با پیگیری‌های انجام شده توسط دادستانی مشهد، نماینده اجرایی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در مشهد و معاون مالی شهرداری مشهد برای ساخت واحدهای مسکونی جدید و متناسب با شرایط جذامی‌ها، اعلام آمادگی کردند.

ساخت واحدهای مسکونی جدید جهت اسکان جذامی‌های مشهد

به گزارش قدس آنلاین، در پی بازدید و ورود دادستانی عمومی و انقلاب مشهد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به موضوع حل مشکلات چندین ساله جذامیان این شهر، شهرداری مشهد هم نسبت به این موضوع احساس تکلیف کرد و وارد میدان شد.

بر همین اساس امروز معاون مالی شهرداری مشهد، مدیرکل املاک و خزانه داری و رئیس مراکز پزشکی شهرداری مشهد به همراه رئیس اداره خیرین شهریار در بازدیدی مشترک با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد، نماینده اجرایی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و مدیر عامل و رییس هیات مدیره «بنیاد نیکوکاری کهبد» به خیابان وحید ۸ رفتند و از درمانگاه و محل سکونت مبتلایان به جذام در این مکان دیدن و با این افراد از نزدیک گفت‌وگو کردند.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ضمن ابراز تاسف از وضعیت نامطلوب مجذومین در این مکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص نتیجه این بازدید اظهار کرد: با توجه به اینکه این مکان شرایط خوبی برای زندگی ندارد، بنابراین باید به فکر ساخت واحدهای مسکونی جدید متناسب با شرایط مجذومان باشیم.

رضا خواجه نایینی افزود: در همین خصوص دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو قطعه زمین ۱۵۰ متری در مقابل این مکان در نظر گرفته است که باید اطلاعات کامل این دو ملک و اینکه معارض دارد یا خیر، را به دست بیاوریم و بعد بر اساس اینکه دانشگاه علوم پزشکی چه سهمی در تامین زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی جدید بر عهده می‌گیرد، شهرداری مشهد هم سهمی را بر عهده بگیرد تا این اقدام هر چه زودتر عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه این موضوع نیاز به هم افزایی و تشریک مساعی بین دستگاهی دارد، گفت: در این خصوص باید یک تفاهم‌نامه چند جانبه بین دستگاه‌هایی مانند شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و نیز آستان قدس رضوی تنظیم و کار آغاز شود.

خواجه نایینی افزود: اگر بنا به دلایلی زمین روبروی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد که دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید برای استفاده جذامی‌ها در نظر گرفته، مناسب تشخیص داده نشود، باید دید نظر دانشگاه در مورد تهاتر این زمین با ملک دیگری متعلق به شهرداری برای احداث این واحدها چگونه است، در عین حال شهرداری مشهد هم در بحث تامین زمین این آمادگی را دارد که با دانشگاه علوم پزشکی تعامل کند و هم در بحث ساخت می‌تواند مشارکت داشته باشد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده می‌توان این تفاهم نامه مشترک را مکتوب و کار را آغاز کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی هم پای کار بیایند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد هم در حاشیه این بازدید به خبرنگار فارس گفت: امیدواریم با حضور شهرداری و شورای شهر مشهد به این موضوع در کنار قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و دیگر دستگاه‌ها شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در ساماندهی به شرایط افراد جذامی باشیم.

فرزاد بهشتی افزود: تا الان قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، شهرداری مشهد و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به این موضوع ورود کرده‌اند، اما ما به همراهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی نیاز داریم تا با حضور فعالانه نقش خود را در این برهه از زمان به درستی ایفا کنند، البته این اطمینان را داشته باشند بدون حضور آنها هم کار را به پیش می‌بریم، اما دوست داریم آنها هم با توجه به نقش تاریخی که در این موضوع از سال‌ها قبل داشته‌اند، ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اسناد تاریخی آستان قدس رضوی، از سال ۱۳۰۳ تا ۱۳۳۶ سامان دهی جذامی‌ها را به عهده می‌گیرد، چراکه این افراد پس از ابتلا به جذام از نقاط مختلف به امام رضا(ع) پناهنده شدند و در این شهر ماوا گزیدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی هم به خاطر احساس دینی که به جهت عقبه تاریخی در این موضوع داشته، ماهانه کمک‌هایی از طریق انجمن حمایت از جذامیان به این افراد داشته و می‌توان گفت، تاکنون تقریبا نقش خود را در قبال این بیماران ایفا کرده، اما ما حضور فعالانه این دانشگاه و آستان قدس رضوی را خواستاریم.

بهشتی تاکید کرد: باید همه کمک کنیم تا مکانی در تراز جمهوری اسلامی برای این افراد بسازیم، چراکه وضعیت فعلی به هیچ عنوان مناسب شأن جمهوری اسلامی نیست.

وی با تاکید بر نقش مطالبه گرانه رسانه‌ها، گفت: رسانه باید همان طور که سبب ورود دادستانی به این موضوع شد، با قدرت مطالبه‌گری خود، همه مسؤولانی که می‌توانند نقشی در بهبود این وضعیت داشته باشند، را به پای کار بیاورد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تصریح کرد: البته بازدید صرف و گرفتن چند عکس تبلیغاتی توسط مسؤولان چیزی است که ما اجازه نمی‌دهیم، جذامیان اینجا نتیجه می‌خواهند اگر کسی دنبال اقدام و نتیجه نیست در اینجا حضور پیدا نکند.

بهشتی تاکید کرد: مجذومان عزیز به هیچ وجه نگرانی نداشته باشند و مطمئن باشند تا زمانی که ما واحدهای مسکونی در شأن آنها نسازیم و تحویلشان ندهیم، جابجایی افراد از این مکان فعلی منتفی است.

آمادگی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برای ساخت و اجرای واحدهای مسکونی جهت مجذومان

نماینده اجرایی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در مشهد هم در حاشیه این بازید به خبرنگار فارس گفت: ما هم در کنار شهرداری، دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی و آستان قدس رضوی هستیم، چراکه قرارگاه در بحث محرومیت‌زدایی و رفع نیاز مستضعفین این تعهد را دارد که در کنار سایر دستگاه‌های متولی خدمات مورد نیاز را انجام دهد تا شرایط مجذومان عزیز بهبود پیدا کند.

محمدعلی طهرانی‌زاده افزود: با تصویب طرح و مشخص شدن زمین و بودجه مورد نیاز برای ساخت واحدهای جدید برای مجذومان، قرارگاه خاتم الانبیا هم در بحث ساخت و اجرا انجام وظیفه می‌کند.

وی در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت قرارگاه برای تامین رفاه اهالی این شهرک گفت: تامین دو وعده غذای گرم برای آن دسته از مجذومانی که امکان طبخ غذا ندارند از ابتدای هفته قبل آغاز شده، همچنین ساخت حمام، تعمیر سرویس‌های بهداشتی و تقویت فشار آب در بعضی قسمت‌ها که دچار مشکل است، از جمله کارهایی بوده که در حال پیگیری است تا در اسرع وقت انجام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.