رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به دلیل اصلی رشد قیمت‌ها از دولت خواست تا نه فقط ۳۰ درصد بلکه تمام مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها را در بورس عرضه کند و مواد اولیه را به کارخانه ها بفروشد این کار منجر به ثبات بازار لوازم خانگی و کاهش قیمت ها خواهد شد.

تمام مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها باید در بورس عرضه شود/ دولت به کارخانه‌ها برای تأمین مواد اولیه کمک کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ آنگونه که تقویم نشان می‌دهد امروز (یکشنبه-۴تیرماه۱۳۹۹) «روز ملی اصناف» نامگذاری شده است؛ بی شک در شرایطی که اقتصاد امروز کشور که از سویی به دلیل تبعات رکود تورمی ناشی از تحریم مشکلات خاص خود را داشت و از طرفی به دلیل شیوع ویروس کرونا شاید بسیاری از کسبه نفس‌های آخر فعالیتشان را می‌کشند، صاحبان اصناف با خیل عظیمی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از ورشکستگی، اقساط معوق، مالیات گرفته تا حق بیمه‌ای که باید به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند.

قدس آنلاین به مناسبت «روز ملی اصناف» پای صحبت «سید مرتضی میری» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نشسته است که از رویکرد دولت نسبت به این صنف گلایه‌های فراوانی دارد. مشروح صحبت‌های رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی را در ادامه می‌خوانید.

تمام مواد اولیه مورد نیاز لوازم خانگی در بورس عرضه شود

«سید مرتضی میری» در پاسخ به این پرسش قدس آنلاین که خواسته این روزهای اصناف از دولت چیست و صنف لوازم خانگی چه انتظاراتی دارند، گفت: کمک به کارخانه‌های تولیدی و در گام دوم دادن مواد اولیه که اکثر لوازم خانگی ما مواد اولیه اش‌ایرانی است. این مواد اولیه از کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه، مس سرچشمه و از صنایع مس شهید باهنر و دیگر کارخانه‌های داخلی همچون پتروشیمی‌ها است؛  ۷۰ درصد ساخت کالایی مثل یخچال یا لباس‌شویی خوشبختانه با مواد اولیه ایرانی تولید می‌شوند،  سؤال ما از دولت این است که چرا باید فقط ۳۰ درصد این مواد اولیه در بورس عرضه شود؟ کل این مواد اولیه در بورس عرضه شود با اولویت بندی که دولت برای فروش این سهم‌ها در نظر خواهد گرفت تا اولویت برای کارخانه ها باشد؛ دولت باید این مواد را از طریق بورس به اهلش بفروشد نه اینکه کسی که می‌خواهد کالا را بخرد و انبار کند و در بازار دیگر به فروش برساند؛ اگر این کار صورت بگیرد به نظر ما هم بازار لوازم خانگی ثباتی پیدا خواهد کرد و هم قیمت این کالاها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در رابطه با آخرین اخبار از ارز نیمایی یا صادراتی که قرار بود دولت برای خرید مواد اولیه لوازم خانگی اختصاص دهد هم گفت: طبق صحبت آقای «مدرس خیابانی» ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار شد به لوازم خانگی ارز نیمایی و صادراتی اختصاص داده شود. طبق گفته‌های ۱۰ روز قبل ایشان قرار بود این ارز اختصاص یابد اما در حال حاضر گویا به دلایلی اختصاص این ارز در بانک مرکزی با مشکلاتی مواجه شده است اما طبق شنیده‌ها روند اختصاص این ارز در حال انجام است.

علت رشد قیمت لوازم خانگی

میری علت رشد قیمت لوازم خانگی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: تغییر قیمت ارز، گرانی مواد اولیه از سوی دولت و عدم تخصیص ارز برای واردات برخی قطعات، از عوامل اصلی این امر است. متأسفانه لوازم خانگی به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مستقیماً از نرخ ارز تبعیت می‌کند و البته این نقص بزرگ اقتصاد ایران است که اکثر کالاهایی که ارتباطی به قیمت ارز هم ندارد با نوسانات آن قیمت گذاری می‌شود.

وی افزود: قیمت لوازم خانگی تا بهمن ماه ۹۸ متعادل بود و  در اسفند ماه هم با شیوع کرونا مغازه‌ها بسته شدند اما در حال حاضر بازار در شرایط «نخریدن» است و مشتری کم شده اما رشد اصلی قیمت‌ها از اردیبهشت رخ داد و متأسفانه بالارفتن نرخ ارز و ندادن ارز نیمایی به کارخانه‌ها در کنار گران‌شدن مواد اولیه، رشد قیمت‌ها را رقم زد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.