حجت الاسلام حریزاوی گفت: مهمترین مزیت و نقطه قوت سازمان تبلیغات اسلامی، حضور نسل جوان مبلغ و مدیران تبلیغی است و عمده مشکل ما نیز فقدان هم افزایی، نبود فعالیت قرارگاهی و کمبود بودجه در مقایسه با حجم بالای هجمه هاست.

نقطه قوت سازمان تبلیغات ورود نسل جوان به حوزه مدیریتی است

قدس آنلاین: سازمان تبلیغات اسلامی اول تیرماه سال ۱۳۶۰ به دستور امام خمینی(ره) به عنوان نهادی مستقل و منسجم با هدف تبلیغ براساس اصول و مبانی اسلامی تحت عنوان «نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی تاسیس شد و سپس در ۱۴ فروردین ۱۳۶۸ باز به دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام داد.

وبگاه اطلاع‌رسانی سازمان تبلیغات اسلامی در معرفی این سازمان می‌نویسد: با حدوث انقلاب و پایه گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهایی که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.

در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول شدند. سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص های اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

در طی سالهایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندی های مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاستهای کلی نظام اسلامی فعالیتهای این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است. در گذشته این سازمان توسط بزرگانی چون: آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله امامی کاشانی، اداره شده است.

پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویاست، و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال ۱۳۸۰ هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌ گیری از ابزارهای جدید و فنآوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، طی حکمی در تاریخ سوم مهرماه سال ۱۳۸۰ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب گردید و پس از اتمام دوره فعالیت وی در مرداد سال ۱۳۹۷، نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد قمی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند.

نظر به اهمیت و حجم برنامه‌های مدون و مصوب و جهت اجرا دقیق و سریع اصلاحات مورد نیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تأسیس مؤسسات تخصصی صورت گرفته است.

به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی با حجت‌ الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی معاون راهبردی و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفت‌وگو و اقدامات، نقاط قوت و مشکلات این سازمان را بررسی کردیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می خوانید:

* ابتدا یک تعریفی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی و فلسفه شکل گیری آن بفرمائید.

** سازمان تبلیغات اسلامی به دستور حضرت امام خمینی(ره) با هدف ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزه با دشمنان انقلاب اسلام پدید آمد و موظف است آن قرائت خاصی را که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از اسلام دارند و عبارت است از اسلام انقلابی، سیاسی و اجتماعی، آن را در سطح جامعه ترویج و گسترش دهند و زمینه ساز تربیت نسل انقلابی شود.

* از زمان تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی تا به امروز، این سازمان تا چه میزان در تحقق اهداف و چشم اندازهای خود موفق بوده است؟

**برای پاسخ به این سؤال لازم است تا حوزه های فعالیتی سازمان را تقسیم کنیم؛ در حورزه تبلیغ چهره به چهره و شبکه های مردمی، سازمان موفقیت بسیار خوبی محقق کرده است، به ویژه آنکه در کنار فعالیت های تبلیغی در سطح شهرها، توسعه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها را تحت عنوان برنامه روحانیون مستقر و پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی داشته ایم و می توانیم بگوئیم که تقریبا تمام نقاط محروم کشور در این حوزه تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی هستند البته نقاط خالی از روحانی هم زیاد داریم اما به اندازه توان و بودجه سازمان بخش بزرگی از این مناطق تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

در حوزه حضور در فضای مجازی و فعالیت‌های تبلیغی ناظر بر ابزارهای جدید هم فعالیت های خوبی انجام شده، اما نسبت به حجم نیاز و سرعت تحولات فضای مجازی بسیار عقب هستیم و طبیعتا هم به تجهیزات نیاز داریم، هم به دانش فنی و هم افزایی یعنی مجموعه‌هایی که زیرساخت‌های فضای مجازی را فراهم می‌کنند باید به نوعی اجازه رقابت و رشد را به مجموعه های جوان انقلابی در این عرصه بدهند، هرچند فعالیت هایی در این راستا انجام شده ولی در حال حاضر توان رقابت وجود ندارد.

