در حالی که وعده‌های مختلفی از بازگشایی سینماها در زمان‌های مختلف و اکران فیلم‌های جدید داده شد اما اغلب این طرح‌ها شکست خوردند و فعلاً فیلم‌های اکران شده به سینماها بازگشتند.

سرگردانی اکران زیر سایه سنگین کرونا

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پس از چهارماه از بسته شدن سینماهای کشور و سایر مراکز فرهنگی طی اطلاعیه‌ای که اخیراً توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد وعده بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر از امروز محقق شد.

تصمیمی که هنوز هم بر سر درستی آن توسط اهالی سینما، کارشناسان و البته صاحبان فیلم‌ها و سینماداران جای سوال و تردید وجود دارد و با اتفاقات پیش آمده طی روزهای گذشته و انصراف فیلم‌هایی که برای بازگشایی سینماها انتخاب شده بودند، وضعیت پیچیده‌تر شد.

ضمن این که طی چندماه گذشته تصمیمات متعدد و ناموفقی گرفته شده بود که در مرحله ایده باقی ماند و به اجرا هم نرسید. نمونه آن بازگشایی سینماها در شهرهای وضعیت سفید بود که اوایل خردادماه اعلام و کلید خوردن آن منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعیین فاصله اجتماعی شده بود اما ظاهراً مسئولان سینمایی فراموش کرده بودند که این سالن‌های یک خط در میان در برخی شهرها که عموماً بسیاری از آنها یک سالن سینما هم ندارند قرار است کدام فیلم را نمایش دهند؟!

پس از این که این طرح اجرا نشده عملاً به فراموشی سپرده شد با تصمیم بازگشایی سینماها همزمان با آغاز تابستان، سازمان سینمایی دست به کار شد و مذاکراتی را با دو فیلم آغاز کرد.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی هم از اکران دو فیلم «خوب بد جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ارشاد خبر داد که پس از صحبت با صاحبان این دو اثر، فیلم‌های فوق از سوی شورا برای اکران مورد تأیید و قطعی اعلام شد. 

رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده «شنای پروانه» نیز با اعلام این خبر درباره اکران این فیلم سینمایی گفته بود قرار بر این است «شنای پروانه» از اول تابستان همزمان با بازگشایی سینماها، بر پرده سینماها نمایش داده شود. روزهایی که به واسطه شیوع کرونا در آن به سر می‌بریم دورانی تاریخی است و ما هم برای اکران فیلم باید تصمیمی تاریخی می‌گرفتیم؛ به همین دلیل توانستم سرمایه‌گذار فیلم (محمدصادق رنجکشان) را راضی کنم تا «شنای پروانه» در این مقطع اکران شود. «شنای پروانه» که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود برای دوباره زنده شدن سینما به خود مردم تقدیم می‌شود.

اما مدتی نگذشت که صدرعاملی حرف‌های تازه‌ای برای رسانه‌ها داشت. در کمتر از چند روز مانده به اکران این فیلم و در حالی که بلیت فروشی آن در سامانه‌های آنلاین در حال انجام بود خبر داد که از اکران این فیلم صرف نظر کرده است. او در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد: فعلاً از اکران فیلم خود در اولین روز تابستان معذور است و با توجه به اینکه قرار بود شرایط و تمهیداتی برای اکران این فیلم فراهم شود و تاکنون فراهم نشده است، فیلم را اکران نخواهد کرد.

او از حمایت‌های سازمان سینمایی و شهرداری تهران و جلسه‌ای که با انتظامی رییس سازمان سینمایی و حناچی شهردار تهران و اعضای هیئت مدیره خانه سینما در راستای فراهم آوردن شرایط اکران داشته، خبر داد اما به دلیل این که این هیچ کدام از قرارها به سرانجام نرسیده است، اکران فیلم را هم منتفی شده قلمداد کرد.

