چابهار- سال‌هاست که صید ترال یا به عبارتی صید صنعتی مشغول بر هم زدن محیط‌زیست دریایی و به قول صیادان محلی جارو کردن دریاست و همواره در طی این سال‌ها با انکار و یا سکوت بسیاری از مسئولان همراه بوده است.

صید در دریای عمان با چراغ خاموش

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از صیادان و مردمان محلی سیستان و بلوچستان در شهرهای بندری چابهار و کنارک که روزی حلال خود را از دریا برداشت می‌کنند حال با گلایه از حضور کشتی‌های صنعتی و ترال ابراز می‌کنند که این کشتی‌ها به دلیل بر هم زدن نظم دریا سفره معیشت آن‌ها را نیز جارو کرده‌اند و نسبت به سال‌های گذشته میزان صید کمتر شده است.

بسیاری از لنج داران چابهاری می‌گویند: سال‌هاست که از طرق مختلف گلایه و شکایت خود را به مسئولان ابراز کردیم ولی مسئولان ادعا می‌کنند که صید ترالی در کار نیست و ضرری برای دریا و صیاد ندارد اما همه می‌دانند که این کشتی‌ها هر چه که کف دریا هست در تور خود جمع کرده و به یغما می‌برند.

حمزه بهرامی در این رابطه به خبرنگار قدس می‌گوید: برخی از این کشتی‌ها شب‌ها به صید می‌پردازند تا اقدامات غیرقانونی آن‌ها از دید مسئولان پنهان بماند.

وی بابیان اینکه تعداد ۲۴ هزار صیاد در این استان معیشت آن‌ها با دریای عمان گره‌خورده است می‌افزاید: جامعه صیادی خواستار برخورد با کشتی‌های صید ترال است و حتی شکایتی را نیز به متولیان امر ارائه کرده است.

صید صنعتی با نظارت

در همین راستا مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در خصوص تاریخچه و داستان صیدهای ترال اظهار می‌کند:  فعالیت شناورهای صید صنعتی یا به‌نوعی کشتی‌های مشهور به ترال با تعداد ۶۳ فروند در کل کشور از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغازشده و با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان در سال‌های بعد و بر اساس تصمیمات سازمان شیلات ایران در راستای مدیریت صید و حفاظت و بازسازی ذخایر، نسبت به کاهش شناورها به‌صورت تدریجی اقدام شده است.

«محمد شهلی بر» بابیان اینکه در سال جاری فقط برای هشت فروند کشتی ترال اجازه‌نامه صید از سوی معاونت صید سازمان شیلات ایران صادرشده اظهار می‌کند: در حال حاضر تنها در محدوده دریای عمان از این تعداد فقط سه کشتی کار صید به روش ترال را انجام می‌دهند.

وی عنوان می‌کند: از این تعداد سه فروند کشتی در خارج از فصل صید شناورهای سنتی در محدوده دریای عمان به فعالیت صید مشغول‌اند چون در این زمان مشهور به فصل مونسون امکان دریاروی سایر شناورها وجود ندارد.

وی در خصوص علت استفاده از صید ترال توضیح می‌دهد: کشتی‌های صید صنعتی ترال به‌عنوان نخستین ناوگان صید صنعتی در کشور جهت صادرات برای اتحادیه اروپا و کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌های عامل ایجادشده‌اند و در دریای عمان با صید گونه‌های مختلف که امکان استحصال این‌گونه ماهیان برای شناورهای سنتی و کوچک امکان‌پذیر نیست، مشغول هستند.

متأسفانه کشتی‌های ترال در چند روز اخیر با خاموش کردن سامانه‌های دریانوردی وارد محدوده ۱۲ مایل می‌شدند و اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند

وی بیان می‌کند: کشتی‌های صنعتی یا همان ترال هرکدام ۵۰۰ تن ماهی از نوع ماهیان حرام‌گوشت شامل یال اسبی و ماهی مرکب برای صادرات و ماهیان حسون و سلطان ابراهیم برای بازارهای داخلی صید می‌کنند، هر فروند کشتی موجود ۳۰ نفر اشتغال داشته و در هر فصل ۴.۵ ماهه هرکدام حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری است.

صید با چراغ خاموش

باوجوداینکه پیش‌ازاین نیز بسیاری از صیادان محلی ادعا می‌کردند که کشتی‌های صنعتی تخلفاتی دارند که از چشم مسئولان شیلات دورمانده است اما حالا با توقیف دو فروند از کشتی‌های ترال در بندر کنارک و اظهارات اخیر دادستان این شهر بندری ادعاهای آن‌ها به اثبات رسیده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان بابیان اینکه دو فروند کشتی ترال که با تجاوز به حریم تعیین‌شده مشغول کف روبی و صید ماهیان در نزدیک ساحل این شهرستان و در آب‌های دریای عمان بودند توقیف شدند اظهار کرد:

متأسفانه کشتی‌های ترال در چند روز اخیر با خاموش کردن سامانه‌های دریانوردی وارد محدوده ۱۲ مایل می‌شدند و اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند.

مجتبی نکوئیان بیان کرد: این اقدامات در پی شکایت جامعه بزرگ صیادان منطقه کنارک، زرآباد و چابهار مبنی بر صید غیرقانونی ترال در ساعات پایانی شب انجام شد و لذا پس از چند شبانه‌روز تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها، مستندات قطعی مبنی بر ورود غیرقانونی کشتی‌ها به محدوده ممنوعه جمع‌آوری و  دستور توقیف دو کشتی ترال صادر شد.

وی تصریح کرد: باوجود شرایط نامناسب دریا، کارکنان نیروی دریایی سپاه موفق به توقیف این کشتی‌ها شدند.

نکوئیان بابیان اینکه این دو کشتی در اسکله چابهار توقیف هستند افزود: رصد سایر کشتی‌های ترال حاضر در منطقه نیز همچنان ادامه دارد و در صورت ورود آن‌ها به محدوده ۱۲ مایل، نسبت به توقیف آن‌ها نیز اقدام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.