مازندران- خورشیدگرفتگی روز یک‌شنبه یکم تیر در سراسر کشور نه‌تنها مشتاقان بسیاری را برای ثبت و ضبط این واقعه به دورهم جمع کرد بلکه فرصتی نیز برای نجوم شناسان و متولیان امر فراهم ساخت تا یک‌بار دیگر امکانات خود را در چنین مواقعی محک بزنند.

چشم های رصدخانه آلاشت به روی آسمان بسته است؛ رصد خانه شمال کشور در انتظار بازگشایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: روز یک‌شنبه بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم و مسئولان مانند آنچه که در پارکینگ دوم بابلسر رخ داد، کمپی را ایجاد و تلسکوپ خورشیدی را نصب کردند تا علاقه‌مندان بتوانند خورشیدگرفتگی را مشاهده کنند و این تلاش‌ها در حالی اتفاق افتاد که استان مازندران در منطقه آلاشت دارای یک رصدخانه است که سال‌ها درب آن بر روی هیچ علاقه‌مندی باز نشده و هم چنان بدون استفاده مانده است.

رصدخانه منزوی

قفل رصدخانه آلاشت که یکی از ۱۴ رصدخانه کشور محسوب می‌شود، بااینکه چند سال پیش تلسکوپی خورشیدی برای آن خریداری شد تا در روز هم با رصد خورشید فعالیت داشته باشد، مانند ماه‌های اخیر همچنان بسته است.

اگرچه در طی سال‌های اخیر این رصدخانه مشتریان و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کرده و بسیاری از علاقه‌مندان حاضر بودند تا صدها پله را بپیمایند تا به این رصدخانه برسند اما به دلایل نامعلوم مسئولان تصمیم گرفتند تا در این رصدخانه را گل بگیرند.

اگرچه مدیریت شهری آلاشت برای خارج کردن این رصدخانه از رکود در چند نوبت، تصمیم گرفت تا بهره‌برداری از امکانات این مجموعه را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند اما این رصدخانه کماکان واگذار نشده است.

گردش علمی و تفریحی

باوجوداینکه مدت مدیدی است درهای این رصدخانه بسته است اما هنوز بسیاری از گردشگران تعداد ۳۶۵ پله را طی می‌کنند تا خود را به رصدخانه آلاشت برسانند و از منظره بی‌نظیر آن و بر فراز ابرها لذت ببرند.

بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان درحالی‌که این تجهیزات می‌تواند علاوه بر استفاده‌های علمی کاربرد بسیار مناسبی برای درآمدزایی باوجود استقبال گردشگران داشته باشد اما تمام این امکانات بلااستفاده مانده است.

قفل رصدخانه آلاشت که یکی از ۱۴ رصدخانه کشور محسوب می‌شود، بااینکه چند سال پیش تلسکوپی خورشیدی برای آن خریداری شد تا در روز هم با رصد خورشید فعالیت داشته باشد، مانند ماه‌های اخیر همچنان بسته است

رصدخانه‌ای که ۱۳ سال پیش مراسم افتتاح آن با حضور پروفسور احمد دالکی پدر نجوم ایران و برخی چهره‌های شاخص علمی برگزار شد حالا خاک می‌خورد.

رصدخانه واگذار می‌شود

در همین رابطه شهردار آلاشت در خصوص تعطیلی این رصدخانه به رسانه‌ها گفت: سال گذشته فعالیت رصدخانه در هر شب با احتساب همه هزینه‌ها بیش از ۱۱۰ هزار تومان برای شهرداری تمام می‌شد، اما درآمد رصدخانه در بسیاری از شب‌ها صفر بود و مجموع درآمد شهرداری از رصدخانه در یک سال به سه میلیون تومان هم نرسید.

عبدالکریم پهلوان بابیان اینکه  گنبد رصدخانه چندی پیش ‌براثر تندباد آسیب جدی دید افزود: با توجه به حساسیت بالای گنبد برای چرخیدن روی ریل، به حضور کارشناس و متخصص این حوزه نیاز است که پیگیری کرده‌ایم تا به‌زودی سازنده گنبد برای ترمیم آن به آلاشت بیاید.

وی بابیان اینکه قرارداد واگذاری به بخش خصوصی تنظیم‌شده افزود:  قرارداد فعلاً پنج‌ساله است و که با امکانات موجود در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و قرار شد که سرمایه‌گذار با برای نصب و بهره‌برداری تلسکوپ خورشیدی اقدام کند.

وی ادامه داد: طبق قرارداد، رصدخانه باید در همه‌روزه‌ای نیمه نخست سال که امکان رصد وجود دارد باز باشد و در نیمه دوم سال نیز دست‌کم سه روز در هفته فعالیت داشته باشد.

وی افزود: بااینکه کارشناس دادگستری نرخ اجاره رصدخانه را ماهانه دومیلیون تومان در نظر گرفت، باهدف حمایت از سرمایه‌گذار برای رونق گرفتن رصدخانه، نرخ اجاره را ۵۰ درصد کاهش دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا رحمانی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعا نمیدونم کدوم مسئولی چنین چیزی را تو الاشت بنا کرد . اصولا رصد خانه تو مناطق خشک و بیابانی بنا میشه من الان چند بار میرم و به من میگن که به دلیل مشکلات هوا نمیشه چیزی رو رویت کرد . چرا مسئولین قبل از انجام کار و هزینه به فکر چنین مسائلی نبودن و بیت المال را حرام کرده اند . واقعا جای تاسفه