۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 708694

در چند ماه اخیر تمدید تحریم های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا مطرح شده است و این دولت بعد از خروج از برجام تلاش می کند تا یک بار دیگر ایران را تحت فشار قرار دهد. 

قدس آنلاین: مطابق برجام  با گذشت ۵ سال از روز پذیرش این توافق نامه که مصادف با  ۲۷ مهر ماه سال جاری است، تحریم های تسلیحاتی مندرج در  قطعنامه ۲۲۳۱ رفع می شود و ایران می تواند علاوه بر خرید تسلیحات از  کشورهای چین و روسیه و سایر کشورها، تسلیحات خود را به کشورهای جهان صادر کند، لذا با نزدیک شدن به زمان پایان این محدودیت‌ها، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با تمدید تحریم های تسلیحاتی مانع هر گونه معامله تسلیحاتی ایران شوند، لذا سعی می‌کنند به روش‌های مختلف مانع برطرف شد تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در ۲۷مهر ماه امسال شوند. (این اقدام از طریق فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی یا از طریق طرح یک قطعنامه جدید پیگیری می‌شود).

با توجه به تجربه برجام و خروج آمریکا از برجام هر گونه کوتاهی در برابر نقشه آمریکا می‌تواند منجر به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گردد. هنگامی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود و با پیام های شفافی مبنی بر خروج از برجام ارسال می کردند، اگر دولت جمهوری اسلامی ایران  با قاطعیت بیشتری خط قرمزهای خود را مشخص می‌کرد و خروج آمریکا از برجام را با اقدامات عملی و نه زبانی، پاسخ می‌داد، طرف مقابل قطعا تصمیم دیگری می‌گرفت و به راحتی از برجام خارج نمی‌شد، لذا بی‌عملی و رفتار منفعلانه دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر رفتارهای آمریکا این اطمینان را در طرف مقابل ایجاد کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران اقدام خاصی انجام نخواهد داد. زمانی که آمریکا رسما هنوز از  برجام خارج نشده بود نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل صریحاً گفت اگر ما از برجام خارج شویم، ایران خارج نخواهد شد! لذا آمریکایی ها به سرعت متوجه شدند که ایران خط قرمزی محکمی ندارد یا اگر دارد دولت برای نشان دادن و برجسته کردن عمق و اهمیت خط قرمز خود اصراری ندارد، لذا این موضوع باعث شکل گیری ادراک غلطی در طرف مقابل شد تا طرف آمریکایی از موضع ضعیف ما استفاده کرده و با خیال آسوده از برجام خارج شود. قطعا دولت جمهوری اسلامی ایران دیگر نباید مرتکب چنین اشتباهی شود و ایران نباید در برابر موضع گیری های جدید آمریکا از موضع انفعال وارد شود بلکه باید خط قرمزهای خود را که بازگشت قطعنامه ها و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است را به آمریکا و همپیمانان آن گوشزد کند و خط قرمز خود را پررنگ تر ترسیم کند. 

نظارت و بازرسی هسته ای، نقطه مهم و حیاتی از تعهدات برجامی ایران است که همچنان از سوی دولت اجرا می شود. این نقطه برای طرف مقابل موضوع بسیار مهمی است و تهدید به جمع آوری دوربین ها، یا اخراج بازرسان آژانس می‌تواند بازدارندگی داشته باشد. تهدید به اخراج بازرسان آژانس و تعلیق نظارت و بازرسی آژانس قطعاً می‌تواند رفتار طرف مقابل را تغییر دهد. حتی قبل از اینکه مساله جدی تر شود، ایران می‌تواند با محدود کردن بخشی از نظارت‌های آژانس و خارج کردن چند نقطه از مراکز هسته‌ای از دسترس آژانس، این پیام را به طرف مقابل ارسال کند که «تهدید ایران معتبر است».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.