۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 708967
تربیت مادران فردا از امروز

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند  دختران چه فرزندان خوبی هستند چراکه گرم و با لطافتند. آماده به خدمتند. انس گیر و با الفتند با برکت اند و پاکیزه اند.

میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها به روز دختر نامگذاری شده است. روزی که جایگاه و قدرت دختران را برای والدین یادآوری می کند. دختران امانت هایی هستند که امروز تحت تربیت پدر و مادر قراردارند و والدین باید آنها را به عنوان مادران فردا تربیت کنند.

جالب است بدانیم که مهمترین موضوع در بیانیه گام دوم رهبری موضوع نیروی انسانی است که اگر این نباشد به اقتصاد مقاومتی هم دست پیدا نمی‌کنیم. مهمترین عامل تقویت نیروی انسانی دخترانی هستند. به‌عبارتی دیگر دختران امروز مادران فردا هستند. یعنی مادر امروز باید به گونه‌ای دخترش را تربیت کند که یکی از بهترین مادران و فعال ترین و موثرترین در ایجاد نسل و تربیت آن باشد.

دخترانی که همچون عناصر هسته‌ای اگر تربیت مناسب برای شان ایجاد شود می توانند انرژی فوق العاده ای را از خود متصاعد نمایند، به حکمت الهی روحیه لطیف دختران به گونه آفریده شده است که آمادگی پذیرش در این گل های انسانی در حد اعلا وجود دارد. اما نکته طلایی این است که والدین باید بدانند که چگونه و از چه پنجره ای می توانند وارد این فضای درونی شوند.

 آنچه به نظر می‌رسد در هر پذیرش، همخوانی و همدلی اولیه رمز و راز ورود است. فضای درونی دختران مملو و لبریز از احساس و عاطفه و محبت است که همین اشتراک و توجه به این جنس از نیاز می تواند والدین را در ارتباط گیری موفق بدارد که به محض ورود در فضای درونی غنچه های الهی می توان نکات مهم و موثر را به آنها آموزش داد.

مواردی که بسیار ضروری به نظر می‌رسد که مادران از آموزش آنها فراموش نکنند تقویت و تمرین صبوری است. مدیریت خانواده نیاز جدی به صبوری دارد و آن چیزی که مادران امروز از آن غافل شده‌اند همین تمرین صبوری است. فرزندان ما نیازمند تمرین صبوری هستند که البته این موضوع با درایت وتدبیر مادر اتفاق می افتد. بعلاوه اینکه توجه به عالم غیب و پاداشهای الهی درمقابل صبوری میتواند شخص را در درازمدت زندگی پشتیبانی کند.

با توجه به فضای جنگ اقتصادی موضوع بعدی آموزش و تقویت قناعت است نکته‌ای که هم تاثیر مثبت در خانواده دارد و هم جامعه به شدت از آن متاثر می گردد. قناعت حرص را از بین برده و آرامش درونی به انسان می‌دهد و از طرفی مانع تشویق همسربه سمت مال حرام شده و مراقبت از عدم ورود مال حرام، خود بستر بسیار گسترده ای برای تربیت است. بنا به فرمایش امام حسین علیه السلام بر هیچ کس پوشیده نیست که بهترین تربیت ها بر شخصی که شکمش از لقمه حرام پر شده موثر نمی‌افتد

آخرین نکته ای که در این مجال به آن پرداخته می‌شود مهارت های همسرداری ست. موضوع بسیار مهمی که اکنون از دیدگاه مادران مغفول مانده، انتقال هنر های همسرداری از مادر بزرگان ما به نسل جدید است. در جامعه مدرن امروزی ارتباط دختران با نسل گذشته کمرنگ‌تر شده است واین تجربیات «عینی» برای دختران کمتر اتفاق می افتد. اگر مادران امروز نکات تربیتی که در مسیر زندگی در خاطر دارند آنها را در شرایط و زمان مناسب در گفتگو های صمیمی خود با فرزندان دخترشان منتقل کنند قطعاً به تربیت صحیح نسل خود کمک کرده و طبق فرامین معصومین که اعمال صالح و ناصالح فرزندان جزء اعمال ماتاخر بوده و به پرونده عمل والدین وارد می شود پس هر آنچه که امروز والدین در مسیر تربیت فرزندان خود به ویژه دختران تلاش کنند اولین بهره آن به خود آنان برمی گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.