با افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ صورت گرفت محبوبه علیپور: استان خراسان رضوی و برخی مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به علت روند شیوع کرونا در شرایط هشدار قرار گرفته‌اند.

مشهد در شرایط هشدار کرونایی

قدس آنلاین: مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قطعیت درباره وضعیت قرمز شیوع کرونا در مشهد به خبرنگار ما گفت: عدم رعایت موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی موجب افزایش چشمگیر مبتلایان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: علاوه بر مشهد شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، بجستان و گناباد نیز از نظر کرونا وضعیت قرمز دارند و ۱۴ شهرستان استان در وضعیت سفید و ۱۲ شهرستان در وضعیت زرد هستند. چنان که خوشبختانه بردسکن که در روزهای گذشته در شرایط زرد و کم‌خطر قرار داشت به منطقه سفید تغییر وضعیت داده است.

وی همچنین اظهار کرد: هم‌استانی‌های ما می‌توانند با مراجعه به سایت «ماسک» نسبت به وضعیت منطقه زندگی خود در زمینه شیوع کرونا آگاه شوند. همچنین نحوه ارزیابی و تعیین وضعیت پرخطر مناطق شهر مشهد نیز در سامانه اطلاع‌رسانی، خودارزیابی و ثبت بیماران کرونا، براساس اطلاعاتی است که مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی از محل سکونت خود اعلام کرده‌اند.

شایان ذکر است، براساس دستورالعمل‌های صادر شده، چنانچه متوسط تعداد بستری در ۱۰هزار نفر کمتر از یک نفر باشد وضعیت سفید تلقی شده و اگر بین یک تا سه مورد باشد زرد به شمار می‌آید. همچنین بیشتر از سه بیمار بستری در ۱۰ هزار نفر را قرمز می‌دانند.

*ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای غلبه بر کرونا

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه از اول تیر ماه با دستور رئیس دانشگاه، ۵۰ درصد ظرفیت تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش به بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: علاوه بر این تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش موظف به رعایت تریاژ دو سطحی هستند.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی با بیان اینکه با وجود پیش‌بینی‌های ابتدایی در زمینه بیماری کووید۱۹ و کاهش آمارها در فصل گرما اما این پیش‌بینی‌ها صحیح نبود و در دو هفته اخیر آمار ابتلای بیماران سرپایی و بستری در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به طور چشمگیری افزایش یافته است، تأکید کرد: در حال حاضر باید برنامه ریزی‌های مدون طولانی‌مدت برای مدیریت درمان کرونا صورت گیرد تا بتوان با کمترین آسیب از این بحران عبور کرد.

وی افزود: در حال حاضر حداکثر ظرفیت آزمایش‌های PCR در دانشگاه ۶۰۰ الی ۷۰۰ مورد در روز است که باید این میزان را در مدت زمان کوتاه به یک هزار مورد در روز و در آینده به ۲هزار آزمایش در روز رساند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه آزمایشگاه خصوصی در این حوزه فعال شده‌اند و به زودی آزمایشگاه بیمارستان رضوی نیز در این حوزه فعال خواهد شد، افزود: همچنین افزایش ظرفیت آزمایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) به ۵۰۰ مورد در روز از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در راستای دستیابی به انجام روزانه یک هزار آزمایش کرونا به شمار می‌رود.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجام سی‌تی اسکن برای بیماران را از دیگر راهکارهای تشخیصی بیماری کووید ۱۹ برشمرد و گفت: بر این اساس باید در زمینه تسهیل در ارائه خدمات و همچنین جلوگیری از انجام سی‌تی اسکن‌های غیرضروری دستورالعمل‌های مورد نظر تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان داخلی بیمارستان امام رضا(ع) نیز از روز گذشته فعال شده است خاطرنشان کرد: این ساختمان حداکثر ظرفیت آن ۱۵۰ تخت بستری است که می‌تواند به عنوان یک پیشتیبان برای اورژانس عدالتیان عمل کند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیمارستان قائم(عج) نیز مکلف شده است ۲۴ تخت بستری و هشت تخت مراقبت‌های ویژه را برای پشتیبان کرونا اختصاص دهد که از امروز راه‌اندازی خواهد شد.

گفتنی است، ۷۵ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.