معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گروهی از کالاها مانند گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی و برخی اقلام حبوبات مانند لوبیا سفید و عدس در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشتند، افزایش‌ها نیز متفاوت است.

گرانی سراغ کدام یک از کالاهای اساسی آمد؟

به گزارش قدس آنلاین، علی غفوری‌مقدم  در خصوص قیمت یک ماه اخیر کالاهای اساسی در استان، اظهار کرد: ما در سازمان صمت هم به عنوان دبیر کمیسیون تنظیم بازار استان و هم این‌که در دو حوزه تامین و توزیع و نظارت و بازرسی وظایفی داریم و به صورت مستمر پیگیری‌هایی در بخش تولید و بازار انجام می‌دهیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که به صورت معمول انجام می‌شود، رصد قیمتی حدود ۱۰۰ قلم کالای اساسی و روزمره مورد نیاز مردم در گروه‌های مختلف است که قیمت‌گیری انجام و نوسانات قیمت آنها بررسی می‌شود.

غفوری‌مقدم در خصوص وضعیت قیمت‌ها در یک ماه اخیر و مقایسه اول تیر با اول خرداد، گفت: گروهی از کالاها مانند گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی و برخی اقلام حبوبات مانند لوبیا سفید و عدس در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشتند، افزایش‌ها نیز متفاوت است. برنج پاکستانی حدود ۱۸ درصد، برنج هندی حدود ۱۴ درصد، حبوبات در انواع مختلف بین ۴ تا ۱۰ درصد و شکر نیز حدود ۵ درصد در یک ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: قیمت گروهی از کالاها مانند روغن نباتی جامد و مایع، لوبیا چیتی، برنج ایرانی، لوبیا قرمز، چای و برخی اقلام صیفی‌جات مانند پیاز در یک ماه اخیر ثابت بوده است. برخی اقلام نیز کاهش قیمت داشتند، به طور مثال سیب‌زمینی حدود ۴ درصد، خرما ۷ درصد و موز بیش از ۸ درصد کاهش قیمت داشته است. در حوزه نهاده‌های کشاورزی نیز تغییرات قیمت داشتیم که کنجاله سویا و جو خارجی افزایش قیمت داشتند و گندم و ذرت تغییر نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در گروه پروتئینی تغییرات قیمت را شاهد بودیم، در تخم مرغ حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت داشتیم، جوجه یک‌روزه نیز افزایش قیمت داشته است. برخی اقلام پروتئینی نیز کاهش قیمت داشتند، گوشت گوسفندی ۵ درصد، گوساله ۷ درصد و بره زنده بیش از ۷ درصد کاهش قیمت داشته است. مرغ نیز در طول دو، سه روز اخیر افزایش قیمت داشته، قیمت مرغ در ماه قبل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار تومان بوده و الان ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

غفوری‌مقدم ادامه داد: در هشت قلم مواد غذایی متوسط افزایش قیمت ما در یک ماه اخیر حدود ۱۰ درصد بوده، در سه قلم ۶ درصد کاهش داشتیم و در ۸ قلم نیز بدون تغییر بوده است. در نهاده‌ها نیز در گروهی که ما قیمت می‌گیریم، در سه قلم حدود ۸ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم و در دو قلم نیز تغییر قیمتی ثبت نشده است. سه قلم از مواد پروتئینی حدود ۱۴ درصد افزایش و چهار قلم حدود ۶ درصد کاهش قیمت داشته که بیشتر گوشت گوسفند و گوساله بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در گوشت مرغ بالاترین قیمتی که تا روز گذشته در استان ثبت شد، ۱۴ هزار تومان بود که تقریبا معادل قیمت کشور است. در کنجاله سویا، ذرت و سبوس نیز چنین وضعیتی را شاهد بودیم. به صورت کلی مجموعه نوسانات قیمتی که در  سطح استان اتفاق افتاده، معادل میانگین کشور است، یعنی عمدتا قیمت‌های استان ما در حد میانگین کشور بوده و در برخی مواد نیز از میانگین کشور پایین‌تر هستیم.

وی در خصوص دلیل تغییر قیمت‌ها، عنوان کرد: برنج پاکستانی از گروه ارز دولتی بیرون آمده و ارز نیمایی به آن تخصیص پیدا می‌کند، در نتیجه دلیل افزایش قیمت برنج پاکستانی تغییر نوع ارز بود که به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد، طبیعتا نوسانات قیمت ارز بر کالاهایی که از گروه ارز دولتی به نیمایی منتقل می‌شوند، تاثیر می‌گذارد.

غفوری‌مقدم افزود: قیمت تخم مرغ نیز افزایش پیدا کرد، تا قبل از این قیمت تخم مرغ پایین‌ و حتی در ایامی پایین‌تر از قیمت منطقه‌ای بود، یعنی قیمت تخم مرغی که مرغدار تولید می‌کرد، با میزان کمتر از قیمت تمام شده به بازار می‌آمد، بنابراین ضرر می‌کردند. تنظیم بازار کشور قیمت جدیدی را برای تخم مرغ اعلام کرد که قیمت مصوب برای مصرف‌کننده ۱۱ هزار تومان است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش قیمت نهاده‌ها بوده، بخشی از نهاده‌های تولید در حوزه دامداری و طیور، نهاده‌هایی است که با قیمت ارز دولتی وارد می‌شود و آنها افزایشی نداشته و با ارز دولتی گذشته در حال تامین است، اما به این دلیل که نیازشان کفاف نمی‌دهد، بخشی از نیاز خود را با قیمت‌های بالاتر تهیه می‌کنند.

وی بیان کرد: غیر از قیمت نهاده، هزینه‌های دیگری از جمله کرایه حمل نهاده‌ها از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته که این بر قیمت تمام شده مرغ تاثیر گذاشته، به همین دلیل قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافت، اما اکنون در تنظیم بازار کشور، قیمت مرغ در حال بررسی بوده و به زودی قیمت جدید مرغ اعلام خواهد شد.

غفوری‌مقدم اضافه کرد: آخرین قیمت مصوب برای مرغ در سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود که اکنون حدود ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما اگر قیمت جدیدی از طرف تنظیم بازار کشور اعلام شود، ملاک، قیمت جدید خواهد بود، در غیر این صورت اگر قیمت تغییر نکند، همان قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان سقف قیمت مصرف‌کننده بوده و باید از طرف شبکه تولید و توزیع رعایت شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.