دیگر فیلم اکران تیرماه «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی بود که تنها یک روز مانده به آغاز بازگشایی سینماها محسن چگینی تهیه کننده فیلم با انتشار متنی در فضای مجازی از اکران این فیلم انصراف داد. چگینی هم علت این انصراف را برآورده نشدن برخی خواسته‌های عوامل فیلم برای اکران «خوب، بد، جلف ۲» در این مقطع زمانی عنوان کرده است.

گرچه تا عصر روز گذشته سازمان سینمایی و بسیاری از سینماداران پاسخگوی وضعیت اکران فیلم‌های جدید نبودند اما شب گذشته سازمان سینمایی بدون اعلام فیلم‌های جدید و قطعی اکران، در اطلاعیه‌ای از آغاز فعالیت سالن‌های سینمایی پس از ۴ ماه تعطیلی با نمایش فیلم‌های اکران اسفند ۹۸ خبر داد.

در متن اطلاعیه روابط عمومی سازمان سینمایی آمده است: براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، سینماها با ظرفیت حداکثر ۵۰ درصد صندلی فعالیت خود را با ادامه اکران فیلم‌های در حال نمایش ابتدای اسفندماه آغاز خواهند کرد. با توجه به انصراف شفاهی و رسانه‌ای دو فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» و «شنای پروانه» در اسرع وقت با هماهنگی شورای صنفی نمایش دو فیلم جدید انتخاب و معرفی خواهند شد.

حال سوال اینجاست که با وجود افزایش هزینه‌ها در سالن‌های سینمایی به منظور رعایت هرچه بیشتر موارد بهداشتی و از سویی دیگر کاهش تعداد مخاطبان در هر سانس با استناد به پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و از سویی دیگر خالی بودن سالن‌ها از فیلم‌های جدید وضعیت سینما چگونه پیش خواهد رفت!

این درحالی است که وضعیت کرونا در برخی استان‌ها نسبت به هفته‌های اخیر اوج گرفته و تعداد استان‌های دارای وضعیت قرمز نیز افزایش یافته است و از طرفی دیگر نگرانی‌ها بابت افزایش مبتلایان و حتی هشدار از سوی ستاد کرونا و وزارت بهداشت مبنی بر امکان بازگشت محدودیت‌ها شنیده می‌شود و همچنان وجود دارد.

با این حال در همین وضعیت فعلی هم باید شرایط را به گونه‌ای پیش برد که کمترین ضرر متوجه فیلم‌های سینمایی شود، چه بسا که با شرایط فعلی و امکان تغییر مجدد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با کاهش استقبال مردم مواجه باشیم و از طرفی دیگر فیلمسازان هم در هر شرایطی به اکران فیلم‌هایشان رضایت نمی‌دهند و ممکن است سینماداران هم هزینه‌های بازگشایی سینما را بیش از ضرر تعطیلی آن بدانند. این در حالی است که سینما هم همچون دیگر بخش‌ها تاکنون با ضرر و زیان‌های بسیاری مواجه شده و تا این لحظه هم آسیب‌هایی همچون قاچاق فیلم‌های اکران آنلاین و بحث فیلم‌سوزی و ترافیک اکران فیلم‌ها حداقل در یک سال آینده آن را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد بهتر بود بازگشایی سینماها در شرایط فعلی از همان ابتدا هم با نمایش فیلم‌های به نمایش درآمده در اسفندماه گذشته کلید می‌خورد و طی این مدت ارزیابی دقیقی از میزان استقبال مخاطبان، شرایط سینماها در موقعیت جدید و همسو شدن با دوران بازگشایی سینما و پروتکل‌های جدید صورت می‌گرفت و با توجه‌ به داده‌های تجربه شده برای چینش اکران فیلم‌های جدید تصمیم گیری می‌شد تا این که برخی فیلم‌ها به استناد موافقت در جلسات و اخذ قول حمایت از آثارشان به طور رسمی از اکران خبر دهند و مردم نیز به اعتماد آنها بلیت خریداری کرده و اما در آستانه اکران تصمیمات صاحبان فیلم تغییر کند که همه این موارد محصول بی‌برنامگی و بی‌نظمی در سازمان سینمایی است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.