بیرجند- گیاهان دارویی را می‌توان در زمره ثروت سبزی در دل کویر دانست که متأسفانه به دلایل مختلف ازجمله کمبود بودجه و بی‌توجهی به طرح‌های برداشت و فراوری بدون هیچ منفعتی در بیابان رهاشده است.

گیاهان دارویی ثروت سبزی که در دل کویر رهاشده است

قدس آنلاین-گروه استان ها:خراسان جنوبی با دارا بودن ۷۰۰ هزار هکتار اراضی مملو از گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در آن ارزآوری مناسبی را برای کشور و هم‌چنین اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را برای مردمان آن منطقه به همراه داشته باشد.

گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کشور است که چندان به آن توجهی نشده است چراکه ارزش دارویی، تقاضای بازار و سطح فرآوری از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش اقتصادی یک گیاه دارویی است و به گزارش سازمان خواربار جهانی، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی که در حال حاضر حدود صد میلیارد دلار در سال است، در سال ٢٠٥٠ میلادی به رقم پنج تریلیون دلار خواهد رسید.

ایران با داشتن شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی به‌مراتب بهتر از اروپا، در حال حاضر تنها ٦٠ تا ٩٠ میلیون دلار از تجارت جهانی گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در دنیا از گیاهان دارویی چه در صنعت داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی – بهداشتی استفاده می‌شود.

اشتغال چشمگیر

در همین راستا کارشناس مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار می‌کند: در این استان اگرچه حدود ۷۰۰ هزار هکتار مساحت گیاهان دارویی شناسایی‌شده ولی فقط برای ۱۰۰ هزار هکتار طرح تأییدشده در دست است.

رمضانی بابیان اینکه در صورت تعیین اعتبار استانی برای این بخش مزیت دار اقتصادی، می‌توان یک اطلس جامع گیاهان دارویی منابع طبیعی را فراهم آورد اظهار می‌کند: در صورت بهره‌برداری از ۷۰۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارای گیاهان دارویی به‌طور حتم در راستای ایجاد اشتغال و بهبود اقتصاد کمک شایانی می‌توان گرفت.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۷۰۰ هزار هکتار اراضی مملو از گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در آن ارزآوری مناسبی را برای کشور و هم‌چنین اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را برای مردمان آن منطق به همراه داشته باشد

وی بابیان اینکه برای تهیه این اطلس و تهیه طرح بهره‌برداری فقط ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است ادامه می‌دهد: در حال حاضر همین ۱۰۰ هزار هکتار شناسایی‌شده و طرح دار در استان افزون بر سه هزار خانوار را از منافع خود بهره‌مند کرده است لذا تهیه طرح برای ۶۰۰ هزار هکتار باقی‌مانده  می‌تواند تأثیر بسیاری شگفت‌انگیزی در اقتصاد ساکنان محلی و بومی این منطقه بگذارد.

گیاهان شاخص

رمضانی چهار نوع گیاه دارویی آنغوزه شیرین، آویشن، کندل و سماق را از مهم‌ترین و شاخص‌ترین محصولات این منطقه عنوان کرده و عنوان می‌کند: مناطق عمده رویش این گیاهان دارویی در طبس، بشرویه، نهبندان و قاین است و ۲۲ رویش گاه طرح دار تأییدشده در استان است.

وی با تأکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاری بر روی کارگاه‌های بسته‌بندی و فراوری محصول نیز در این منطقه بسیار ضروری و اشتغال‌زا است ابراز می‌کند: متأسفانه خام فروشی نیز از دیگر مشکلاتی است که به دلیل ناتوانی روستائیان در سرمایه‌گذاری اجازه برداشت سود خوب را به آن‌ها نمی‌دهد.

تولید افزون بر سه هزار تن گیاهان دارویی

مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با  اشاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان  به میزان پنج هزار هکتار  بیان کرد: این میزان سطح کشت  نسبت به سال ۹۷ بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رضایی به تولید سه هزار و ۲۴۲ تن گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: ارزش تولیدات با توجه به نوع گیاه دارویی به‌جز زعفران متنوع است ولی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی برآورد می‌شود.

وی بابیان اینکه ارقام نشان‌دهنده مزیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی است، ادامه داد: در استان زیرِ، نعناع فلفلی، خاکشیر، زنیان، اسطوخودوس، خارشتر و آنغوزه مهم‌ترین انواع گیاهان دارویی هستند که خواص فراوانی دارند.

به گفته وی در استان ۸۰۰ گونه گیاه دارویی شناسایی‌شده است که باوجوداینکه شاید ازنظر کمیت پایین‌تر از دیگر استان‌ها باشیم ولی ازنظر کیفیت و ماده مؤثره به دلیل اقلیم خاص استان جزو چهار استان برتر می‌باشیم.

ترویج تولید گیاهان دارویی

مدیر امور باغداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مزیت بالای کشت گیاهان دارویی، عنوان کرد: در همین راستا طرح ترویج تولید گیاهان دارویی در اولویت قرار داده‌ایم و  در حال اجرا است.

رضایی افزود: در همین راستا طرح‌های شناسایی محصولات گیاهان دارویی مزیت دار، کشت گلخانه‌ای گیاهان دارویی، و شناسایی زمین و افزایش سطح زیر کشت و احداث هر چه بیشتر کارخانه‌ها و کارگاه‌های فرآوری راداریم که از برنامه‌های اولویت‌دار هستند.

به گفته وی ازآنجایی‌که اکنون کشاورزان به‌صورت خرده مالکی کار می‌کنند، برنامه‌های آموزشی و آزمایشی برای آن‌ها نیز در نظر گرفته‌ایم که با توجه به مزیت اقتصادی بالای گیاهان دارویی به این سمت بیایند و نوعی تفاهم‌نامه مشارکتی با کارخانه‌های فرآوری استان و دیگر استان‌ها داشته باشند تا با آرامش و بدون نگرانی از بازار فروش کار خود را آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.