انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گرچه دارای نکات و ابعاد مختلفی است، اما کاهش میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات موضوعی بود که واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از سوی تحلیلگران و منتقدان درباره آن مطرح شد.

عملکرد مجلس باید موجب برانگیختن عمومی در انتخابات آینده شود

 قدس آنلاین: انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گرچه دارای نکات و ابعاد مختلفی است، اما کاهش میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات موضوعی بود که واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از سوی تحلیلگران و منتقدان درباره آن مطرح شد. علاوه بر آن، این روزها برخی گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات ۱۴۰۰ را شروع کرده‌اند. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس به بررسی تحلیل انتخابات گذشته و پیش رو پرداختیم.

*یکی از نکات مهم انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، کاهش مشارکت مردم در انتخابات بود. چه عواملی را در این مورد مؤثر می‌دانید؟

کاهش مشارکت مردم عوامل متعدد و پیچیده‌ای دارد و به‌نوعی بی‌اعتمادی عمومی نسبت به عملکرد دولت، مجلس و شوراها نیز در کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار بود. البته در این دوره از انتخابات، شاید نگرانی و ترس از کرونا هم در کاهش مشارکت بی‌تأثیر نبود؛ چون همان روز برگزاری انتخابات اخبار مرتبط با بیماری کرونا به مردم رسیده بود و اطلاع عامه مردم و نگرانی آنان از این موضوع که حضور در پای صندوق رأی موجب ازدحام خواهد شد، در مشارکت کمرنگ آنان نقش داشت؛ اما آنچه در این کاهش اهمیت بسیاری داشت، عملکرد مجلس دهم و دولت در سال‌های اخیر بوده است و متأسفانه هر دو قوه در این سال‌ها عملکرد ضعیفی داشتند. نکته دیگر کاهش حامیان جریان اصلاح‌طلب در انتخابات بود  که به عنوان مثال آقای مجید انصاری از افراد شاخص جریان اصلاح‌طلب و از تهران نامزد نمایندگی مجلس بود، اما تعداد آرای ایشان نسبت به آنچه انتظار می‌رفت بسیار کم بود و تنها حدود ۲۶۰ هزار رأی آورد؛ بنابراین ازاین‌جهت نیز معتقدم عملکرد جریان اصلاح‌طلب نیز در اینکه حامیان آن در انتخابات حضور حداقلی داشته باشند، تأثیر داشت.

*با توجه به انتخاباتی که اسفند سال گذشته پشت سر گذاشتیم، برای انتخابات ۱۴۰۰ چه رویش‌ها و ریزش‌هایی خواهیم داشت و چه نقاط قوت و ضعفی را از همین حالا و با مشاهده شرایط جامعه می‌توان برشمرد؟

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عوامل متعددی بستگی دارد تا بر اساس آن انتخابات پرشور یا با سطح پایین مشارکت رقم بخورد. یکی از مسائل تأثیرگذار این است که اصولاً انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس از اقبال عمومی بیشتری روبه‌رو است؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری انتخاب تنها یک فرد است، اما انتخابات نمایندگان گزینش ۲۹۰ نماینده به‌صورت پراکنده در شهرهای کوچک است و البته در شهرهای بزرگ نیز اصولاً میزان مشارکت نسبت به شهرهای کوچک کمتر است. انتخابات ریاست جمهوری معمولاً با استقبال بیشتری از سوی مردم روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود افراد بیشتری در انتخابات آینده مشارکت کنند. عامل دیگر، عملکرد مجلس یازدهم در یک سال آینده است و این عملکرد می‌تواند در افزایش یا کاهش مشارکت اثرگذار باشد. اگر عملکرد مجلس نتواند موجب برانگیختن عمومی شود، بدون شک تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود. البته امیدوارم با توجه به رویکردی که مجلس یازدهم دارد و تمرکز خود را بر حل مشکلات اقتصادی مردم قرار داده است، بتواند گام‌هایی را بردارد و از طریق اجرای طرح و برنامه‌های سازنده به‌نوعی مردم را برای حضور در انتخابات امیدوار کند.

عامل دیگر، اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم است. شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم پیش از انتخابات مجلس یازدهم از وضعیت مناسبی برخوردار نبود و مردم از یک طرف تحت‌فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها قرار داشتند و از سوی دیگر شاهد تدابیر غلط و سوء مدیریت‌ها در حوزه اقتصاد بودند؛ بنابراین اگر مجلس یازدهم بتواند تحرکی را از خود نشان بدهد که امیدآفرین باشد، قطعاً در جلب اعتماد عمومی مؤثر است و موجب افزایش استقبال از انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

همچنین، دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا باید برای انتخابات بعدی انگیزه لازم را داشته باشند و برای جذب مشارکت، برنامه و نامزدهای مناسبی معرفی کنند.

*به نظرتان نامزدهای احتمالی که قرار است در انتخابات آینده شرکت کنند، باید روی چه موضوعات و برنامه‌هایی تأکید داشته باشند تا میزان موفقیت و امکان رأی آوری خودشان را بالا ببرند؟

کسانی باید نامزد شوند که نیازی به دیکته دیگران نداشته باشند. به‌عبارت‌دیگر کسانی باید کاندیدا شوند که دارای اندیشه و تدبیر برای مدیریت اجرایی کشور باشند. اگر فردی از چنین خصوصیتی برخوردار باشد، امکان مدیریت کشور را دارد، در غیر این صورت باید تابع فهم و اندیشه دیگران باشد که در این صورت نمی‌تواند مدیریت کشور را به‌درستی راهبری کند.

نکته سوم، داشتن تجربه مدیریتی موفق در کارنامه عملکردی فردی است که قصد کاندیداتوری دارد. چهارم اینکه، توانایی تحول‌آفرینی در کشور به‌خصوص در عرصه اقتصادی و فرهنگ با برنامه ریزی مناسب داشته باشد؛ چون شرایط کنونی جامعه نیازمند تغییر و تحولات بنیادین است. مورد دیگر اینکه، سوابق، مواضع، علایق و صلاحیت‌های فرد حاکی از شایستگی‌های او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری باشد، البته اینکه چه کسی رأی آور است، نیازمند داشتن شاخص‌های دیگری نیز هست. یکی از شاخص‌های مهم رأی آوری، شهرت ملی است و کسانی می‌توانند رأی آور باشند که شناخته‌شده باشند. علاوه بر آن، باید دارای محبوبیت ملی و روحیه مردمی باشد و محبوبیت حداقلی در میان مردم کسب کرده باشد تا بتواند به میدان انتخابات ورود کند. همچنین، داشتن پشتوانه و حمایت احزاب، شخصیت‌های مذهبی و سیاسی نیز اهمیت دارد و بدین ترتیب اگر تمامی این موارد در فردی جمع باشد، شانس موفقیت وی بالاتر می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.