یاسوج- آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون جرم است اما برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای برجای‌مانده از برداشت محصول می‌کنند و لذا این اقدام موجب می‌شود که حتی مزارع همسایگان و یا مراتع و جنگل‌ها نیز دچار حریق شده و به عبارتی خشک و تر پای هم بسوزند.

 ۶۰۰هکتار مزارع گندم خاکستر شد/آتشی که خشک و تر را باهم می‌سوزاند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه این رسم دیرینه در بین کشاورزان کهگیلویه و بویر احمد هنوز ادامه داشته  و لذا منجر به خسارت‌هایی شده که بنا بر اظهارات کارشناسان غیرقابل‌جبران است.

بنا بر اظهارات کارشناسان کشاورزی با آتش زدن بقایای محصول علاوه بر فقیرتر شدن خاک ازنظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.

مشکل کجاست

حسام زیلویی یکی از کشاورزانی که هنوز از همین شیوه قدیم برای از بین بردن بقایای گندم و جو برداشت‌شده از زمینش استفاده می‌کند در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: کارشناسان از ما می‌خواهند که زمین را شخم بزنیم اما هیچ شخصی نمی‌گوید که هزینه شخم را از کجا باید بدهیم.

وی بابیان اینکه بسیاری از مزارع به‌صورت دیم است لذا هزینه شخم برای کشاورز زیاد است و لذا پس از برداشت این کار مقرون‌به‌صرفه نیست و بهترین راه آتش زدن است.

وی عنوان می‌کند: جهت استفاده زمین برای کشت دوم کشاورزان مجبورند تا هرچه سریع تراز کاه و کلش باقی‌مانده در زمین‌ها رهایی پیدا کنند که ساده‌ترین راه همین آتش زدن است.

کشاورزی مدرن

در این راستا یکی از کارشناسان کشاورزی بابیان اینکه نبود و یا عدم سخت‌گیری مسئولان به قوانینی که برای محافظت از اراضی کشاورزی وضع کرده‌اند باعث می‌شود سالانه هکتارها جنگل و مزرعه در این استان از بین برود بیان می‌کند: متأسفانه بی‌آنکه حتی یک‌بار مقصر یا مسبب این‌گونه حوادث شناسایی یا معرفی شوند و یا جرائم سختی در این راستا در نظر گرفته شود هرسال پس از برداشت محصول شاهد همین داستان و آتش زدن بقای محصول در مزرعه‌ها هستیم.

بهرام چگینی بابیان اینکه خریداری کاه و کلش از کشاورز  برای استفاده از صنایع و تبدیل آن به روغن سبوس و همچنین کمپوست می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکند می‌افزاید: متأسفانه در زمینه استفاده و بهره‌برداری این‌همه بقایای کشاورزی تاکنون اندیشه و یا اقدامی نشده است.

وی بیان می‌کند: متأسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی کشاورزان به سمت سوزاندن کاه و کلش بیشتر تمایل نشان می‌دهند اما اگر  جریمه و اجبار و آموزش همگانی کشاورزان  را و مدرن شدن صنعت کشاورزی و صنایع تبدیلی را در دستور کار قرار دهیم به‌طور حتم فواید بسیاری عاید کشاورز خواهد شد.

آتش مزارع چرام را درو کرد

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد بابیان اینکه متأسفانه امسال آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته حتی مزارع گندم را قبل از برداشت نابود کرد افزود: آتش محدود به جنگل‌ها نیست و این روزها شاهد هستیم که آتش وارد حریم اراضی کشاورزی شده و هرروز گروهی و در شهری و روستایی بر سیاهی به‌جامانده از آتش‌بر سر می‌زنند و آتش درو می‌کنند.

عیسی راستیان نسب بیان کرد: نکته دردناک ماجرا این است که منشأ تمامی آتش‌سوزی‌های مزارع ، خود کشاورزان هستند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که برای آماده‌سازی اراضی برای کشت محصول بعدی کاه و کلش به‌جامانده در مزرعه را آتش می‌زنند و ناگاه مهار آتش از دستشان خارج می‌شود و یک نسیم موافق و یا بادهایی که این روزها خیلی می‌وزند جهنمی به پا می‌کند که هیچ‌ شخصی را یارای مقابله با آن نیست .

۶۰۰ هکتار از مزارع گندم خاکستر شد

وی بابیان اینکه تاکنون در سطح استان حدود ۶۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو و البته پسماندهای کشاورزی در آتش سوخته است افزود: طبق گزارش‌های شهرستانی تاکنون بیشترین خسارت ناشی از آتش در چرام ثبت‌شده است به‌گونه‌ای که حدود ۸۰ هکتار از اراضی گندم و جو و چیزی در همین حدود نیز کاه و کلش به‌جامانده در مزارع دچار آتش‌سوزی شده است.

وی بیان کرد:  در شهرستان گچساران از ۲۰ هکتار سوختگی اراضی کشاورزی، ۱۲ هکتار مربوط به مزارع گندم و جو بوده است و در شهرستان کهگیلویه نیز از حدود ۴۰۰ هکتار اراضی سوخته شده ۲۰ هکتار آن مربوط به مزارع گندم و جو است.

عاملان آتش‌سوزی

منشأ آتش جنگل‌ها هر چه بوده و هست، پیشگیری از آن را دشوار کرده است. زیرا مسئولان بارها از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب صحبت کرده‌اند و حتی در این روزها که بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع خائیز و خامی سوخته‌اند گفته می‌شود مقصران و مسببان حادثه شناسایی و به دستگاه قضا معرفی‌شده‌اند اما نامی از آن‌ها نیست و تاکنون هم نشانه‌ای از برخورد واقعی با متجاوزان به منابع طبیعی در استان دیده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.