* آیا نمونه‌هایی از برنامه و فعالیت‌هایی که در این راستا طراحی شده باشد وجود دارد که به مخاطبان معرفی شود؟

** مؤسسه اطلاع‌رسانی و فرهنگی تبیان یک مؤسسه مرجع در حوزه فعالیت رسانه‌ای محسوب می‌شود که بسیاری از مجموعه های فرهنگی به محصولات آن استناد می کنند، یا در حوزه خبر نیز گروه رسانه‌ای مهر جزو خبرگزاری‌های مطرح کشور است، در حالی که از لحاظ بودجه‌ای شاید یک دهم برخی از خبرگزاری‌های مشابه هزینه می‌کند. در حوزه فیلم های سینمائی و خانگی، کارهایی را در حوزه رقابتی شروع کردیم که انشالله در سالهای آینده اثرات خودش را نشان خواهد داد البته در این حوزه فعالیت‌هایی که انجام شده نسبت به حجم سرمایه گذاری‌هایی که توسط وزارت ارشاد و یا مجموعه‌های مشابه انجام می‌شود، ناچیز است و قدرت رقابتی پایینی داریم. در حوزه رمان و ادبیات، انتشارات مرتبط با حوزه هنری جزو انتشارات موفق محسوب می‌شود مثلاً در حوزه رمان دفاع مقدس سوره مهر یک برند قابل اعتماد برای علاقمندان به رمان و دفاع مقدس است.

*با توجه به گسترش فضای مجازی و فناوری، تغییراتی در شیوه های تبلیغات به وجود آمده و بعضا محتواهای ضد دینی در این فضا گسترش یافته است؛ سازمان تبلیغات اسلامی برای مقابله با این نوع از محتواها چه برنامه هایی را در فضای مجازی در دستور کار داشته است؟

** فضای مجازی چیز جدایی از فضای حقیقی نیست و درواقع انعکاسی از عملکرد ما در فضای حقیقی است؛ تمام خدمات فکری و فرهنگی که در سازمان تبلیغات اسلامی در حال انجام است یک برش مجازی دارد و تمام مبلغین، گروه های تبلیغی و موسسات ما به نوعی در فضای مجازی فعالیت دارند و با تشکیل کانال، گروه، سایت و صفحات کاربری به شدت در حال تلاش و مبارزه در عرصه جهاد فرهنگی و جنگ نرم هستند. سازماندهی حرکت های تبلیغی در فضای مجازی، بخشی از آن برعهده سازمان تبلیغات اسلامی است و بخشی دیگر نیز توسط دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه قم مدیریت می شود که در آنجا بیشتر مبلغین را تحت پوشش قرار می دهد. در حوزه پاسخگویی به شبهات نیز تقسیم کار صورت گرفته و مبلغان ما در قم این کار گسترده و عظیم را برعهده گرفته اند، اما حجم نیاز با حجم توانایی و بودجه ای که در اختیار ما قرار دارد تناسب ندارد و هجمه های دشمن بسیار بالا است؛ به عنوان نمونه الان چند شبکه فارسی زبان در خارج از کشور در حال فعالیت های تبلیغاتی مسموم هستند و در مقابل چقدر ما قدرت رقابت با آنها داریم؟! بنابراین حجم کار سازمان تبلیغات زیاد است اما در مقابل حجم تهاجم هم زیاد است و هیچگاه نباید غفلت کنیم.

* از نظر شما عمده مشکل و نقطه ضعف سازمان تبلیغات اسلامی از یک طرف و از طرف دیگر نقطه قوت و اتکای آن چیست؟

** اگر بخواهیم عمده مشکل حوزه تبلیغ و فرهنگ را نام ببریم می‌توان به فقدان هم افزایی و فعالیت قرارگاهی اشاره کرد، یعنی آنکه دستگاه های فرهنگی زیادی در حال انجام کارهای مشابه هستند اما از یک قرارگاه واحد پیروی نمی‌کنند و فقط هماهنگی های کلی دارند و این هماهنگی ها در حوزه عملیاتی دقیق نیستند؛ این اشکال کلی و اساسی ماست که همه دستگاه‌های فرهنگی از آن رنج می‌بر ند و در کنار آن بودجه و اعتباراتی که باید صورت بگیرد، متناسب با نیاز نیست و توجه بیشتر به این مقوله امری ضروری است. اما اگر بخواهیم مهمترین مزیت و نقطه قوت سازمان تبلیغات اسلامی را مطرح کنیم، آن حضور نسل جوان مبلغ و مدیران تبلیغی است که در یک سال گذشته بیش از یک صد نفر به مدیران جوان این خانواده بزرگ اضافه شدند و باعث تزریق انرژی و روحیه تازه به سازمان و حرکت تبلیغی شده است. امیدواریم که انشالله این حرکت موجب تحولات مهمی در روزها و ماه های پیش رو شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.