بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال مهم‌ترین خبری بود که صبح یکشنبه در محافل ورزشی در ارتباط با آن صحبت می‌شد.

قدس آنلاین: منتقدان مدیریت فوتبال این اتفاق را بازگشت به عقب توصیف کردند و مدعی شدند جدا از تخلفی که در این ارتباط روی می‌دهد، بازگشت کفاشیان یک یارگیری تمام عیار محسوب می‌شود اما حامیان رسانه‌ای وی با ایجاد سپر دفاعی تلاش کردند منتقدان را به باج‌خواهی متهم کنند تا شاید مسیر بازگشت آقای خنده برای دومین بار به فوتبال ایران فراهم شود.

* مدرسه موش‌ها

نکته قابل تأمل اما اینجا بود که رسانه‌های حامی کفاشیان در کنار دفاع از کفاشیان منتقدان بازگشت او را با القاب مختلف مورد شماتت قرار دادند، یکی از این افراد صادق درودگر بود، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌های وابسته به کفاشیان گفت: ابر و باد، مه و خورشید و فلک در کارند تا این آقا برگردد اما برای اطلاع دوستان آقای کفاشیان من نه سخنگوی مهدی تاج هستم نه مدافع حقوق منتقدان ایشان بلکه سخنگوی خودم هستم و به جای خودم حرف می‌زنم، فوتبال ایران با این اتفاق متحمل خسارتی جبران‌ناپذیر خواهد شد و به هیچ شکلی منطقی نیست، مگر فدراسیون فوتبال مدرسه موش‌هاست که یک روز یکی برود فردا برگردد.

* ورود مدعی‌العموم

اما جدا از این انتقادهای وارده عبدالرحمن شاه حسینی بازگشت کفاشیان را مغایر با اساس‌نامه، قانون جزایی و کیفری کشور دانست و تأکید کرد، مدعی العموم می‌تواند به واسطه بازگشت کفاشیان به فدراسیون، هم او و هم اعضای هیئت رئیسه و مسئولان وزارت ورزش و جوانان را احضار کند و برای آن‌ها تشکیل پرونده بدهد.

حقوقدانان ورزشی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گویند: متأسفانه برخی رسانه‌ها انگار قند در دلشان آب شده که کفاشیان برگشته اما زیاد خوشحال نباشند دولت مقبول آن‌ها عمر زیادی ندارد چون این اتفاق خلاف در خلاف است.

وی در ادامه گفت: آقایان فکر می‌کنند مملکت بی‌حساب و کتاب است در حالی که این‌طور نیست، این نظام مدیریت فوتبال ماست که هر کسی هر طور دلش بخواهد عمل می‌کند جدا از آنکه با قانون آشنایی داشته باشد.

*ایرادات حقوقی

نخستین مسئله‌ای که به عنوان ایراد حقوقی به حضور دوباره کفاشیان وارد می‌شود، این است که دوره فعالیت قانونی این افراد اردیبهشت ماه ۹۹ به اتمام رسیده و برابر دستورالعمل فیفا مأموریت افراد حاضر در فدراسیون فوتبال تمدید شده است اما از آنجا که کفاشیان در دوره غیبتش در فدراسیون حضور نداشته است این تمدید مأموریت شامل حال وی نمی‌شود و قطعاً حضور وی تخلف است.

دومین مسئله و ایراد قانونی، آنجاست که به فرض اینکه وی از سمت خود استعفا داده باشد، وی با هیچ مجوزی قادر به حضور دوباره در مسئولیتی که از آن استعفا داده است نیست، اگر بخواهد دوباره در این سمت قرار بگیرد باید مراحل تأیید صلاحیت را سپری کند، بعد در جلسه مجمع از برنامه‌های خود دفاع کند و در صورت کسب رأی دوباره به فوتبال برگردد.

سومین ایراد حقوقی به حضور کفاشیان در فدراسیون آنجاست که به فرض اینکه وی بگوید از سمت خود استعفا ندادم، اما وی مدت یک‌سال در جلسات هیئت رئیسه غایب بوده است و براساس قانون وقتی مستخدم یک ارگان و سازمان از حد معمول بیشتر غیبت می‌کند باید اخراج شود، اگر این اتفاق رخ نداده هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و اعضای مجمع نیز مرتکب تخلف شده‌اند و باید در مراجع قضایی پاسخگوی رفتار غیرقانونی و غیر مسئولانه خود باشند.

و اما چهارمین ایراد قانونی باید به اجرای قانون سلیقه‌ای منع فعالیت بازنشستگان اشاره کرد، از آنجا که براساس تصمیم مجلس فعالیت بازنشستگان تخلف به حساب می‌آید، حضور دوباره کفاشیان مغایر با قانون جاری کشور است و باید دید بر چه اساسی کفاشیان توانسته دوباره به فدراسیون برگردد و حالا برای رسیدن به پست سرپرستی فدراسیون فوتبال تلاش کند.

*انتقاد نمایندگان ملت

اما موضوع بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال در خانه ملت هم با واکنش‌های جدیدی روبه‌رو شد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در مورد بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال اظهار کرد: در گام نخست باید به صورت شفاف و علنی عنوان شود که چرا این فرد دچار محرومیت شده و ماجرا چه بوده است. هم‌اکنون شاهد بازگشت شخصی به فدراسیون هستیم که حداقل برای یک‌سال از فعالیت در این ورزش محروم بوده است. چه اتفاقی موجب شده است تا ایشان فاقد صلاحیت برای حضور در این عرصه دانسته شود؟ این موضوع باید به صورت شفاف اعلام شود که ماجرا و ابعاد آن چه بوده است.

وی در ادامه افزود: اکنون شائبه‌های مالی وجود دارد که فدراسیون فوتبال و شخص ایشان بایستی پاسخگو باشند. ماجرای عودت رقمی چند ۱۰ هزار دلاری مطرح است که ابعاد و حدود آن بایستی به صورت دقیق و شفاف به ملت توضیح داده شود و مردم بدانند که چه بر فوتبال کشور رفته که ایشان با محرومیت یکساله مواجه شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه اکنون موجب می‌شود تا این بازگشت که خود قابل تأمل و بررسی بیشتر است مورد انتقاد قرار گیرد بازنشسته بودن آقای کفاشیان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.