تولیت حرم حضرت معصومه(س) گفت: امام صادق علیه السلام مومنین را از جلال و مقام بانوی کرامت با خبر ساخته و زمینه سازی برای دوران پس از استقرار و ماندگاری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها کردند تا مردم بدانند راه بهشت رفتن دور نیست فقط باید با معرفت به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف شوند و آنگاه تا آخر عمر از این سرمایه گرانبهای خود یعنی زیارت حضرت نگهداری کنند.

زیارت بامعرفت حضرت معصومه(س) پیمودن مسیر بهشت است

آیت الله سیدمحمد سعیدی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت، در خصوص تاثیر و برکات حضور حضرت فاطمه معصمومه سلام الله علیها در ایران عنوان کرد: کرامات و عنایاتی که در پرتو این بانوی کرامت از ابتدای حضور تاکنون وجود داشته نشانه ای از برکات و وجود حضور آن حضرت در شهر قم است. کراماتی که بعضاً با گفتگو یا نوشته، دیگران نیز از آنها مطلع شده اند.

وی ادامه داد: با حضورآن حضرت در این شهر، قم مرکز حوزه های علمیه شد تا جایی که اکنون علاوه بر ایران از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در قم دانش پژوهان و محققینی حضور پیدا کرده اند که یک نمونه آن جناب شیخ زکزاکی است که پس از مراجعت از ایران به کشور خودش نیجریه تحول عظیمی نه تنها در کشور خودش بلکه در آفریقا ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: قم به مرور زمان رشد کرد و بالید و مرکز انقلابی شد که نه تنها رژیم ۲۵۰۰ ساله را ریشه کن کرد بلکه منطقه و جهان را تحت تاًثیر خود قرار داد. سخن درباره برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بسیار است

آیت الله سعیدی با اشاره به این موضوع که برای شناخت بیشتر برکات حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم باید به شرایط این شهر پیش از ورود این حضرت توجه داشت، بیان کرد:  بعد از اسلام با حضور اعراب مسلمان و شیعه با نام اشعری ها، قم شکل تمدنی به خود گرفت و شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام در این شهر رواج یافت و به مرور تبدیل به یک قطب فرهنگی مروج مکتب اهل بیت علیهم السلام با گرایش و سلیقه ای خاص در مقابل مکتب شیعه در بغداد شد که آنها نیز مروج مکتب اهل بیت با گرایش و سلیقه متفاوتی بودند. قم به لحاظ مرکزیت تشیع در ایران همواره مورد خشم و غضب دستگاه های حاکم در آن زمان بود چون که آن دستگاه ها وابسته به دو جریان بنی امیه و بنی عباس بودند.

وی تصریح کرد: اهل بیت علیهم السلام که قم را مرکز نشر معارف اهل بیت در ایران می دانستند، همواره هادی و حامی این شهر بودند و به لحاظ همین هدایت ها و حمایت ها بود که تعریف های فراوان از شهر قم و علماء و اندیشمندان و مردم ولایتمدار آن داشتند که روایات معصومین علیهم السلام حاکی از این عنایت خاص آنان به قم است.

وی با بیان این مطلب که در میان ائمه معصومین علیهم السلام بیشترین سخن درباره قم را از وجود مقدس امام صادق علیه السلام داریم، افزود: طبق نقل مرحوم مجلسی در بحار، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به عیسی بن عبدالله قمی که روایتگر اخبار و معارف اهل بیت علیهم السلام و از خاندان معروف اشعری و ساکن قم بود و گاهی برای کسب معارف اهل بیت به مدینه سفر می کرد در یکی از این سفرها امام صادق به او فرمودند:  سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ. یسْقَی اللَّهُ بِلادَهُمُ الْغَیثَ، وَینْزِلُ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْبَرَکاتِ، وَیبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ، هُمْ اهْلُ رُکوعٍ وَسُجُودٍ وَقِیامٍ وَقُعُودٍ، هُمُ الْفُقَهاءُ الْعُلَماءُ الْفُهَماءُ، هُمْ اهْلُ الدّرایةِ وَالرّوایةِ وَحُسْنِ الْعِبادَةِ (بحار ۷۵/ ص۲۱۷) سلام و درود خدا بر اهل قم. محلی که خداوند آن را با آب باران سیراب می کند، و برکاتش را بر اهل آن نازل می نماید، و گناهان و خطاهای آنان را تبدیل به حسنه می کند. آنان اهل رکوع و سجود و قیام بودند. آنها هستند فقها و علما و خردمندان. آنان اهل روایت و درایت و عبادت نیکو هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قم خاطرنشان کرد: در این روایت البته با عنایت به ویژگی هایی که برای اهل قم شمردند معنایش آن است که تا وقتی اهالی قم واجد این ویژگی ها باشند زیبنده آن تعاریف و ستایش ها هستند و از زمانی که امام صادق علیه السلام سخن از ورود و حضور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم کردند وضع و موقعیت قم ارتقاء دیگری پیدا کرد.

