معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از کاهش یک‌هزار واحدی آمار واحدهای صنعتی تعطیل شده در مدت یک سال گذشته خبر داد.

کاهش جهشی واحدهای تولیدی تعطیل شده

 فرزانه‌غلامی/

 معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از کاهش یک‌هزار واحدی آمار واحدهای صنعتی تعطیل شده در مدت یک سال گذشته خبر داد.

سعید زرندی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص آخرین آمار این واحدها و اینکه برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن در سال جاری به چه صورت خواهد بود، گفت: تعداد واحدهای تعطیل شده از ۱۰هزار و ۸۰۰واحد در سال گذشته به ۹هزار و ۸۰۰ واحد کاهش یافته است. نگاه ما در سال جاری، بهره‌وری هر چه بیشتر سرمایه است و بر همین اساس تکمیل ظرفیت‌های خالی در اولویت ماست، سپس سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت. معتقدیم سرمایه کشور نباید صرف دیوارسازی، زمین‌سازی و سوله‌سازی شود، بنابراین تکمیل طرح‌های راکد و نیمه‌تمام را در سال جاری پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هر ساعت ۶۹میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، حال آن که کشور با کمبود نقدینگی مواجه است. این یعنی با پارادوکسی در حوزه تأمین مالی و نقدینگی روبه‌رو هستیم. خوشبختانه امسال فرصتی طلایی در بازارسرمایه  بدست آمده، بر همین اساس ۱۰۰شرکت بزرگ صنعتی یا اوراق منتشر خواهند کرد و یا به صورت عرضه اولیه واگذار خواهند شد. البته در سه ماه ابتدایی سال، سه شرکت بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق، یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تأمین سرمایه داشته‌اند.

به گفته وی، امروز کشور به نقدینگی ۵۲۵هزار میلیارد تومانی نیازمند است و سیستم بانکی حداکثر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را می‌تواند تأمین کند.

** تحول بزرگ بورسی

وی گفت: در صورت آمادگی شرکت‌های صنعتی و همراهی بورس، براساس برنامه‌ریزی، هفته‌ای یک شرکت تولیدی در بورس عرضه اولیه یا انتشار اوراق خواهد داشت. ۳هزار و ۸۰۰ شرکت هدف‌گذاری شده که ۱۴۸شرکت برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرده‌اند که این اتفاق، تحولی بزرگ در تأمین مالی شرکت‌ها خواهد بود.

زرندی همچنین به رشد ۱/۲درصدی بخش صنعت و ۹/۱درصدی بخش معدن در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: این رشد، نتیجه به ثبات رسیدن اقتصاد کلان در ۶ ماهه دوم سال قبل، دور شدن از تکانه‌های ارزی و سیاست‌هایی نظیر ممنوعیت واردات، بوده است. لازم است از مردم به خاطر خرید بیشتر کالاهای تولید داخل به‌خصوص کالاهای نساجی و لوازم‌خانگی تشکر کنیم.

**قیمت ارز چقدر موجب افزایش قیمت شد؟

وی ادامه داد: رشد ۱۰۰درصدی نرخ ارز قیمت کالاهای وارداتی و شاخص قیمت تولیدکننده را به ترتیب ۸۱ و ۴۶درصد افزایش خواهد داد. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صمت، در ۶ ماهه دوم سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، از ۴۴ قلم کالای‌ صنعتی، ۱۶ قلم کالا از جمله یخچال، محصولات پتروشیمی، ماشین لباسشویی، یخچال‌فریزر، سیمان و کامیون با رشد همراه بوده است. زرندی همچنین به تولید ۷۹میلیون ماسک، ۲۷۱میلیون جفت دستکش و ۲۲۸ میلیون لیتر الکل در کشور و از اسفند ماه ۹۸ تاکنون خبر داد.

** پویش تولید، اشتغال و صادرات

وی گفت: ۲۰۰ پروژه بزرگ صنعتی، معدنی و بازرگانی تا سال آینده در قالب پویش هفتگی «تولید مستمر- اشتغال مؤثر- صادرات پایدار» به بهره‌برداری خواهند رسید که برای این پروژه‌ها حدود ۱۶۹هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که برای ۴۱هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

براساس اظهارات معاون طرح و برنامه وزارت صمت، از نظر آماری، استان کرمان با ۲۶پروژه و از نظر حجم سرمایه‌گذاری استان خوزستان با ۳۶هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را در این طرح‌های ملی دارند که شاخصه‌هایی از قبیل تکمیل زنجیره ارزش، کاهش واردات، صادرات‌محوری، استفاده از فناوری و کمک به رفع محرومیت، برای آن تعریف شده است.

** ۴۰ برنامه در هفت محور

براساس آمار ارائه ‌شده از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صمت، در سال جاری ۴۰برنامه در هفت محور در این حوزه تعریف شده که ۲۴ طرح از آن متعلق به سال گذشته با رویکردی سه‌ساله است.

زرندی در تشریح این برنامه‌ها گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و فعال‌سازی ۲هزار و ۲۰۰ واحد خالی، تکمیل نهضت ساخت داخل با کاهش ۲/۳ میلیارد دلاری ارزبری،   مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با ایجاد محدودیت وارداتی برای بیش از ۲هزار و ۵۰۰ ردیف کالایی و تمرکز صادرات بر ۱۵ کشور همسایه و اضافه شدن  چین و هند از مهم‌ترین این برنامه‌هاست، ضمن اینکه در حوزه معدن هم پنج برنامه تعریف شده که راه‌اندازی یک‌هزار و ۲۰ معدن کوچک غیرفعال در سراسر کشور مدنظر خواهد بود.

به گفته وی، در سال جاری ۳۰میلیارد دلار برای بخش صنعت کشور در نظر گرفته شده که در سناریوهای مختلف صرف تأمین مواد اولیه، مواد واسطه‌ای، کالاهای نیم‌ساخته، ماشین‌آلات و تجهیزات خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.