تورم در حال بیداد کردن است. بسیاری از خانواده‌های کم‌توان که درآمدهای چندانی برای گذران زندگی معمولی ندارند، در تنگی و سختی معیشتی شدیدی به سر می‌برند. شرایط کرونایی، افزایش نرخ مسکن و سایر دارایی‌ها که ناشی از افزایش تورم است، سبد هزینه‌های خانوارها را به شدت تحت فشار قرار داده و دست بسیاری از خانواده‌ها را از تأمین نیازهای اولیه خود کوتاه کرده است.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی/

یتورم در حال بیداد کردن است. بسیاری از خانواده‌های کم‌توان که درآمدهای چندانی برای گذران زندگی معمولی ندارند، در تنگی و سختی معیشتی شدیدی به سر می‌برند. شرایط کرونایی، افزایش نرخ مسکن و سایر دارایی‌ها که ناشی از افزایش تورم است، سبد هزینه‌های خانوارها را به شدت تحت فشار قرار داده و دست بسیاری از خانواده‌ها را از تأمین نیازهای اولیه خود کوتاه کرده است.

با وجود آنکه مردم نرخ تورم را با خریدها و زندگی و معیشت سخت خود تجربه می‌کنند، دولت با آمارسازی به دنبال آن است که نشان دهد در عرصه اقتصادی و معیشتی مردمی کوتاهی چندانی نکرده و بار همه مسائل و مشکلات را به دوش تحریم‌ها بیندازد، هر چند این موضوع نیز بی‌اثر نبوده است، اما سیاست‌های غلط و سوءتدبیرها در کاهش اشتغال، افزایش بیکاری، عدم رشد تولید و در نهایت لطمه‌های جبران‌ناپذیری که به زندگی و معیشت مردم وارد شده، نقش پررنگی داشته است.

سیاست‌های غلط دولت‌ها، افزایش فساد اداری، مالی و اقتصادی، عدم‌شفافیت اقتصادی و رکود اقتصاد ایران، عامل مهمی در عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شده است. کاهش آمار سرمایه‌گذاری خارجی را می‌توان از عدم رشد تولید به‌خوبی مشاهده کرد؛ چرا که افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصادها به معنا و منزله افزایش و توسعه تولید آن کشور است، در غیر این صورت بخش مهم و بزرگی از تولید که نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و واردات صنایع و ماشین‌آلات روز است، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و از دست رفتن سرمایه‌گذاری خارجی، تأثیر مستقیم منفی بر رشد بخش تولید به جا می‌گذارد.

بی‌تردید همه دولتمردان و مسئولان کشورها به خوبی واقف هستند که سرمایه‌گذاری خارجی ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ تولید، بالا رفتن آمار اشتغال و افزایش درآمد سرانه و بهره‌وری اقتصادی دارد، بنابراین براساس این مهم، سرمایه‌گذار خارجی با توجه به شاخص‌های اقتصادی یا شاخص‌های تأثیرگذار بر اقتصاد، مایل به سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی می‌شود، بنابراین  تا زمانی که اقتصاد از شفافیت لازم برخوردار نباشد و فساد از بدنه و لایه‌های مختلف اقتصادی خارج نشود و اقتصاد در وضعیت ثبات و آرامش قرار نداشته باشد، نمی‌توان به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و تأثیر آن در تولید و افزایش اشتغال کشور امید چندانی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.