وی ابراز داشت: مرحوم علامه مجلسی در بحار می نویسد علمایی از اهالی ری در مدینه خدمت امام صادق علیه السلام رسیدند و در مقام معرفی خود اظهار داشتند که نحن من اهل الری ولی امام صادق علیه السلام فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم- آنها فکر کردند امام متوجه نشدند که اینها اهل قم نیستند و لذا مجدداً اظهار کردند نحن من اهل الری باز امام همان کلام نخست را تکرار کردند و تکرار این گفتگو تا آنجا ادامه پیدا کرد که اهل مجلس پی بردند در این اصرار و تکرار امام نکته ای هست و لذا در پی آن امام علیه السلام فرمودند: محققا برای خدا حرمی است وَهُوَ مَکةَ، و محققا برای رسول خدا حرمی است وَهُوَ الْمَدینَةُ، و مسلماً برای حضرت امیرالمومنین حرمی است َهُوَ الْکوفَةُ، (در زمان حضرت امیر و مدتها پس از ایشان تا زمان مرحوم شیخ طوسی نجف به عنوان یک شهر مطرح نبود بلکه صرفاً محل دفن حضرت امیرالمومنین علیه السلام بود) و سپس فرمودند محققا برای ما (یعنی تمام اهل بیت علیهم السلام(حرمی است هوبَلْدَةُ قُمْ و در این حدیث بود که امام صادق علیه السلام از ورود و حضور و ماندگاری حضرت معصومه سلام الله علیها و دفن ایشان در قم سخن به میان آوردند با این تعبیر که: سَتُدفَنُ فیهَا امْرَأةٌ مِن أولادِی تُسَمّی فاطِمَةَ، به زودی خانمی از فرزندان من بنام فاطمه در قم دفن می شود سپس فرمودند: فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ

تولیت حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: راوی این حدیث می گوید: و کان هذا الکلام منه قبل أن یولد الکاظم علیه السلام این فرمایش امام صادق علیه السلام نه تنها قبل از تولد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بلکه قبل از میلاد امام موسی بن جعفر علیه السلام بیان شد یعنی در واقع امام صادق علیه السلام با این پیش گویی خود هم پرده از یک راز و خبری که در آینده اتفاق می افتاد برداشتند و ضمناً مومنین را از جلال و مقام بانوی کرامت با خبر ساخته و زمینه سازی برای دوران پس از استقرار و ماندگاری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها کردند تا مردم بدانند راه بهشت رفتن دور نیست فقط باید با معرفت به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف شوند و آنگاه تا آخر عمر از این سرمایه گرانبهای خود یعنی زیارت حضرت نگهداری کنند.

آیت الله سعیدی گفت: به مردم قم و بلکه زائران و همه عزیزان ایران عرض می کنم قدر قم و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خواهر امامی که در مشهد الرضا افتخار و عزت و مایه برکت همه جهان است بدانیم و حریم این فرزندان باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و سایر امام زادگان را نگهداریم و نگذاریم حرم ها و حریم های ما مورد تهاجم فرهنگی و سیاسی کشورهایی شود که خودشان اکنون در آتش بی عدالتی که افروختند دارند می سوزند.

وی در پایان عنوان داشت: درود و سلام خدا بر روح مطهر امام امت و شهداء عالی مقام و شهیدان شاخصی همچون حاج قاسم سلیمانی – و با آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت و اقتدار برای رهبر معظم انقلاب که الحق نایب شایسته حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اند همه باید تلاش کنیم که زمینه ساز فرج و ظهور سراسر نور امام مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم باشیم.  

انتهای پیام/                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.