعت خودرو کشور شده و از جهات مختلف روی فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر نهایی می‌گذارد، موضوع بی‌ثباتی و افزایش نرخ ارز است. بالا رفتن نرخ ارز و مشکلاتی که از این ناحیه موجب تحمیل تبعاتی به صنعت خودرو می‌شود، بر تولید و صنعت خودرو تأثیرات منفی گسترده‌ای به جا می‌گذارد. بحث‌های گمرکی، مسئله قیمت‌گذاری خودرو و موضوع ارز در کنار عدم‌سرمایه‌گذاری مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب شده  هیچ یک از مسائل و مشکلات صنعت خودرو حل نشود، در نتیجه بدون پول عملاً دست یافتن به توسعه، ترقی و پیشرفت با خروجی ایده‌ها و طرح‌های نو در خودروسازی ملی و داخلی کردن قطعات خودرو در حال حاضر غیرقابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.