حجت الاسلام سید محمد مرتضی گفت: شهید چمران جزیی از وجود، حیثیت و هویت لبنانی ها به شمار می رود و مردم لبنان او را نه ایرانی که لبنانی می‌دانند.

شهید چمران الگو و نماد لبنان است/ محبت میان مردم لبنان و شهید چمران در هیچ جای دنیا نمونه ندارد

قدس آنلاین: شهید دکتر مصطفی چمران سال ۱۳۱۰ در شهر قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در تهران سپری کرد و پس از آن در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران در رشته مهندسی الکترومکانیک فارغ التحصیل شد.

اواخر دهه ۵۰ برای دریافت مدرک دکترا در رشته فیزیک، مهندسی برق و پلاسما از دانشگاه برکلی کالیفرنیا به آمریکا رفت. وی به همه زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و آلمانی مسلط بود و با همکاری تعدادی از دوستان خود برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان را در آمریکا تأسیس کرد.

پس از قیام ۱۵ خرداد دکتر چمران به مصر رفت و آنجا سخت ترین دوره جنگ چریکی را برای مدت دو سال آموزش دید که در این دوره به عنوان بهترین فرد آموزش دیده انتخاب شد و پس از آن به ایران آمد و مسئولیت آموزش جنگ چریکی به رزمندگان ایرانی را برعهده گرفت.

شهید چمران پس از آن به منظور تأسیس پایگاه آموزش جنگ چریکی به لبنان رفت و توانست با کمک امام موسی صدر جنبش محرومین و شاخه نظامی آن یعنی جنبش امل را براساس مبانی و آموزه‌های اسلامی تأسیس کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز به وطن بازگشت و تجربه های خود را در خدمت جمهوری اسلامی به کار بست. در آغاز دوره‌های آموزشی را برای نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برعهده گرفت وپس از انتخاب به عنوان معاون نخست وزیر به حل مشکلات مناطق بحران زده پرداخت. همچنین پس از آن عهده دار وزارت دفاع جمهوری اسلامی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی(ره) در شوالی عالی دفاع ملی شد.

پس از وقوع آشوب و درگیری مسلحانه در کردستان مسئول حل بحران شد و در زمان جنگ تحمیلی با حضور در جبهه ها کمیته جنگ های نامنظم را ایجاد کرد. اما این فرمانده شجاع و نخبه نهایتا در حالی که عملیات آزادسازی دهلاویه را با موفقیت به پایان رسانده بود در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ ترکش خمپاره ای به وی اصابت کرد و منجر به شهادت او در این منطقه شد.

حجت الاسلام سید محمد مرتضی فرزند علامه سید جعفر مرتضی عالم فرزانه لبنانی که شهید چمران در زمان حضور خود در لبنان به منزل ایشان رفت و آمد داشت، در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، در ارتباط با شخصیت دکتر چمران و فعالیت های وی در لبنان با نقل یک خاطره از آن دوران گفت: من آن زمان سن و سال کمی داشتم؛ از آنجایی که ایشان جنبش مردمی امل را در لبنان تاسیس کرده بودند، هنگام جنگ تحمیلی که به لبنان آمده بود تا بچه های سپاه که در حال آموزش به نیروهای لبنانی بودند را برای حضور در جبهه ها به ایران برگرداند، مردم لبنان نسبت به او و ایران یک احساس تعهد و مودت خاصی داشتند. هنگام بازگشت نیروهای سپاه هفتاد دو نفر از رزمندگان لبنانی نیز همراه آنها به ایران می آیند که یکی از آنها شیهد علی عباس از فرماندهان جنبش امل و همراهان دکتر چمران در تاسیس این جنبش بود.

حجت الاسلام محمد مرتضی افزود: شهید چمران و رزمندگانی که قرار بود برای حضور در جبهه های جنگ به ایران بروند، چند روزی را در منزل ما بودند و پس از آن به ایران آمدند که علی عباس پس از مدتی در جبهه‌ها به شهادت می‌رسد و اکنون در بهشت زهرای تهران دفن هستند. از آن دوران این خاطره را من به یاد دارم که دکتر چمران با برخی از همراهان به منزل ما آمدند و با تعدادی از بچه های لبنان به ایران بازگشتند و در جبهه ها حضور یافتند و هنگامی هم که دکتر چمران به شهادت رسید برادر ایشان چندبار به لبنان و منزل پدر من آمد و ملاقت‌های خوبی را هم داشتند.

فرزند علامه سید جعفر مرتضی در ارتباط با جایگاه شهید چمران در بین مردم لبنان توضیح داد: باید بگویم که دکتر چمران در لبنان جزیی از وجود، حیثیت و هویت لبنانی ها به شمار می رود و مردم لبنان او را نه ایرانی که لبنانی می دانند، شهید چمران لبنانی است، بیشتر از لبنانی ها؛ در واقع آنها یک محبت و صمیمیت ویژه‌ای را نسبت به دکتر چمران دارند که گمان نمی رود مشابه و نمونه این محبت و صمیمیت در هیچ جای دنیا بین دو طرفی ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: یاد و خاطره دکتر چمران در آن برهه، یک سرمشق و الگو برای جوانان لبنانی در مقابله با اسرائیل بوده و تا به امروز ادامه یافته است که می‌بینیم امروز برپایه همان آموزش ها و جمع آوری بچه های مؤمن به گرد هم توسط شهید چمران، پیروزی نصیب برادران ما شده است.

حجت الاسلام مرتضی تاکید کرد: در مجموع مردم لبنان به شهید چمران نگاه بسیار مثبتی دارند و هنگامی که نام چمران برده می‌شود گویی نام لبنان را می‌برید؛ همانگونه که امام موسی صدر الگو و نماد لبنان و در نزد مردم این کشور محبوب است، شهید چمران نیز الگو و نماد لبنان است و لبنانی‌ها او را به همان اندازه امام موسی صدر دوست می دارند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.