عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر قرار باشد آژانس در زمین آمریکا و رژیم صهیونیستی بازی و برای فشار بر ایران سندسازی کند دلیل ندارد که ما رفتاری حقوقی در همکاری با آن داشته باشیم، گفت: زمان آنست که به خروج از پروتکل الحاقی و حتی «ان‌پی‌تی» بطور جدی فکر کنیم.

تروئیکای اروپایی یک بار دیگر مردود شد/ باید به همکاری فرا پادمانی با آژانس خاتمه دهیم

قدس آنلاین: مهدی سعادتی در گفتگو با خبرنگار ما درباره قطعنامه خارج از عرف شورای حکام علیه کشورمان و درخواست دسترسی‌های فرا پادمانی و فراپروتکلی بر مبنای ادعاهای رژیم صهیونیستی و سروریس جاسوسی این کشور و نقش تروئیکای اروپایی در پیشبرد این نقشه با حمایت آمریکا اظهار داشت: سه اصل مهم در سیاست خارج ما یعنی عزت حکمت و مصلحت که از سوی رهبری بارها مورد تاکید قرار گرفته ایجاب می‌کند تا واکنشی درخور نسبت به این عهد شکنی و رفتار خلاف توافقات میان ما با آژانس و کشورهای اروپایی در برجام نشان دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: عزت نظام در این است که مقابل این زیاده خواهی دشمنان از جمله آمریکا و اسرائیل و اروپایی‌ها که چهره اصلی خود را در این ماجرا نشان دادند بایستیم. ما باید حرف آخر را همان اول می‌زدیم تا کار به اینجا نمی‌کشید که با طناب اروپایی‌ها در چاه برجام بمانیم و نارو بخوریم.

نماینده مردم بابل با بیان اینکه تا حالا هم که به تعهداتمان پایبند بودیم برای اثبات حقانیت‌مان بوده، اظهار داشت: از این به بعد ادامه این روش نه به مصلحت کشور است و نه در مسیر عزت و حکمت و حالا این موضوع به کسانی که طرفدار معامله با اروپا و غرب بودند ثابت شد که اروپایی‌ها و غربی‌ها قابل اعتماد نیستند.

سعادتی با یادآوری اینکه آژانس تا پیش از آمدن آقای گروسی ۱۷ بار تایید کرده بود که ما به برجام و تعهدات فنی خود پایبند بوده‌ایم، گفت: چه شده که به یک باره ظرف چند ماه رفتار و نگاه آژانس تا این حد تغییر کرده است و به خواست اسرائیل و آمریکا توافق ۵ ساله  و پرونده‌ای را که مختومه اعلام شده بود آنهم بدن هیچ سند و دلیل حقوقی و قابل اعتنایی و با نقض همه رویه های خود در سوال و گزارش دادن و رای گیری در شورای حکام، می‌خواهد باز کند؟

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که در آژانس اتفاقی افتاده و پشت پرده موضوعاتی در جریان است. اتفاقا نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش از توافق پشت پرده با آژانس و آمریکا برای فشار بر ایران سخن گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ادامه همکاری به این شکل با آژانس معقول نیست، تصریح کرد:  ما باید از این سطح همکاری عقب بکشیم و حداقل از اجرای پروتکل الحاقی یا حتی پادمان خارج شویم. اگر قرار باشد آژانس در دام آمریکا و اسرائیل بیفتد و سیاسی رفتار کند دلیلی ندارد که ما رفتار حقوقی و همکاری فرا پادمانی در این سطح با آن داشته باشیم.

نماینده مردم بابل خاطرنشان کرد: وقتی کشورهایی که دارای هزاران سلاح هسته‌ای هستند و یا رژیم صهیونیستی که حتی عضو ان‌پی‌تی و آژانس نیست و تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، با اسناد ساختگی و جاسوسی دست به پرونده سازی علیه ما می‌زند و آژانس هم به این ادعای نامعتبر استناد می‌کند؛ چه توجیهی دارد که ما همکاری‌های فرا پادمانی با آژانس داشته باشیم؟.

وی با بیان اینکه ما علی‌رغم اینکه به همه تعهدات پایبند بودیم و همکاری ها و امتیازهایی که در برجام دادیم پاسخ متناسب ندیدیم، گفت:  ما هر جا ضعیف برخورد کردیم دشمن پیشروی کرده و هر کجا با اقتدار رفتار کردیم دشمن عقب نشینی کرده است. معتقدم باید تصمیم جدی بگیرم و از آژانس خارج شویم.

وی در مورد بازخورد این اقدام آژانس در همکاری اعضا با آن در آینده و خطر تکرار این بدعت در مورد دیگر اعضا هم تصریح کرد: اولین بار نیست که ما را محکوم می کنند. این رفتار دوگانه و ادعاهای نادرست سالها در آژانس بخاطر ماهیت وابسته آن وجود داشته اما بعد از برجام این اولین انحراف اساسی آژانس از ماهیت فنی خودش بود که قابل تجزیه و تحلیل است.

سعادتی اظهار داشت: آبرو و اعتبار حقوقی و فنی  آژانس و شورای حکام با اقدام روز جمعه و قطعنامه غیر قانونی که علیه ایران صادر کردندلطمه شدیدی خورد و  تا زمانی که آژانس سیاسی رفتار کند و تحت تاثیر قدرتها قرار گیرد و بدون هیچ سند رسمی بخواهد ما را محکوم کند به حیثیت و اعتبار خودش لطمه می زند. و کشورها نسبت به همکاری با آژانس سست می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سه کشور اروپایی با وجود توافق با ما برای برجام تغییر موضع دادند این پالس چه معنایی دارد؟ گفت: تا کنون هم آنها به ظاهر حامی برجام بودند. اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام نقش بازی کردند و وعده دادند که از منافع اقتصادی ما در برجام حمایت و آن‌را تامین می‌کنند تا ما را در این توافق نگه دارند و زمان بخرند و  امتیاز سیاسی بگیرند. امتیاز گرفتند اما به تعهد خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری به دولت گوشزد کردند که به اروپایی ها اعتماد نکند، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها نشان دادند که عملا در کنار آمریکا هستند و این خوب است که دیپلماتها و مذاکره کنندگان برجام بالاخره این‌را فهمیدند و اذعان کردند که اروپایی‌ها همدست ترامپ و رژیم صهیونیستی هستند.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها همیشه در کنار آمریکا بودند و نقش پلیس خوب را بازی می‌کرند. حالا هم وقتی ایران به اقدام آنها در دادن پیش نویس قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام اعتراض می‌کند مزورانه مدعی می‌شوند که این اقدامشان دادن یک امتیاز کوچکتر به ترامپ برای اقناع او و جلوگیری از اقدامات و فشارهای بزرگتر است اما دروغ می‌گویند و در نهایت بازنده این میدنا همین اروپایی‌ها خواهند بود که بیشترین آسیب را خواهند دید. در حقیقت تروئیکای اروپایی یک بار دیگر مردود شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.