نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان خراسان‌ رضوی گفت: مشکلی که در رونق بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ برای بانوان وجود دارد، باور است، شاید هنوز بانوان نسبت به خود باور ندارند و بخشی از آن مربوط به جامعه است که همچنان مراحل گذار را طی می‌کند، اما دید جامعه نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته ‌است.

چرا کسب و کار بانوان به اندازه آقایان رونق نمی‌گیرد؟

به گزارش قدس آنلاین، آذر کیانی‌نژاد در خصوص علل رونق کسب‌وکار در مشهد، اظهار کرد: مشاغل خانگی و مشاغل خُرد در شهرمشهد به ‌دلیل رشد اقتصادی و بازار مناسبی که به واسطه توریست‌پذیری و گردشگری زیارتی این شهر وجود دارد، پرطرفدارتر بوده و گردش مالی در این شهر نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است.

وی درخصوص نوع مشاغل در مشهد، گفت: متاسفانه مشاغل غالبا خُرد هستند و نیاز است تا این مشاغل به سمت مشاغل بزرگتر رود، زیرا این کسب‌وکارها جزو کسب‌وکارهای پایدار و مانا نیستند و تاب‌آوری آنها پایین است، کمااینکه در وضع فعلی با وجود ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها، خصوصا کسب‌وکارهای مرتبط با صنایع دستی، افت پیدا کرده ‌است.

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی بیان کرد: یکی از دلایل رونق کسب‌وکار در استان، انتصاب استانداران خوب در این استان است که خوشبختانه بینش اقتصادی خوبی دارند و به تبع این اتفاق، چیدمان اقتصادی در استان به خوبی ساماندهی شده ‌است.

کیانی‌نژاد با اشاره به علل حضور بیشتر مردان در کسب‌وکارهای بزرگ، تصریح کرد: واقعیت این است که نمی‌خواهیم بگوییم تبعیض جنسیتی وجود دارد، اما شأن و عرف جامعه مرزبندی‌هایی برای بانوان قرار داده‌ و همین فرهنگ و عرف در کشور باعث ‌شده تا به‌راحتی نتوانیم یک‌سری ارتباطات را به ‌وسیله بانوان داشته ‌باشیم.

وی افزود: در موضوع اقتصاد و کسب‌وکار، ارتباطات حرف اول را می‌زند، اینکه شما چقدر بتوانید با مدیران بانک‌ها و مدیران دولتی ارتباط داشته ‌باشید. این ارتباطات بار معنایی بدی نداشته و به معنی سوءاستفاده نیست، بلکه برای کسب‌وکار لازم است.

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به ‌دلیل اینکه بانوان نمی‌توانند به راحتی این ارتباطات را برقرار کنند، منطقی است که در این بازار یک تا دو پله از مردان عقب‌تر باشند.

کیانی‌نژاد در مقایسه ضرر وارده به کسب‌وکار بانوان و مردان در پی شیوع کرونا، عنوان کرد: ضرر و زیانی که در پی شیوع ویروس کرونا وجود دارد، به نوع کسب‌وکار وابسته بوده و نمی‌توان بر اساس جنسیت در مورد میزان خسارات وارده صحبت کرد، زیرا ممکن است بسیاری از آقایان نیز در کسب‌وکارهای خُرد فعالیت کنند. وقتی کسب‌وکار کوچک باشد، چه مرد و چه زن متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که بانوان بخواهند کاری را انجام دهند، به ‌جد آن را انجام می‌دهند. ذات بانوان نظم و انضباط بالایی دارد و این ماهیت و ژنتیک بانوان است که در یک لحظه می‌توانند چندین کار را مدیریت کنند.

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی بیان کرد: معمولا آقایان تک‌بُعدی به مسائل نگاه می‌کنند، اما بانوان می‌توانند چندبعدی به یک مسأله نگاه کنند و فضای کسب‌وکار کنونی به مدیران چندبعدی و چندتخصصی نیاز دارد تا بتوانند کسب‌وکار را از همه زوایا مورد بررسی قراردهند.

کیانی‌نژاد در خصوص موفق‌بودن بانوان در فضای کسب‌وکار، گفت: در وضعیت کنونی کسب‌وکار، مدیران خانم بسیار موفق هستند و این موضوع را می‌بینیم که تعداد مدیران خانم چه به‌ عنوان کارآفرین و چه مدیران استخدامی در شرکت‌های بزرگ، در حال افزایش است.

وی با اشاره به موانع پیش ‌روی کسب‌وکار بزرگ برای بانوان، تصریح کرد: مشکلی که در رونق بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ برای بانوان وجود دارد، باور است، شاید هنوز بانوان نسبت به خود باور ندارند و بخشی از آن مربوط به جامعه است که همچنان مراحل گذار را طی می‌کند، اما دید جامعه نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته ‌است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.